کد مطلب: ۳۳۳۴۵۹

قاچاق زعفران ایرانی به چین

قاچاق زعفران ایرانی به چین

چین نیز از شرایط به وجود آمده برای ارزش پول ملی ایران و سخت‌تر شدن صادرات برای تجار استفاده و زمینه‌های خروج غیر رسمی زعفران به کشور خود را فراهم کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، طي سال‌هاي گذشته زعفران ايراني مورد اجحاف‌ زيادي قرار گرفته است. گاهي به افغانستان گاهي به اسپانيا و حالا هم به چين قاچاق مي‌شود و عدم ثبت اين محصول در سازمان تجارت جهاني مشكلات اين محصول ايراني را هر سال بيش از سال گذشته مي‌كند.

اين اواخر نيز خبرهايي در خصوص قاچاق زعفران به چين شنيده مي‌شود. روز گذشته عضو شورای ملی زعفران گفت: این‌بار قاچاقچیان زعفران ایرانی مسیر چین را در پیش گرفته‌اند و اقدام به انتقال این محصول ارزشمند به یکی از دورترین کشورهای آسیایی می‌کنند.

علی حسینی با بیان اینکه چین نیز به لیست کشور‌هايی که زعفران ما را با نام خود صادر می‌کنند افزوده شده است، اظهار کرد: متاسفانه شاهد رشد خروج غیررسمی زعفران از کشور در پی اعمال قوانین سختگیرانه برای تسویه ارزی هستیم.

کشور‌هايی مانند چین از شرایط به وجود آمده برای ارزش پول ملی ایران و سخت‌تر شدن صادرات برای تجار استفاده و زمینه‌های خروج غیر رسمی زعفران به کشور خود را فراهم کرده‌اند. به زودی شاهد کاهش آمار خروج رسمی زعفران از مبادی قانونی خواهیم بود.

حباب قيمت زعفران شكست

یک ماه قبل از شروع برداشت زعفران نو هر کیلوگرم از این محصول تا قیمت ۱۴ میلیون تومان به فروش رسید، اما با ورود زعفران نو به بازار حباب قیمت شکسته و اکنون هرکیلوگرم از این محصول با قیمت ۵.۵ تا ۱۱ میلیون تومان معامله می‌شود.

مدت‌هاست قیمت هر کیلوگرم زعفران ایرانی در بازار جهانی بدون تغییر مانده است. هر کیلوگرم زعفران ایرانی در بازار جهانی همچنان ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار معامله می‌شود.

بهبود کیفیت تولید زعفران در مسیر بورس‌کالا

کارشناسان معتقدند، با عرضه زعفران در بورس کالا، ضمن کمرنگ شدن نقش دلالان و واسطه‌ها در این بازار، دیگر شاهد ضایع شدن حق کشاورزان و زعفران‌کاران نیستیم.

همچنین، افرادی هم که از طریق بورس کالا اقدام به خرید زعفران می‌کنند مطمئن هستند که زعفران با کیفیتی از بورس خریده و دغدغه‌ای از بابت کیفیت و اصالت زعفران ندارند.

از سوی دیگر در حوزه تولید و بسته‌بندی، مشکلاتی در حوزه زعفران وجود دارد که در این راستا باید تمام دغدغه‌های فعالان این صنعت مورد توجه قرار گرفته و انتظارات و دغدغه‌های مشتریان خارجی نیز به گوش کشاورزان و متولیان این صنعت برسد.

از سوي ديگر با عرضه زعفران در بورس کالا موافق هستم؛ چرا که پیشتر و قبل از اینکه موضوع عرضه زعفران در بورس کالا مطرح باشد، زعفران توسط دلالان دادوستد و هیچ آزمایشی هم بر روی آن انجام نمي‌شد؛ اما از زمانی که عرضه زعفران در بورس انجام می‌شود و زعفران وارد بورس شده، تمام زعفران‌ها آزمایش شده و همه کشاورزان و فروشندگان متوجه شده‌اند که زعفرانی که می‌کارند و می‌فروشند، آزمایش می‌شود و کیفیت این محصول مورد توجه آن‌ها قرار گرفته است.

منبع: روزنامه قانون

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.