کد مطلب: ۲۶۷۱۶۹

قطر از جام جهانی چه به دست می‌آورد؟

قطر از جام جهانی چه به دست می‌آورد؟

بر اساس گزارش منتشرشده از سوی بانک ملی قطر (QNB)، میزبانی جام جهانی در سال 2022 نقطه عطفی برای ایجاد یک اقتصاد مبتنی بر دانش در این کشور خواهد بود.

الهام میرمحمدی: میزبانی جام جهانی در سال 2022 در قطر، نقطه عطفی برای اقتصاد این کشور محسوب می‌شود. از این رو سرمایه‌گذاری‌ها در زیرساخت‌های مورد نیاز، شرایط لازم برای ورود اقتصاد این کشور به مرحله جدیدی را فراهم می‌آورد. ساخت چندین استادیوم‌ بزرگ نظیر البیت در شهر الخور، از جمله اقدامات مهم دولت در این زمینه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از بانک ملی قطر (QNB)، برخلاف برزیل به نظر می‌رسد میزبانی جام جهانی برای کشور قطر فواید اقتصادی فراوانی داشته باشد. چرا که جام جهانی در برزیل و برگزاری این رویداد در شهرهای بزرگ این کشور، درس‌ها و تجربه‌های زیادی برای قطر داشته است.

به دنبال سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های زیربنایی و آماده شدن برای میزبانی جام جهانی، روند تنوع‌بخشی به اقتصاد این کشور آغاز شده است.

در گزارش بانک ملی قطر آمده است که سرمایه‎گذاری‌ها در صنعت ساخت‌وساز نقطه‌ عطفی برای ایجاد یک اقتصاد مبتنی بر دانش در این کشور موسوم به «چشم‌انداز 2030» است. علاوه بر آن، میزبانی جام جهانی ابزاری کلیدی برای دستیابی این کشور به هدف بلندمدتِ مدرن‌سازی اقتصاد محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه ایجاد و رشد یک اقتصاد مبتنی بر دانش، نیازمند سرمایه و نیروی انسانی است، میزبانی جام جهانی 2022 را می‌توان فرصتی برای اقتصاد قطر دانست. برگزاری این رویداد بزرگ ورزشی به این کشور کمک می‎کند تا نیروی انسانی ماهر و متخصص خود را از سایر نقاط جهان جذب کند. به گفته بزرگ‌ترین بانک قطر، این رویداد موجب خواهد شد که قطر برنده اقتصادی میزبانی جام جهانی باشد.

این بانک قطر در گزارش خود فعالیت اقتصادی برزیل در جام جهانی 2014 را همچون عملکرد تیم ملی فوتبال این کشور ضعیف می‌خواند.

با توجه به اینکه چندین شهر میزبان برزیل در روزهای برگزاری مسابقات تعطیل شدند، فعالیت اقتصادی در سراسر کشور متوقف شد. در نتیجه تولید صنعتی کاهش یافت و بهره‌برداری از ظرفیت‌ها به پایین‌ترین میزان ممکن رسید.

با در نظر گرفتن این عوامل می‎توان نتیجه گرفت که جام جهانی برای برزیل یک شکست اقتصادی بود. با این حال میزبانی جام جهانی علاوه بر ساخت استادیوم‌های ورزشی، نیاز به زیرساخت‌های عمومی نظیر جاده‎ها، شبکه‌های حمل‌ونقل، هتل‌ها و خدمات هم دارد.

بانک ملی قطر معتقد است که این کشور به واسطه سرمایه‌گذاری‌ در این موارد به خوبی عمل کرده و به این ترتیب برای سال‎های متوالی افزایش تولید ناخالص داخلی این کشور و رشد اقتصادی این کشور در بلند مدت را تضمین کرده است.

فرصت‌های شغلی بسیاری نیز در این میان ایجاد شده که نباید آنها را نادیده گرفت. نیروی مورد نیاز برای این مشاغل نیز از طریق نیروی کار داخلی و جذب مهاجران و سرمایه‌گذاران تامین می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام چگونه میتونیم باهاشون همکاری بکنیم