کد مطلب: ۳۲۷۳۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هشدار نسبت به خروج قاچاقی گندم از کشور

هشدار نسبت به خروج قاچاقی گندم از کشور

پس از اعلام نرخ جدید قیمت تضمینی گندم توسط دولت، برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی هشدار می‌دهند که ممکن است این محصول از ایران به صورت قاچاقی صادر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، نرخ‌گذاری قیمت گندم از جمله موضوعاتی است که هر سال زراعی تعیین و تکلیف می‌شود. دولت قیمت تضمینی گندم را هزار و 470 تومان اعلام کرده که برخی کارشناسان می‌گویند عدم نظارت در این سیستم می‌تواند قاچاق این کالای ضروری به سایر کشورهای منطقه را جذاب کند.

در همین راستا پویا فیروزی، فعال اقتصادی نیز درباره قیمت گندم در صفحه شخصی توییتری خود نوشته است: قیمت گندم در کشورهای اطراف ایران با احتساب قیمت‌های مختلف دلار(نیمایی، سنایی و آزاد) بالای سه هزار تومان است. این یعنی انگیزه قاچاق گندم از ایران به کشورهای منطقه و احتمال وابستگی شدید کشور به واردات گندم در آینده افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر علی چشمی، یک کارشناس اقتصادی هم در صفحه توییتری خود نوشته است: «دولت قیمت تضمینی گندم را یک هزار و 470 تومان اعلام کرده که هر تن گندم در دنیا حدود 235 دلار است. با دلار بازار آزاد هر کیلو گندم می‌شود حدود 3 هزار تومان. این یعنی دولت قصد دارد به هزینه گندم‌کاران ایرانی به گندم‌کاران خارجی یارانه دهد.»

دولت هم گندم‌های مرغوب و نامرغوب را به یک قیمت خریداری کرده است.

در همین حال رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: در حال حاضر قیمت فعلی گندم در کشور ارزان است. دولت هم گندم‌های مرغوب و نامرغوب را به یک قیمت خریداری کرده است.

کاوه زرگران می‌افزاید: با پایین بودن قیمت گندم، تنها حق کشاورزانی که گندم‌های مرغوب را درو کرده‌اند، تضییع می‌شود.

در همین حال رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی به تجارت‌نیوز می‌گوید: قیمت ارز برای کالاهای اساسی چهار هزار و 200 تومان محاسبه می‌شود. در کشورهای همسایه همچون روسیه و قرقیزستان قیمت هر کیلو گندم گران‌تر از ایران است.

سیدمحمدرضا مرتضوی می‌افزاید: برخی‌ معتقدند اگر سیستم نظارتی به خوبی مورد پایش قرار نگیرد، ممکن است در آینده این نوع گندم‌ها به سایر کشورها به صورت قاچاق صادر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.