کد مطلب: ۴۶۱۵۲۵

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان:

قیمت خودرو باید در بورس مشخص شود

قیمت خودرو باید در بورس مشخص شود

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان از رسوب بیش از ۹۰ هزار دستگاه خودرو به علت کمبود قطعه در کف پارکینگ خودروسازان خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان در نشست قطعه‌سازان با نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، گفت: بیش از ۹۰ هزار دستگاه خودرو به علت کمبود قطعه در کف پارکینگ خودروسازان رسوب شده است.

محبی نژاد افزود: کسری بسیاری از خودروها مربوط به چند قطعه خاص از جمله کیسه هوا، کامپیوتر خودرو و غیره است که ارز مورد نیاز آنها تخصیص داده نشده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از قطعات مورد نیاز این خودروها در گمرکات، موجود، اما ترخیص نشده است افزود: قطعه‌سازان امسال به ۳.۵ میلیارد دلار ارز نیاز دارند که اگر برنامه‌های داخلی‌سازی امسال اجرایی شود به کمتر از ۱.۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

محبی‌نژاد ادامه داد: امسال با وجود مشکلات تحریم و کرونا اما شاهد افزایش ۸.۷ درصدی تولید خودروسازان بودیم که بیشتر آنها خودروهای جدید است.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی با اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودروها و قطعات آنها، همچنین اجرایی کردن بسته‌های مشوق ساخت داخل قطعه‌سازی و تسهیل در تامین مواد اولیه داخلی با قیمت مناسب خارج از بورس، می‌تواند به یاری زنجیره تامین خودروسازان بپردازد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان بیان داشت: تا زمانی که قیمت‌گذاری خودرو اصلاح نشود همه راه‌کارها موقتی خواهد بود.

وی ادامه داد: در این زمینه راهکارهایی وجود دارد، از جمله اینکه قیمت خودرو واقعی و آزاد شده و قیمت آن در بورس کشف شود.

محبی‌نژاد اضافه کرد: اگر قرار است قیمت‌گذاری خودرو به صورت دستوری ادامه داشته باشد، باید مواد اولیه مورد نیاز تولید خودرو نیز با قیمت دستوری عرضه شود.

وی همچنین با پیش‌بینی ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی امسال قطعه‌سازان، خواستار اصلاح متوسط ۶۵ درصدی قیمت مواد اولیه و قطعات خودرو تا زمان اصلاح و آنالیز دقیق قیمت‌ها شد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان در پایان تاکید کرد: اکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر شامل ۱۵۰ هزار نفر در صنعت خودروسازی و ۵۵۰ هزار نفر در زنجیره تامین خودروسازان اشتغال به کار دارند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.