کد مطلب: ۶۴۶۸۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قطعات یدکی قاچاق و تقلبی در بازار/ کیفیت قطعاتی هم پایین آماده است؟

قطعات یدکی قاچاق و تقلبی در بازار/ کیفیت قطعاتی هم پایین آماده است؟

قطعات یدکی استوک و قاچاق نیمی از بازار قطعات یدکی را تشکیل می‌دهند. علت چیست؟ کیفیت قطعات داخلی در چه سطحی قرار دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس آمار اعلام شده، نزدیک به ۳۳ میلیون خودرو در سراسر کشور وجود دارد. البته این تعداد خودرو برای نگهداری، نیازمند تعداد بی‌شماری قطعات یدکی است و بازاری معادل ۱۱٫۵ میلیارد دلار در کشور ایجاد کرده است.( عصر خودرو )

این بازار ۱۱٫۵ میلیارد دلاری را حدود یک چهارم قطعات یدکی قاچاق و بخشی دیگری از آن نیز قطعات یدکی استوک تشکیل داده است.

علت چیست؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر قطعات تقلبی نیز در بازار به فروش می‌رسد. مشکل این است که بازار بی‌اخلاق شده است و افرادی هستند که به راحتی با جان مردم بازی می‌کنند.

او افزود: اما نکته دیگر این است که چرا قانون و نهادهای نظارتی جلوی این افراد را نمی‌گیرند؟ با توجه به تنوع لوازم یدکی در بازار و گسترده بودن آن، نظارت کامل غیر ممکن است. اما قوانین موجود در کشور بسیار ضعیف است و جریمه فروش قطعات یدکی تقلبی نسبت به سودی که از فروش آن بدست می‌آید نیز سنگین نیست. درحالی که با فروش این نوع لوازم با جان مردم بازی می‌شود. باید به این نکته نیز توجه کرد که واکنش مردم نسبت به این اتفاقات کم است و شکایت‌های کمی صورت می‌گیرد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در رابطه با فروش قطعات استوک در بازار باید این پرس را مطرح کرد که چه کسانی به این افراد مجوز فروش قطعات استوک را می‌دهد؟

کاکایی توضیح داد: دلیل ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم به کشور مشکل خدمات پس از فروش و قطعات یدکی است. با این شرایط چه کسانی مجوز ورود این قطعات به کشور و رتبه‌بندی آنها را می‌دهند؟

او گفت: نظام نظارتی کشور به‌روز رسانی نشده است و کمترین نظارت بر این بازار وجود دارد. در واقع همه افراد حق فروش قطعه خودروها را ندارند. پس باید نظام اطلاعاتی ایجاد شود برای مدیریت این فضا و معاملات بر اساس اعتماد خریدار و فروشنده شکل می‌گیرد. در حال حاضر فروش قطعات تقلبی و کم‌کیفیت سودآورتر از فروش قطعات اصلی است.

کیفیت پایین و فروش بالا

کاکایی ادامه داد: علت کیفیت پایین قطعات یدکی نیز به میزان فروش و قیمت آنها ارتباط دارد. هنگامی که قطعه‌ساز قطعه‌ای باکیفیت تولید می‌کند به دلیل قیمت بالاتر آن نسبت به سایر قطعات مشابه در بازار، فروش خوبی ندارد. در نتیجه قطعه‌ساز در تولید محصولات خود کیفیت پایین‌تر و قیمت پایین‌تری را در نظر می‌گیرد تا فروش خوبی داشته باشد.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: باید به این نکته توجه کرد که باید افراد متخصص در این بازار فعالیت کنند و مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند. این افراد باید نسبت به به‌روزرسانی‌های صنعت خودرو مشرف باشند. بسیاری از تصادفات جاده‌ای به دلیل ضعف در کیفیت قطعات و یا اشتباه در نصب آنها در خودرو است که گاهی به مرگ سرنشینان منجر می‌شود.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    معلوم نیست کی اختاپوس ها دست از خودروسازی و قطعه سازی برمیدارن؟