کد مطلب: ۷۳۷۱۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بهره‌برداری عربستان و کویت از میدان گازی مشترک با ایران/ چرا ایران «آرش» را از دست داد؟

بهره‌برداری عربستان و کویت از میدان گازی مشترک با ایران/ چرا ایران «آرش» را از دست داد؟

دیروز تفاهم‌نامه میان عربستان و کویت برای توسعه میدان گازی آرش منعقد شد. این تفاهم‌نامه در حالی دنبال می‌شود که میدان متعلق به سه کشور ایران، عربستان و کویت است. با این حال معلوم نیست چرا دولت برای توسعه این میادین منفعل عمل می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کویت و عربستان دیروز تفاهم‌نامه‌ای در جهت توسعه میدان گازی آرش (الدوره) منعقد کردند. بر اساس این یادداشت، تولید حدود یک میلیارد مترمکعب گاز در روز و 84 هزار بشکه گاز مایع (ال.پی.جی) هدف‌گذاری شده است.

نادیده گرفتن شراکت ایران در میدان گازی آرش اولین باری نیست که رخ می‌دهد. فروردین ماه امسال نیز قراردادی در راستای توسعه این میدان میان دو کشور عربی بدون حضور ایران به امضا رسید و سعید خطیب‌زاده، سخنگوی سابق وزارت خارجه، در واکنش به این موضوع قرارداد را غیرقانونی خواند.

میدان گازی آرش در واقع از میادین مشترک ایران، کویت و عربستان به حساب می‌آید که ۳۵ تریلیون تا ۶۰ تریلیون فوت‌ مکعب ذخایر گاز در آن کشف شده است. همچنین ذخایر نفت موجود در مخازن این میدان نزدیک به ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود.

به نظر می‌رسد یکی از موانع حضور ایران در میدان گازی آرش مسئله تحریم‌ها باشد. چراکه این موضوع ریسک سرمایه‌گذاری در کشور را بالا می‌برد، بنابراین کمتر سرمایه‌گذاری حاضر به پذیرش این ریسک می‌شود.

چرا ایران در میدان گازی آرش حضور ندارد

فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی، درباره عدم ایران در قراردادهای میدان گازی آرش به تجارت‌نیوز گفت: لابی دو کشور نتیجه ضعف دیپلماسی ایران است. به عبارتی اگر تعاملات ایران با کشورهای اطراف تقویت می‌شد امروز شاهد به حاشیه رفتن آن نبودیم.

وی ادامه داد: توسعه میدان گازی باید با حضور هر سه کشور دنبال می‌شد و لازم است وزارت نفت برای حضور در قراردادهای توسعه چاره‌اندیشی کند.

او افزود: وجود موانعی همچون نبود ثبات اقتصادی و مشکلات بانکی در غیبت ایران در این میادین بی‌تاثیر نیست. در همین راستا بخش خصوصی داخلی و خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری و معامله تجاری با ایران نمی‌شوند؛ چراکه امنیت مالی وجود ندارد.

سوادکوهی یادآور شد: بسیاری از شرکت‌های صاحب تکنولوژی برای سرمایه‌گذاری شامل کشورهایی هستند که ایران را تحریم کرده‌‌اند. با این حساب تنها تقویت روابط دیپلماسی است که می‌تواند در حضور ایران موثر واقع شود.

میدان گاز

بر اساس این گزارش، به دنبال سیاست‌ها انزواطلبانه و بی‌اعتنایی دولت سیزدهم به قراردادهایی نظیر برجام، ایران به‌رغم دارابودن ذخایر ارزشمند و غنی همچنان نمی‌تواند در بهره‌برداری از میادین نفتی و گازی مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس نقش‌آفرینی کند.

به‌ویژه آنکه در نبود تکنولوژی و دانش فنی لازم، سرمایه‌‌گذاری در این زمنیه یکی از مولفه‌های اصلی توسعه آن‌ها به حساب می‌آید.

با این حال دولت ابراهیم رئیسی با سیاست تمرکز بر روابط با شرق، از غرب و احیای برجام غافل شد. این در حالی است که چین قطب روابط اقتصادی و سیاسی ایران در شرق اخیر با کشورهای عربی قرارداد جدیدی منعقد و در واقع به ایران پشت کرد.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر ماجرای مذاکره محرمانه ایران و آلمان را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ثروت مملک رو به باد دادن حالا منتظریم دستور بدن جبران بشه ؟!