کد مطلب: ۶۶۶۳۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افت قیمت آلومینیوم به‌رغم کاهش عرضه/ قیمت خودرو تاثیر می‌پذیرد؟

افت قیمت آلومینیوم به‌رغم کاهش عرضه/ قیمت خودرو تاثیر می‌پذیرد؟

گرچه قیمت آلومینیوم تا دو هفته پیش در پی کاهش عرضه در بورس لندن روند صعودی داشت، اما با شروع ماه جدید میلادی تغییر روند داد و روز جمعه سقوط آزاد را تجربه کرد. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که با کاهش عرضه موجودی انبارهای آلومینیوم انتظار می‌رفت روند رو به رشد قیمت‌ها ادامه یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که قیمت آلومینیوم هفته گذشته در بورس لندن روند صعودی داشت، به یکباره دچار ریزش شدید شد. طوری‌که تنها در طول روز جمعه ۲٫۱ درصد افت کرد و در ازای هر تُن به ۲۶۹۵ دلار رسید. این قیمت در حالی به ثبت رسید که روز پنج‌شنبه این فلز با بهای ۲۷۵۲٫۵ دلار به کار خود پایان داد. بر این اساس در پایان روز کاری هفته گذشته آلومینیوم افت روزانه ۵۷٫۵ دلاری قیمت را تجربه کرد.

این رقم نسبت به پیش از شروع کاهش عرضه، یعنی جمعه هفته گذشته، که قیمت‌ها در کف قرار داشت نیز ۰٫۳ درصد افت را نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار پایین هم مشخص است، این کمترین قیمت آلومینیوم در چهار هفته گذشته به حساب می‌آید.

قیمت آلومینیوم

نکته جالب توجه اما به کاهش ذخایر آلومینیوم بازمی‌گردد. گزارش‌ها حاکی از آن است که موجودی آلومینیوم انبارهای بورس لندن روز جمعه ۲۷۰۰ تن کاهش داشت. گویا با روند کنونی بازار معامله‌گران ترجیح داده‌اند کالای خود را از بورس خارج کنند. با این حال با کاهش عرضه این انتظار وجود داشت که موج جدیدی از افزایش قیمت به بازار بازگردد، اما بورس لندن غافل‌گیری جدیدی برای فعالان بازار داشت.

پیش از این نیز با بالارفتن قیمت انرژی و متعاقب آن رشد هزینه‌های تولید، انتظار افزایش قیمت آلومینیوم، اما بازار در آن مقطع هم سنت‌شکنی کرد و روند معکوسی نسبت به قیمت انرژی در پیش گرفت. بدین ترتیب از سی‌ام می (۹ خرداد) ریزش این شاخص آغاز شد.

قیمت آلومینیوم در ایران هم کاهش یافت؟

بررسی شاخص قیمت آلومینیوم در بازار ایران نیز شرایط مشابهی را در بازه زمانی مورد بررسی به تصویر می‌کشد. طوری‌که در دو هفته گذشته بهای این فلز در بازار ایران افت ۶٫۶۶ درصدی را تجربه کرد و در ۱۰ ژوئن (۱۹ خرداد) به ۲۶۹۳ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که هشتم خرداد این شاخص بر قله ۲۸۸۷ دلار ایستاد. بر این اساس در طول کمتر از دو هفته بهای آلومینیوم در بازار ایران ۱۹۴ دلار فرو ریخت.

اگر کمی به عقب‌تر بازگردیم این ریزش شدیدتر هم می‌شود. چراکه در ابتدای سال جاری قیمت آلومینیوم مرز مقاومتی ۳۷۰۰ دلار را هم تجربه کرد. اما همان‌طور که در نمودار زیر هم مشهود است، در این مدت بیش از ۱۰۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داد.

قیمت آلومینیوم

چرا بازار آلومینیوم سقوط کرد؟

حال فعالان بازار تحلیل‌های مختلفی درباره سقوط قیمت آلومینیوم بر صنایع پایین‌دستی ازجمله خودروسازی، لوازم خانگی، مسکن و … دارند. به‌طور کلی می‌توان گفت با توجه به شرایط حاکم بر این بازارها بسیاری از کارشناسان نقش متغیرهای دیگر بر فضای قیمت‌گذاری را بیش از این فلز می‌دانند.

همچنین با توجه به شرایط بازار جهانی انرژی و بازار ارز در ایران، بعید است که روند نزولی شاخص آلومینیوم تداوم یابد. مؤسسه فیچ نیز اخیراً گزارشی منتشر و اعلام کرد که قیمت این فلز هیچ‌گاه به دوران قبل از پاندمی کرونا، یعنی کمتر از ۲۰۰۰ دلار بازنمی‌گردد.

از سوی دیگر، فعالان بازار دلیل عمده کاهش قیمت آلومینیوم به‌رغم افت عرضه را قرنطینه جدید شهرهای چین می‌دانند. چراکه این قرنطینه تا حدودی تقاضای موجود در بازار را کاهش داد.

برای مطالعه بیشتر خبر افت ۵۴ درصدی تولید محصولات معدنی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دوست عزیز قیمت خودرو در کارخانه نصف قیمت بازار هست که این دلیل بر دلالی هست ربطی به قیمت مواد اولیه تولید خودرو نداره.