کد مطلب: ۴۵۳۱۰۴

اعلام زمان و نحوه قرعه کشی خودروهای فروش فوق‌العاده

اعلام زمان و نحوه قرعه کشی خودروهای فروش فوق‌العاده

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: روز شنبه ۱۷خرداد قرعه‌کشی انجام خواهد شد و اسامی افرادی که برنده شدند اعلام و از طریق پیامک به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ۱۴ خردادماه آخرین فرصت ثبت‌نام در قرعه‌کشی خودرو است و با توجه به اعلام سازمان حمایت مبنی بر قرعه‌کشی در روز شنبه آینده بعید است زمان آن تمدید شود. تاکنون حدود ۶۰۰هزار نفر برای شرکت در طرح قرعه‌کشی خودرو ثبت‌نام کردند که پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا چهارشنبه هفته جاری که مهلت ثبت‌نام وجود دارد به یک‌میلیون برسد.

تقاضای یک‌میلیونی برای ۲۵هزار خودرو به این معناست که هر نفر تنها ۵/۲درصد شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی را دارد. برای تحلیل اعداد و ارقام ثبت‌نام‌کنندگان با مسؤولان دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا تماس‌گرفتیم اما هیچ‌کدام پاسخ دقیقی به این پرسش ما ندادند که چه تعداد تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند. اخبار رسیده اما حکایت از آن دارد که به نظر می‌رسد این عدد به بیش از یک‌میلیون هم برسد.

شنبه هفته بعد قرعه‌کشی انجام می‌شود

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از نظارت این سازمان بر روند ثبت‌نام و نحوه قرعه‌کشی خودرو خبر داد و تصریح کرد: محدودیتی برای ثبت‌نام افراد نداریم اما غربالگری به‌صورت ویژه انجام خواهد شد تا حق کسی تضییع نشود.

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: روز شنبه ۱۷خرداد قرعه‌کشی انجام خواهد شد و اسامی افرادی که برنده شدند اعلام و از طریق پیامک به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود.

تابش با اشاره به این‌که مهلت واریز وجه برای برندگان هم مشخص شده گفت: افرادی که در قرعه‌کشی خودرو برنده شدند ۴۸ ساعت پس از اعلام اسامی، زمان دارند تا نسبت به واریز و تکمیل وجه اقدام کنند. به گفته وی، خودروساز موظف است سه ماه پس از قرعه‌کشی خودرو را تحویل متقاضی دهد و تا پایان تابستان قطعا پرونده اولین قرعه‌کشی بسته خواهد شد و خودرو به دست متقاضیان می‌رسد.

شرایط نانوشته برای ثبت‌نام

هرچند رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان معتقد است داشتن خودرو در یک خانواده ملاکی برای حذف از لیست دریافت‌کنندگان خودرو نیست اما یک مقام آگاه گفته اگر در یک خانواده زن دارای خودرو باشد، شوهر نمی‌تواند برای خود ثبت‌نام کند و بالعکس. برای ثبت‌نام فرزندان خانواده‌ها هم هنوز تصمیمی گرفته‌نشده اما تابش می‌گوید این طرح فعلا در قرعه‌کشی اول کارایی ندارد و احتمالا برای قرعه‌کشی‌های بعدی لحاظ خواهد شد.

در شرایط اعلام‌شده که مصوب ستاد تنظیم بازار کشور است آمده با هر کدملی فقط امکان ثبت‌نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان وجود دارد. مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز کرده‌اند، مجاز به ثبت‌نام نیستند.

دارابودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی است. سن خریدار خودرو باید بالاتر از ۱۸سال باشد و کد ملی، شماره تلفن‌همراه و مشخصات حساب‌بانکی، همه باید متعلق به شخص ثبت‌نام‌کننده باشد، افراد نباید پلاک خودروی فعال و نصب‌شده داشته‌باشند.

خریدار خودرو به‌هیچ‌عنوان حق فروش وکالتی خودرو را ندارد و خودروی فروخته‌شده قابل صلح نیست. اگر در راستی‌آزمایی مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی در بازه زمانی پس از تحویل خودرو، مشخص شود که خریدار از ضوابط عدول کرده یا در فرآیند ثبت‌نام صداقت نداشته است، خودروی وی توقیف و مطابق با قانون با آن برخورد می‌شود.

هر خودروی صفرکیلومتری که در فرآیند تحویل مشتری قرار می‌گیرد، حداکثر باید ظرف مدت سه‌ماه برای استفاده از گارانتی به نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه کند. مشتریان باید در ثبت شماره شبای خود در سایت فروش دقت نمایند، چراکه مسؤولیت ورود شماره شبا به‌صورت اشتباه و درنهایت برگشت پول به فرد دیگر بر عهده ثبت‌نام‌کننده است و سند خودرو تا یک‌سال در رهن شرکت باقی‌خواهدماند اما با این حال برخی افراد برای کسب سود ثبت‌نام خود را نهایی کردند.

این در حالی است که شماره بدنه، شماره موتور و شماره شاسی این خودروها در اختیار دفاتر اسناد رسمی گذاشته می‌شود و امکان فروش وکالتی و صلح به هیچ عنوان وجود ندارد.

همچنین باید توجه داشت ستاد تنظیم بازار کشور مصوب کرده هر خودروی صفرکیلومتری که در فرآیند تحویل مشتری قرار می‌گیرد، حداکثر باید ظرف مدت سه‌ماه و پس از تردد هزارکیلومتری، برای استفاده از گارانتی به نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه کند اما این نکته ذکر نشده که درغیراین‌صورت همانند خودروهای احتکارشده پرونده تشکیل می‌شود و قانون با این افراد برخورد خواهد کرد.

تاثیر کرونا بر تولید خودرو

شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا با پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ حسابی تجربه کسب کردند و در عملکرد مقابله با شیوع ویروس کرونا کارنامه بهتری داشتند.

در سال ۹۷ و ۹۸ تولید خودروی ایران به‌شدت کاهش یافت و برخی مدیران دو خودروساز بزرگ کشور ( ایران خودرو و سایپا) به دلیل مفاسد اقتصادی دستگیر و تحویل مقام قضایی شدند. اما این پایانی بر بحران خودروی ایران نبود و قیمت‌ها هر روز مسیر رشد را طی کردند.

اواخر سال گذشته بود که فرشاد مقیمی به عنوان مدیرعامل ایران خودرو منصوب شد و طی گفت‌وگویی اعلام کرد تا اردیبهشت امسال معوقات این شرکت صفر می‌شود. اغلب قطعات خودروسازان ایران از شهر ووهان چین تهیه می‌شود و با شیوع ویروس کرونا این شهر قرنطینه شد و حساب و کتاب خودروسازی ایران را به هم زد، به طوری‌که هنوز معوقات خودروسازان ادامه دارد و شرایط قرعه‌کشی به تعهدات آنها می‎‌افزاید.

قطعا مشکل افزایش قیمت خودرو در بخش عرضه است، اما خودروسازان اعلام کردند روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه تولید می‌کنند. با احتساب ۲۰۰۰ دستگاه برای هر خودروساز روزانه ۴۰۰۰ خودرو باید روانه بازار شود که در یک‌سال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو به چرخه مصرف می‌رسد. حال پرسش اینجاست که تقاضای واقعی در بازار ایران آیا بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروست که تا این حد قیمت‌ها افزایش دارند؟

چرا تقاضا در بازار زیاد است؟

اختلاف قیمت زیاد کارخانه و بازار آزاد باعث شده دریافت خودرو به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار با استقبال زیادی مواجه شود. اگر کسی شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو را داشته باشد با اختلاف قیمت کارخانه و بازاری که به وجود آمده حدود ۵۰ میلیون تومان سود می‌برد.

خودروی ۲۰۶ که پرتقاضاترین خودروی شرکت ایران خودرو محسوب می‌شود قیمت مصوب ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را دارد، اما روز پنجشنبه با قیمت ۱۲۲ میلیون تومان در بازار معامله شده است. معاملات خودرویی در هفته گذشته نشان می‌دهد تصمیمات دولت برای بازار خودرو نتوانسته کنترلی در بخش کاهش قیمت داشته باشد.

منبع: روزنامه جام‌جم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چراکسی توی این مملکت فکر مردم نیست اخه چرا کل پول را یکجا بدهیم کسی که مصرف کنند بعضی ندارند ان که داره دلال وکارش خرید فروش میتونه کل پول یکجا بده چرا کار شناسی نمی کنید

  • ناشناس

    48ساعت برای واریز کل مبلغه یا نصفش؟،اگه برای کل مبلغه، 48ساعت خخخخیلی کمه و اصلا عادلانه نیست،بعد از این همه که یه ماشین میخوان به مردم بدن اونم اگه شانس بیاره بین چندین میلیون نفربرنده بشه،تازه میگن سه ماه دیگه بهت میدیم بازم میگیم دستتون درد نکنه اشکال نداره اما دیگه آخه واریز کل پول از الان برای تحویل سه ماه دیگه خخخیلی اجحاف درحق مردمه،حداقل فعلا پیش پرداخت بگیرید تاچند روز قبل از تحویل خودرو،،،مثل اینکه قراره این خودروهارو قشر متوسط جامعه بگیرهاااا نه پولدارا،یخورده بفکر مردم باشید اینقدر بفکر جیب خودتون نباشید،کجای دنیا اینجوریه آخه

  • ناشناس

    در لیست قیمت پیش فروش ۶١٧٠٠میلیون تومان اعلام شده پس چرا تغییر کرده؟

  • ناشناس

    با سلام من فقد اینو بگم که واقعاً متاسفم که در سال ۹۷ خودرو ۲۰۶ بود به ۳۳ ملیون تومان واقساطی هم بود به دادن ۱۷ ملیون پول پیش ودادن ۴ چک هرکدام به مدت ۶ ماه به ۶ ماه ولی اینطوری کسی تقاضا نمیکرد حالا که قیمت ۲۰۶ شده ۱۳۰ ملیون وبرای ثبت نام باید صف بکشید وتمام پول رو یکجا بدی همه چه اونای که ماشین دارند وچه اونای که ندارند به فکره خرید خودرو شدن وخودمون رو گول نزنیم همه برای سود کردن به دنبال ثبت نام هستند من کساای رو دیدم که بهترین خونه وماشین وموقعیت کاری رو دارند باز اینقدر دنیا حریص کردشون که از هر راهی که بتونند به دنبال سود هستن وبه نام خواهر یامادرشون وزنشون اومدن ثبت نام کردن …واین رو بدونید که باز مصرف کننده واقعی جامونده از ثبت نام بخاطر خیلی از مشکلات واین هم رو بدونید قیمت خودرو بالاتر میره فقد اگر یک دقیقه با خودتون فکر کنید میفهمید که چرا ،‌ولی نمیدونم اینهاای که کارشناسی میکنند کیا هستند؟؟؟

  • ناشناس

    خداوکیلی به کسی پیامک دادن؟
    اینم یه بازیه

  • ناشناس

    از صبح میرم توسایتی که برای اعلام نتایج آدرسشو دادن اصلا وارد نمیشه.

  • علی ج

    منی که پولم آمادست در نیومدم
    اونوقت اونی که اسمش درومده هی میگه48 ساعت کمه برادر من شما باید هرکی پول داشت رو میفرستادید تو سایت که همون جا پرداخت کنه دیگه قرعه کشیم نباشه
    نه اینکه همه به امید دیم بشینیم
    اصلا کجای این کره خاکی واسه ماشین خردیدن قرعه کشی میکنن بجز ایران خودرو و سایپا؟
    ی کارایی میکنید که حال ادم بخوره بههم

  • ل

    نمیشه ۷۲ ساعت کنید اونایی که ۵۰ میلیون واریز کردن تکلیف اونا چی میشه الباقیشو چیکار کنن؟؟؟

  • قادر بی شانس

    منی که واقعلا نیازمندماشینم نه پلاک نه ماشین تاحالا داشتم انصافه تو این همه ماشین یکی قسمت من نشد

  • قادر بی شانس

    دلم خوش بودن اعلام که 32سالم ماشین نداشتم یه ماشین بخرم اونم که قسمت من نشده