کد مطلب: ۲۹۵۹۴۴

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۱۲ شهریور ماه سال ۱۳۹۷

قحطی پوشک و بازگشت کوپن به اقتصاد ایران

قحطی پوشک و بازگشت کوپن به اقتصاد ایران

آفتاب یزد معضل پوشک بچه را ناشی از کمبود واردات آن به علت نوسانات ارزی می‌داند. همدلی خبر از احتکار یک میلیون و 500 هزار بسته پوشک می‌دهد. جوان نیز این موضوع را سوژه‌ای برای عصبانی کردن افکار عمومی دانسته است. در نهایت ابتکار خبر از بازگشت کوپن می‎دهد.

تامین کالاهای اساسی در شرایط کنونی به دغدغه‌ای در سطح جامعه تبدیل شده است. از طرفی مجلس و دولت تلاش می‌کنند تا این کالاها با کمبود عرضه مواجه نشود و از طرف دیگر، عموم مردم نیز از قیمت‌های سرسا‌م‌آور برخی کالاها گله دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مطبوعات کشور دو مساله کمبود پوشک بچه و طرح مجلس برای تامین کالاهای اساسی را مورد بررسی قرار داده‌اند. آفتاب یزد با تیتر « معضل پوشک بچه »، خبر از نایابی و افزایش سرسام‌آور قیمت محصولات سلولزی می‌دهد.

این روزنامه به نقل از عضو هیئت رئیسه انجمن صنایع سلولزی می‌نویسد: 90 درصد از مواد اولیه تولید پوشک بچه، پوشک بزرگسال و دیگر محصولات صنایع سلولزی مانند دستمال کاغذی وارداتی است که واردات این مواد ظرف ماه‌های گذشته به دلیل نوسانات ارز دچار مشکل شده است.

با این حال، آنگونه که آفتاب یزد روایت کرده، سخنگوی گمرک در این خصوص می‌گوید: برخی از کالاهای تولیدکنندگان مشمول مابه‌التفاوت ارزی شده و بخشی از کالاهای آنها نیز معاف شده‌ است. اعتراض این تولیدکنندگان این است که همه کالاها مشمول معافیت از پرداخت مابه‌التفاوت شوند.

در چند روز گذشته بحث افزایش سرسام‌آور شیرخشک و پوشک بچه دغدغه بسیاری از خانواده‌های داری فرزند خردسال بود به نحوی که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است قیمت ارزان‌ترین نوع پوشک بچه به چیزی حدود 17 تا 22 هزار تومان رسیده است.

در همین زمینه روزنامه همدلی خبر از احتکار یک میلیون و 500 هزار بسته پوشک در استان البرز برای کسب سود بیشتر می‌دهد. همدلی با تیتر « بوی بد احتکار از پوشک نوزادان » می‌نویسد: آنطور که دستگاه‌های نظارتی استان البرز اعلام کرده‌اند، صاحب این پوشک‌ها از سال گذشته این کالا را با ارز 3800 تومانی به کشور وارد و تاکنون احتکار کرده است.

همدلی روایت می‌کند که در روزهای گذشته یکی از پرفروش‌ترین برندهای پوشک به نام «مولفیکس» با کاهش 70 درصدی عرضه روبرو شده و به گفته برخی از داروخانه‌ها قیمت آن در صورت وجود، در برخی موارد به 90 هزار تومان رسیده است! همچنین به روایت این روزنامه قیمت برند دیگر پوشک بچه یعنی «پنپرز» در داروخانه‌ها حداکثر به 60 هزار تومان و در مغازه‌ها به 89 هزار تومان رسیده است.

این روزناه به نقل از عضو هیات مدیره یکی از شرکت‌های مطرح در تولید محصولات سلولزی در مورد علت گرانی پوشک می‌نویسد: ۵۵ تا ۶۰ درصد مواد اولیه پوشک و ۸۰ تا ۸۵ درصد دستمال کاغذی وارداتی است. ماه‌های گذشته شاهد بحران تهیه خمیر کاغذ بودیم و این ماده اولیه در بازار نبود و هنوز از این وضعیت خلاص نشده بودیم که آزادسازی نرخ ارز و ممنوعیت واردات برخی کالاها در بازار مطرح شد.

اما روزنامه جوان در گزارش با عنوان « سال 91 مرغ، سال 97 پوشک بچه سوژه عصبانی کردن افکار عمومی » رویکرد متفاوتی به این موضوع دارد. این روزنامه روایت می‌کند که برخی اتفاقات میان دو طرف نشانی نمادین از شکست یا پیروزی است که این موضوع برای جنگ اقتصادی ایران ایران و آمریکا نیز صدق می‌کند.

جوان می‌گوید که افکار عمومی این نشانه‌های نمادین را نشانی از شکست یا پیروزی می‌دانند به همین علت است که سیاست‌گذاران تحریمی آمریکا نیز به شدت چنین نشانه‌هایی را رصد می‌کنند.

این روزنامه در بخشی از تحلیل خود می‌نویسد: شاید مردم بتوانند افزایش قیمت سکه و دلار را تحمل کنند، اما افزایش قیمتی مانند پوشک می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر افکار عمومی داشته باشد؛ همان راهبردی که امریکایی‌ها به دنبال آن هستند. اگر دولت بخواهد به همان رویه‌ای که با سایر مشکلات برخورد کرده با این موضوع نیز برخورد کند، در مسیر جنگ روانی امریکایی‌ها حرکت کرده است.

اما علاوه بر این موضوع، خبر دیگری که دیروز در رسانه‌ها مطرح شد، تصویب دوفوریت طرح تامین کالاهای اساسی توسط مجلس بود. ابتکار با تیتر « بازگشت کوپن در لباس کارت الکترونیکی » به بررسی این موضوع پرداخته است.

ابتکار می‌نویسد در این طرح حمایتی آمده است: دولت موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، شبکه توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها را با استفاده از تعاونی‌های مصرف کارگری، کارمندی و روستایی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، واحدهای صنفی منتخب و اتحادیه‌های مربوط به‌گونه‌ای ساماندهی کند که نیازهای اساسی خانوارها با قیمت مورد تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و براساس نرخ ارز ترجیحی در اختیار آنها قرار گیرد.

الیاس حضرتی نماینده مجلس در گفتگو با ابتکار در مورد جزئیات این طرح می‌نویسد: نگرانی‌هایی از تلاطم اقتصادی، بالا رفتن نرخ تورم، نرخ ارز و ابهام در بالا رفتن یا نرفتن قیمت کالاها وجود دارد و برای اینکه مردم برای دریافت حداقل 8 کالای اساسی از جمله برنج، روغن، گوشت، مرغ، قند، شکر، چای، حبوبات و … آرامش داشته باشند، مقرر کردیم که کالا‌برگ‌هایی را دولت تهیه کند تا مردم خیال‌شان بابت تامین این اقلام خوراکی روزمره راحت شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یک هم وطن

    بجه هایتان راکهنه کنید ،قنداق کنید ،بهتراست بچه دارنشوید .فرزندکمتر زندگی بهتر این شعارقبل ازانقلاب بود ،

    • کاهش جمعیت

      این شعار قبل انقلاب نبود. شعار اواسط دهه‌ی هفتاد تا اول ده هشتاد بود که در اون دوره سریع‌ترین کاهش نرخ رشد جمعیت در تاریخ دنیا در ایران رقم خورد که امروزه مثال کتاب‌های درسی جمعیت‌شناسی شده.