کد مطلب: ۶۲۹۴۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بخشنامه جدید برای بازار/برنج قیمت‌گذاری شد/سقف قیمت برنج کیلویی ۶۵ هزار تومان

بخشنامه جدید برای بازار/برنج قیمت‌گذاری شد/سقف قیمت برنج کیلویی ۶۵ هزار تومان

با وجود اینکه وزارت جهاد کشاورزی علت افزایش قیمت برنج را کاهش تولید کمتر از میزان برنامه‌ریزی شده اعلام کرده بود اما در اقدامی عجیب برنج مشمول قیمت‌گذاری دستوری شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای پرنوسان قیمت برنج روزنامه دولت در گزارشی نوشته بود که علت اصلی نوسان قیمت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی نادرست دولت سابق درباره تولید برنج بوده و همزمان با خشکسالی امسال میزان تولید برنج کاهش یافته است.

با این حال به نظر می‌رسد سیاست دولت در تنظیم بازار برنج هم مثل برخی اقلام دیگر قیمت‌گذاری دستوری است.

عباس عسکرزاده، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سرپرستان سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تهران، البرز، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان و کردستان قیمت انواع برنج را اعلام کرده است. آن طور که مهر گزارش داده، در نامه عسکرزاده عنوان شده است: احتراماً با توجه به اقدامات این معاونت در پیشگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت برنج بدین وسیله قیمت فروش و مصرف کننده برنج ایرانی و خارجی به شرح ذیل تعیین می‌شود:

۱- برنج طارم ایرانی درجه یک - ۶۵ هزار تومان

۲- برنج طارم درجه دو- ۶۰ هزار تومان

۳- برنج ایرانی شیرودی - ۴۲ هزار تومان

۴- برنج هندی وارداتی - ۳۰ هزار تومان

۵- برنج پاکستانی وارداتی - ۳۱ هزار تومان

۶- برنج‌های وارداتی که توسط شرکت خدمات بازرگانی تهیه شده است:

هندی ۱۱۲۱ - ۲۴ هزار تومان

پاکستانی ۱۱۲۱- ۲۵ هزار تومان

تایلندی - ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان

در پایان نامه هم اعلام شده است: «ضروری است دستور فرمائید نسبت به نظارت و بازرسی بر رعایت قیمت‌های فروش برنج برای مصرف کنندگان طبق لیست بالا اقدامات لازم معمول و با متخلفین برخورد قانونی صورت پذیرد.»

این قیمت‌گذاری دستوری در حالیست که پیش از این وزارت جهاد کشاورزی از کاهش ۲۰ درصدی تولید برنج خبر داده بود که طبق ادعای این وزارتخانه در افزایش قیمت برنج بی‌تاثیر نبوده است.

علاوه بر این، در نوسان قیمت برنج خارجی نیز به نظر می‌رسد نقش دولت بی‌تاثیر نبوده است.

۲۰ بهمن ماه امسال روزنامه اطلاعات نوشته بود: اظهارات علیرضا عباسی، نماینده کرج و نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ابهام‌های قبلی درباره شیوه تعیین قیمت کالاهای اساسی وارداتی، مقدار سود دولت از این کالاها و در نهایت نقش دولت در گرانی غذا را دوباره مطرح کرده است.

به گفته این نماینده، دولت هر کیلو برنج خارجی را به قیمت نیم دلار یعنی با دلار آزاد ۲۶ هزار تومانی، ۱۳ هزار تومان وارد کشور می‌کند اما هر کیلو از این محصول را ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان به فروش می‌رساند و این یعنی بهای برنج حدود ۱۷۰ درصد گرانتر توسط دولت و مباشر آن ـ شرکت بازرگانی دولتی ایران در وزارت جهاد کشاورزی ـ به فروش می‌رسد. اگر بابت هزینه حمل،‌ نگهداری و انبارداری و دیگر هزینه‌های سربار حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از آن ۱۷۰ درصد کم کنیم، باز هم این ابهام جدی وجود دارد که چرا دولت باید هر کیلو برنج را ۱۲۰ درصد گرانتر به مردم بفروشد. تازه این محاسبه با ارز آزاد صورت گرفته حال آنکه دولت برای واردات برنج از ارز نیمایی که قیمت کمتری دارد، استفاده می‌کند.

آخرین اخبار تجارت‌نیوز را از کانال تلگرامی تجارت‌نیوز آن دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مگه فقط برنج اینطوره.؟؟؟

  • ناشناس

    مغلطه نکنید ، دلیل گران شدن برنج صرفا” گرانفروشی دولت در برنج وارداتی و کسب درآمد از مردم است ! اگر دولت برنج داخلی را احتکار و با کمبود مواجه نمی کرد که قیمت آن افزایش یابد هرگز برنج وارداتی تهاتری با نفت را نمی توانست به این قیمت بفروشد ! تا هزینه های شب عید را پرداخت کند !!! دولت با مردم کاسبی می کند … !

    • ناشناس

      دولت از آذوقه مردم کسری بودجه خودش رو تامین میکنه چون ترسید قیمت بنزین رو گرون کنه

  • ناشناس

    دولت خودش داره همه چیزوگرون میکنه آقاجان مگه توان خریدمردم چقدره حال خودتون قاضی این مردم از این بیکاری چکار کنند سوار ازپیاده خبرنداره آخه مسلمون یه کم فکرمردم باشید انصاف داشته باشید

  • بهروز تهرانی

    قیمت‌گذاری دستوری منجر به تقلب گسترده در کیسه‌های برنج میشه

  • ناشناس

    دولت برنج کیلویی نیم دلار (۲۰۰۰ تومان) را به خلق الله کیلویی ۲۴۰۰۰ تومان قالب می کند! یعنی ۱۲۰۰٪ بیش از قیمت واقعی آن!!! وقتی دولت از مردم کاسبی نامشروع کند دیگر چه توقعی می توان از دلالان و محتکران و گرانفروشان داشت؟!

  • برنج فروش

    ببخشیدا دولت تا حالا کجا بود؟منی که برنج طارم کیلویی 70 تومن خریدم چه جوری 65 تومن بفروشم؟؟؟؟؟دولت اگه نیت خیر داره اول فصل برنج باید این کارو میکرد.الان که همه گرون خریدن با ضرر نخواهند فروخت.

  • Ehsan

    خداوند سرنوشت که هیج قومی را عوض نمیکند مگر به دست خودشان.
    هر چه که به سرمون بیاد حقمونه تازه اولشه…هر دم از این باغ بری میرسد…