کد مطلب: ۷۰۸۰۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رفت و برگشت قیمت آلومینیوم/ روسیه‌هراسی آلومینیوم را گران کرد

رفت و برگشت قیمت آلومینیوم/ روسیه‌هراسی آلومینیوم را گران کرد

قیمت آلومینیوم پس از یک افت ۸۱ دلاری در معاملات روز جمعه بورس لندن، بار دیگر به مدار صعودی بازگشت و به بالاترین نرخ چند هفته اخیر رسید. احتمال ممنوعیت عرضه این فلز توسط روسیه عامل اصلی این رفت و برگشت قیمتی معرفی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پی نگرانی‌ها از توقف عرضه فلزات از سوی روسیه و البته به دنبال سیاست‌های حمایتی چین از بخش مسکن، قیمت آلومینیوم در آخرین روز معاملاتی بورس فلزات لندن برای سومین بار پیاپی رشد ۸٫۵ درصدی را ثبت کرد.

البته معاملات این فلز در روز جمعه با افت ۳٫۶ درصدی آغاز شد، اما روسیه‌هراسی بار دیگر قیمت آلومینیوم را به مدار صعودی بازگرداند.

همان‌طور که در نمودار زیر هم مشخص است، این روند باعث شد تا نرخ این فلز با رسیدن به ۱۱۴۵ دلار در هر تن در بالاترین حد روزهای گذشته قرار بگیرد. البته این در ساعاتی از روز آلومینیوم نرخ مقاومتی ۲۲۲۰٫۵ دلار را شکست و تا ۲۲۴۶٫۵ دلار هم پیش رفت؛ اما در پایان نتوانست این شاخص را حفظ کند.

آلومینیوم

در بازار ایران نیز قیمت آلومینیوم متناسب با قیمت جهانی پیش رفت. با این حال نرخ این فلز در هر تن روی شاخص ۲۱۵۵ دلار متوقف شد. یعنی ۱۰ دلار بالاتر از بورس فلزات لندن.

با این حال تفاوتی در نمودار خطی دو بازار دیده نمی‌شود و نوسانات در بازارها همزمان پیش می‌رود. نمودار زیر روند قیمت آلومینیوم را در بورس کالای ایران نشان می‌دهد.

قیمت آلومینیوم

قیمت آلومینیوم در ایران در حالی تحت تأثیر بازار جهانی دچار افت و خیز می‌شود که جدیدترین گزارش ایمیدرو از افزایش تولید این فلز در ایران حکایت دارد. بر اساس آخرین داده‌های رسمی میزان تولید شمش آلومینیوم طی پنج ماهه نخست امسال، ۲۵ درصد افزایش یافت و به بیش از ۲۷۰ هزار تن رسید. اما این امر تأثیر بر قیمت آلومینیوم نداشت.

ازجمله عواملی که باعث بازگشت آلومینیوم به مدار صعودی شده‌اند می‌توان به هراس از ممنوعیت فروش فلزات روسیه و حمایت چین از بازگشت صنایع ساختمان‌سازی به دوره رونق اشاره کرد.

به نظر می‌رسد با فرا رسیدن روزهای سرد سال و بحرانی‌ترشدن شرایط بازار انرژی در اروپا، سرعت رشد قیمت فلزات، به‌ویژه آلومینیوم بیشتر هم شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد آلومینیوم پس از عبور از مقاومت اول با مقاومت ۲۲۸۶ دلاری مواجه می‌شود. مقاومت سوم نیز نرخ ۲۳۲۵٫۵ دلار است. آیا روسیه و چین باعث ادامه جهش قیمت این فلز می‌شوند؟

برای مطالعه بیشتر صفحه مربوط به آلومینیوم را تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.