کد مطلب: ۴۸۳۷۵۸

قبض‌های برق از اول آبان ماه چه تغييری می‌كند؟

قبض‌های برق از اول آبان ماه چه تغييری می‌كند؟

طبق اعلام وزیر نیرو، از ابتدای آبان ماه، مشترکانی که زیر ۱۰۰ کیلو وات ساعت مصرف برقشان باشد، قبض آن‌ها صفر می‌شود و ۲.۸ میلیون مشترک از اول آبان لازم نیست برای قبض برق پولی بپردازند، همچنین مشتركين پرمصرف باید بعد از آبان‌ماه 10 درصد نسبت به قبل برق‌شان را گران‌تر بخرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،رضا اردكانيان، وزير نيرو در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد درباره طرح «برق اميد» اظهار کرد: وزارت نيرو مشتركان خانگي را به 3 دسته كم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف تقسيم‌بندي كرده است. الف) به مشتركيني كه پايين‌تر از 100كيلو وات ساعت در ماه برق مصرف مي‌كنند كم‌مصرف گفته مي‌شود. 30 درصد مشتركين خانگي برق كشور كم‌مصرف هستند. به عبارت ديگر 2/8 ميليون مشترك خانگي، ماهيانه زير 100 كيلو وات ساعت برق مصرف مي‌كنند. از اول آبان ماه كه زمان اجراي مصوبه دولت است، قبض برق اين دسته از مشتركين صفر خواهد بود و تا زماني كه اين مشتركين مصرف‌شان را زير 100كيلو وات ساعت در ماه نگه دارند، لازم نيست پولي براي برق بپردازند. ب) 55 درصد مشتركين برق خانگي جزو گروه خوش‌مصرف‌ها هستند. به عبارت ديگر اين گروه در مناطق عادي ماهيانه بيش از 100كيلو وات ساعت و كمتر از 300 كيلو وات ساعت برق مصرف مي‌كنند. تعرفه برق اين گروه از اول آبان مانند ماه‌هاي قبل محاسبه مي‌شود. با اين تفاوت كه اگر بتوانند خود را جزو گروه كم‌مصرف‌ها كنند (يعني كمتر از 100كيلو وات ساعت در ماه مصرف كنند) برق‌شان رايگان خواهد شد. از 55 درصد اين دسته حدود يك ميليون مشترك قابليت اين را دارند كه به اندكي مراعات خود را به جرگه كم‌مصرف‌ها وارد كنند و ديگر پول برق ندهند. حالا اگر مشتركان خوش‌مصرف(مصارف كمتر از 300 كيلو وات ساعت در ماه) نتوانستند خود را جزو گروه كم‌مصرف‌ها كنند اما نسبت به ماه مشابه سال قبل كمتر برق مصرف نمايند، بسته به مصرف‌شان از وزارت نيرو پاداش خواهند گرفت. طرح نيز از اول آبان اجرايي مي‌شود. ج) گروه سوم مشتركان خانگي مشتركيني هستند كه در مناطق عادي بيش از 300 كيلو وات ساعت در ماه برق مصرف مي‌كنند. به اين گروه پرمصرف گفته مي‌شود. اين گروه 15درصد كل مشتركان خانگي را شامل مي‌شوند. يعني4/4 ميليون مشترك. گروه پرمصرف‌ها 14 برابر مشتركان كم‌مصرف، برق مصرف مي‌كنند.

وزارت نيرو براي گروه ج، 3 سناريو روي ميز گذاشته است. به اين گروه 6 ماه فرصت داده خواهد شد تا 3 انتخاب داشته باشند. انتخاب اول‌شان مي‌تواند اين باشد كه با دريافت آموزش‌هاي لازم، مصرف برق‌شان را كم كنند. براي ارايه اين آموزش‌ها استارت‌آپ‌هايي فعال خواهد شد. انتخاب دوم پرمصرف‌ها، استفاده از تسهيلات بانكي براي نصب پنل‌هاي خورشيدي كوچك روي پشت بام‌هاي‌شان است. در اين زمينه مذاكرات وزارت نيرو با بانك عامل شروع شده و قرار است مشترك حدود 4 درصد كارمزد تسهيلات خريد پنل‌ها را بپردازد. اما انتخاب سوم مشتركين پرمصرف، پرداخت پول بيشتر براي مصرف برق است. در اين انتخاب مشتركين پرمصرف بايد از 6 ماه بعد از آبان‌ماه 10درصد نسبت به قبل برق‌شان را گران‌تر بخرند. آيا مي‌دانيد سهم انرژي مشتركين كم‌مصرف خانگي از كل انرژي مصرفي كشور 6 تا 7 درصد است در حالي كه سهم انرژي مشتركين پرمصرف از كل مصرف انرژي كشور بيش از 40 درصد است؟«انرژي كه كم‌مصرف‌ها مصرف مي‌كنند 6 تا 7 درصد كل انرژي مصرفي است. سهم انرژي كه پرمصرف‌ها مصرف مي‌كنند بيش از40 درصد انرژي مصرفي است.

«پيامي كه مي‌خواهم به مردم عزيز ايران منتقل كنم اين است كه بدون اصلاح شيوه مصرف انرژي، ايران كشوري نخواهد شد كه برنامه‌هاي توسعه‌اش پايدار شود. با شيوه فعلي مصرف برق، ممكن است دوباره به دوران خاموشي‌ها برگرديم. بايد اين رفتار مصرفي را اصلاح كنيم.»

آقاي وزير، مصاحبه‌تان را در برنامه تلويزيوني اعلام مصوبه برقي دولت موسوم به «برق اميد» ديدم. در آن گفت‌وگو هيچ‌ جا اعلام نكرديد كه برق برخي مشتركان (مشتركان پر مصرف) با اين مصوبه 10 درصد گران خواهد شد. اين شيوه اعلام طرح، اعتماد مردم را كمتر مي‌كند.

«ما مسئول اصلاح هر نوع ناهنجاري در ارتباط با مردم هستيم. اين نابهنجاري يك شبه رخ نداده است كه يك شبه هم اصلاح شود. ببينيد برخي شركت‌هاي بزرگ ما كه محصول‌شان صادراتي است و در داخل هم مي‌توانند جنس‌شان را آزاد بفروشند از يارانه انرژي كه براي كم‌مصرف‌ها در نظر گرفته شده است، برق مصرف مي‌كنند و در حقيقت اين يارانه را با پرداخت تعرفه‌هاي گمركي به كشور مقصد منتقل مي‌كنند. اين طرح براي اصلاح الگوي مصرف پرمصرف‌هاست تا به‌ طور مثال سالي 24 هزار مگاوات صرف دستگاه‌هاي سرمايشي در تابستان نشود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد رضا

    معلوم نیست حد نصاب بین کم مصرفی و پر مصرفی چگونه تعیین شده است. نباید وزارت نیرو خودش هم بیرد و هم بدوزد. یک ساز و کار قانونی و علمی و بی طرف باید وجود داشته باشد تا با توجه به مد نظر قرار دادن همه ی شرایط میزان مصرف را طبقه بندی نماید و وزارت نیرو بر اساس آن اقدام کند. از طرف دیگر مردم مجبورند از وسایل پر مصرفی که در داخل کشور تولید می شود استفاده کنند و حالا با این شرایط مردم باید جریمه ی ساخت این وسایل غیر استاندارد را هم بدهند. دولت محترم هم که می خواهد نام خود را در تاریخ به عنوان دولتی که برق را برای قشر های کم درآمد مجانی کرد ثبت کند راه چاره را در دریافت مبلغ بیشتر از سایرین دیده است. به نظر می رسد باید از الگوی طویله های قدیم در این شرایط بهره گرفت. در قدیم که حیوانات را در طویله نگهداری می کردند هیچ چراغ و نوری در آن جا روشن نبود و هنگامی که صاحب آن ها می خواست برایشان آذوقه ببرد یک فانوس کم سو را روشن می کرد و با خود به درون طویله می برد و پس از اتمام کار نیز آن را خاموش کرده و در گوشه ای می گذاشت. به این ترتیب در مصرف انرژی نهایت صرفه جویی می شد.