کد مطلب: ۳۷۲۵۲۷

سکوت در بازاری که میراث پدری جوانان اصفهانی است (گزارش تصویری)

سکوت در بازاری که میراث پدری جوانان اصفهانی است (گزارش تصویری)

در گذرهای بازارهای سنتی اصفهان، تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی اصفهان از رکود حاکم بر بازار صنایع دستی سخت گله‌مند هستند. قلم زن‌های اصفهانی که بیشترشان این حرفه را از پدرشان آموخته‌اند می‌گویند: به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه،قیمت محصولات ما افرایش یافته و مردم قدرت خرید ندارند و همچنین امکان صادرات هم نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در گذرهای بازارهای سنتی اصفهان، تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی اصفهان از رکود حاکم بر بازار صنایع دستی سخت گله‌مند هستند. قلم زن‌های اصفهانی که بیشترشان این حرفه را از پدرشان آموخته‌اند می‌گویند: به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه،قیمت محصولات ما افرایش یافته و مردم قدرت خرید ندارند و همچنین امکان صادرات هم نیست. (عکس‌ها از شکیبا شیرازی)

1 8

در راسه قلم‌زنی اصفهان مغازه‌ای وجود دارد که بیش از نیم قرن است ابزار قلم زنی می‌فروشد و با وجود رکود بازار، پیر‌مرد صاحبش همچنان راضی و شاکر است. 4 3 مواد اولیه صنعت قلم‌زنی مس،قلع و قیر و ابزار اصلی آن چکش و قلم است. 7 5 لایه اصلی قلم‌زنی ورقی از جنس مس است که با قلع سفید می‌شود و دور ورق، با قیر حرارت دیده‌ شده پوشانده می‌شود. 2 4 طرح اولیه قلم‌زنی را با کاغذ، روی ورق مسی می‌چسبانند و بعد از چند دقیقه که کاغد برداشته شد، طرح اصلی روی ورق مسی باقی می‌ماند. 8 7 طرح اولیه قلم زنی را با کاغذ، روی ورق مسی می‌چسبانند و بعد از چند دقیقه که کاغد برداشته شد، طرح اصلی روی ورق مسی باقی می‌ماند.

11 8 مهران قلم زن جوانی، که این کار را از 9 سالگی در کنار پدر و برادر بزرگش یاد گرفته می‌گوید: مرحله بعد از زدن طرح اصلی، سایه زنی است و بعد از اتمام سایه زنی نوبت می‌رسد به سیاه کردن که با دود و رنگ انجام می‌شود.

12 5

در مرحله آخر قلعی که روی مس است تراش می‌خورد و هیچ زمینه ساده‌ای باقی نمی‌ماند. 5 7 در مرحله آخر قلعی که روی مس است تراش می‌خورد و هیچ زمینه ساده‌ای باقی نمی‌ماند. 14 7 صنعت قلم‌زنی مواد زائد و دور ریز ندارد و مواد تراشیده شده بازیافت و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد. 6 10 در گذرگاه‌های صنایع دستی، بانوان اصفهانی پابه‌پای مردانشان کار می‌کنند. 16 2 در راسته صنایع دستی اصفهان، هنرمندان قلم زن، معمولا جوان و کم سن و سال هستند و این هنر را از خانواده‌شان آموخته‌اند. 10 7 در بازار صنایع دستی اصفهان، تقریبا هیچ واسطه یا به تعبیری دلالی بین تولیدکننده و خریدار وجود ندارد. 3 8 در راسته کم رونق صنایع دستی، همچنان نگاه فروشندگان به گذر گردشگران است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.