کد مطلب: ۵۸۷۹۲۵

آیا قیمت داخلی فولاد در آستانه افزایش است؟

آیا قیمت داخلی فولاد در آستانه افزایش است؟

از ابتدای سال ۱۴۰۰، قیمت فولاد و آهن آلات تحت تاثیر شرایط و پارامترهای مهم بازار، بارها دچار نوسان قیمت شد. نوسانات بازار فولاد ایران با عبور از شرایط انتخابات ریاست جمهوری، افزایش و کاهش قیمت دلار، شرایط تحریم و … در حال حاضر بیش از همه تحت تاثیر قیمت روز سنگ آهن جهانی، بیلت و دلار نیمایی قرار دارد.

تقریبا هیچ صنعتی را نمی‌توان یافت که فولاد در آن نقشی نداشته باشد. انواع مقاطع ساخته شده با این آلیاژ در بخش‌های مختلف به طور مستقیم و یا پس از اعمال تغییرات، مورد استفاده قرار می‌گیرند. خواص فوق‌العاده مطلوبی که آلیاژهای فولادی به همراه دارند در کنار قیمت مناسب موجب شده تا در اکثر وسایلی که روزانه با آن‌ها سروکار دارید، ردی از این ماده پیدا کنید.

ساختمان‌سازی و خودروسازی به عنوان دو صنعت بزرگ مصرف‌کننده فولاد و آهن آلات شناخته می‌شود. انواع میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و ورق در بخش‌های مختلف ساختمان در مقادیر زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت خودروسازی نیز انواع ورق فولادی پس از شکل‌دهی در ساخت بدنه و دیگر بخش‌ها به‌کار گرفته می‌شود. بنابراین فولاد، بازار مصرف فوق‌العاده گسترده‌ای دارد و هر گونه نوسان در قیمت آهن و مقاطع فلزی، صنایع مختلفی را دچار تغییر و تحول می‌کند. در واقع افزایش قیمت فولاد و کاهش آن یا تهیه مواد اولیه و تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا با نوسان قیمت مقاطع، بازار مصرف را دچار اختلال می‌کند.

عوامل موثر بر نوسان قیمت فولاد

پیش‌ بینی قیمت فولاد ۱۴۰۰ با توجه به چندین عامل مختلف صورت گرفت. رویدادهای مهم سیاسی چون انتخابات ریاست جمهوری، شرایط تحریم، تعاملات سیاسی بین الملل، آینده قیمت دلار و سنگ آهن از مهم‌ترین مواردی بودند که در تعیین روند کاهشی و یا افزایشی بودن قیمت فولاد ۱۴۰۰ تاثیر بسزایی داشتند. معمولا در کنار موارد مذکور درصد خطایی برای شرایط پیش‌بینی نشده در نظر گرفته می‌شود تا آنچه که درباره بازار فولاد انتظار می‌رود به واقعیت‌های موجود نزدیک‌تر باشد.

عواملی که تا به اینجا بررسی شد، در فرایند پیش‌بینی اهمیت دارند. اما اکنون که از نیمه سال گذر کردیم باید به چه مواردی توجه داشته باشیم؟ آیا همچنان به همان تحلیل‌های ابتدای سال باید اکتفا کرد؟ در کوتاه مدت چه تصمیمی برای خرید آهن آلات باید گرفت؟

باید بدانید که آنچه در تحلیل سالیانه رفتار بازار فولاد گفته می‌شود، معمولا نگاه کلی با توجه به تمام پارامترهای دخیل است. برای یک عملکرد درست و دقیق بایستی این تحلیل و پیش‌بینی دائما به‌روزرسانی شود. در واقع تحلیل روند روزانه و یا هفتگی نتیجه نزدیک‌تر و دقیق‌تری با حقایق موجود بازار آهن دارد. برای بررسی کوتاه مدت همواره به موارد زیر باید توجه داشت:

شرایط بازار

عرضه و تقاضا در بسیاری از بازارهای معاملاتی برای از رونق نیفتادن و ادامه حیات فعالیت، لازم و ضروری است. در واقع همواره برای پاسخ به تقاضای نیاز گروهی از افراد باید عرضه‌ای صورت گیرد تا چرخه معاملات برقرار باشد. وجود همین دو عامل مهم و اساسی گاهی شرایط را در بازار پیچیده می‌کند.

در شرایطی که در مقابل تقاضای بالا عرضه کمی وجود داشته باشد، قیمت کالا افزایشی خواهد شد. مقدار افزایش و التهاب موجود در بازار در چنین موقعیتی می‌تواند حباب قیمتی ایجاد کند. بازارهای تاثیرپذیر از این بازار در نتیجه واکنش بازار مادر نیز دستخوش تغییر و تحول خواهند شد.

در شرایط عکس نیز قیمت کالاها کاهشی خواهد بود. یعنی در صورت کمبود تقاضا و عرضه بالا کاهش و یا ثبات قیمتی منطقی خواهد بود. با شروع فصل سرما این رفتار در بازار آهن آلات کاملا رایج و متداول است. شرایط آب و هوایی در فصول سرد مانع از شروع پروژه‌های عمرانی و ساختمانی می‌شود. رکود در حوزه ساختمان‌سازی که به عنوان یکی از بازارهای مصرف بزرگ مقاطع فولادی به حساب می‌‌آید، باعث کاهش نسبتا شدید تقاضا خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود که بدون در نظر گرفتن سایر عوامل، قیمت‌ها روند نزولی داشته باشند و یا حداقل ثابت باقی بمانند.

شرایط روز بازار عامل قوی و مهم برای نوسان قیمت لوله مانیسمان و دیگر مقاطع فولادی است. بنابراین همواره باید متخصصین جویای احوالات روز بازار شد. کارشناسان آیرومارت با ارائه تحلیل روزانه و هفتگی فولاد و مقاطع وابسته به آن در شبکه‌های مجازی و سایت www.iromart.com هر آنچه در بازار اتفاق میفتد را به سمع و نظر مخاطبان می‌رساند.

2

نرخ روز دلار

تمامی کشورها برخی از نیاز خود به کالاها و مواد مختلف را از طریق واردات تامین می‌کنند و یا محصول قابل ارائه خود را به کشورها‌ی دیگر صادر می‌کنند. مبادلاتی که در این مسیر صورت می‌گیرد بر پایه دلار انجام می‌شود. مواد و تجهیزات وارداتی یا به طور مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا در تهیه یه کالا باید به‌کارگرفته شوند. در نتیجه تاثیر پذیری نرخ دلار در معاملات روزمره بسیار طبیعی خواهد بود.

ارزی که برای معاملات بین الملل مورد استفاده قرار می‌گیرد با دلاری که روزانه افراد معمولی با آن سروکار دارند بسیار متفاوت است و دلار نیمایی نام دارد. این ارز از سامانه نیما تهیه شده و تنها به برخی از کالاهای وارداتی اختصاص می‌یابد.

در ایران گرچه نرخ دلار بر قیمت آهن و فولاد تاثیر می‌گذارد، اما نرخ ارز نیمایی برای آن از دسته از محصولات که کاملا وارداتی بوده و در داخل تولید نمی‌شوند، اهمیت دوچندانی دارد.

قیمت سنگ آهن

سنگ آهن به همراه مواد دیگری برای تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقریبا برای تولید یک واحد فولاد به سه واحد سنگ آهن نیاز است. در صورتی که تمام پارامترهای موثر بر قیمت فولاد را ثابت در نظر بگیرید، با تغییر یک درصدی قیمت سنگ آهن، قیمت فولاد سه درصد تغییر خواهد کرد. بنابراین در بررسی علت افزایش قیمت فولاد و یا کاهش آن، به نوسان قیمت سنگ آهن باید توجه ویژه‌ای داشت.

بازار آهن ایران در چه شرایطی به سر می‌برد؟

بازار آهن در ایران همانند سایر بازارهای معاملاتی، محلی برای تبادل کالا میان مشتری و خریدار است. در این بازار انواع مقاطع فولادی چون میلگرد، لوله، ورق و پروفیل در کیفیت، ابعاد و برندهای مختلف داخلی و خارجی قابل تهیه است. به‌جز کیفیت، قیمت مهم‌ترین مسئله برای مشتریان محسوب می‌شود. تهیه بهترین قیمت ورق گالوانیزه برای تولید کالاهای مختلف، در کنترل قیمت محصول تاثیر بسزایی دارد. در نتیجه مناسب بودن قیمت نه تنها به سود تولیدکننده، بلکه به سود مصرف کننده نیز خواهد بود.

در بررسی عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت و توسعه یافتگی جوامع، صنعت فولاد اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد. پرکاربرد بودن این ماده در زندگی روزمره را می‌توان دلیلی برای مهم بودن صنعت فولاد دانست. از مهم‌ترین نتایج پیشرفت کشورها، افزایش اشتغال‌زایی است. چرخه تولید فولاد تا مصرف، موقعیت‌های شغلی متعددی را فراهم کرده و بهترین شرایط برای اشتغال‌زایی را ایجاد می‌کند.

در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته و نیروهای متخصص، ایران در مسیر خودکفایی در تولید فولاد و مقاطع آلیاژی، گام‌های موثری برداشته است. تا جایی‌که امروزه نه تنها در تامین برخی محصولات چون میلگرد به واردات متکی نیست، بلکه صادرکننده آن‌ها به کشورهای آسیایی و آفریقایی است.

آیا قیمت فولاد افزایش می‌یابد؟

از ابتدای سال تاکنون قیمت فولاد فراز و فرود قیمتی را تجربه کرده است. براساس آنچه از رفتار قیمت سنگ آهن جهانی، بیلت، بلوم و نرخ دلار نیمایی مشاهده می‌شود، قیمت فولاد تا پایان سال روند رو به رشدی خواهد داشت. گرچه در کوتاه مدت ممکن است کاهش و یا ثبات قیمتی وجود داشته باشد، اما تا پایان سال رفتار نهایی فولاد، افزایشی خواهد بود.

در میان سبد مقاطع فولادی، قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن بیش از همه برای ساختمان سازان اهمیت دارد. این کالاها نیز از ابتدای سال تاکنون با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند. در ادامه نیز با توجه به پارامترهای بررسی شده، افزایش قیمت آن‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

در صورتی که به دنبال تهیه آهن آلات در بهترین قیمت هستید، از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با آیرومارت تماس بگیرید. کارشناسان آیرومارت شما را در خرید فولاد تنها نخواهند گذاشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • morteza

    بنظرتون این افزایش قیمت فولاد تا کجا ادامه دار خواهد بود؟

  • علی

    تحلیل شما از قیمت فولاد داخلی در نیمه دوم سال 1400؟

  • حسین

    با توجه به کاهش ساخت و ساز در نیمه دوم 1400 و نیمه دوم سال و احتمال صلح در کشورهای همسایه، در دو ماه پیش از عید نوروز، وضعیت بازار آهن در اواخر زمستان چگونه خواهد بود؟

  • صادق

    گزارش جالبی بود .ممنون .

  • فرحان میری

    باتوجه به کاهش قیمت دلار
    انتظار می رود که قیمت فولاد نیز کاهشی باشد