کد مطلب: ۶۰۷۵۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۲۰ میلیون دام آماده صادرات / کشورهای عربی دام ایرانی را نمی‌خواهند؟

۲۰ میلیون دام آماده صادرات / کشورهای عربی دام ایرانی را نمی‌خواهند؟

بیش از یک ماه از لغو ممنوعیت صادرات دام‌ مولد در ایران می‌گذرد. ۲۰ میلیون دام در قرنطینه و آماده صادرات هستند. اما هم تقاضا برای دام‌های ایرانی وجود ندارد و هم برخی از دستگاه‌های اجرایی مانع صادرات دام هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهر ماه امسال صادرات دام به کشورهای همسایه آزاد شد. علی رغم برداشته شدن این ممنوعیت اما هنوز دام‌های ایرانی صادر نمی‌شوند. به نظر می‌رسد هم دستگاه‌های اجرایی در صادرات دام سنگ‌اندازی می‌کنند و هم برخی از کشورها هنوز ابراز تمایلی برای خرید دام ایرانی نکرده‌اند.

حالا دام‌ها روی دست دامداران مانده است. در این مورد رئیس شورای تامین دام کشور به تجارت‌نیوز گفت: وعده دولت مبنی بر آزاد شدن صادرات دام محقق شد اما در بدنه دستگاه‌های اجرایی برخی ناهماهنگی‌ها وجود دارد که اجازه نمی‌دهد دام‌های ایرانی به کشورهای همسایه صادر شود.

منصور پوریان توضیح داد: اکنون با توجه به قرنطینه دام‌های صادراتی برخی از کشورهای عربی برای خرید دام ایرانی اعلام آمادگی نکرده‌اند. همین مساله باعث شده صادرات برای دامداران هزینه‌بر شود.

مشکلات پیش‌روی صادرات دام چیست؟

او ادامه داد: دو مشکل پیش‌ روی صادرات دام وجود دارد. در کشور هر کالایی که بخواهد صادر شود مستلزم برگشت ارز است. همچنین نقل و انتقال دام از بندر به کشورهای حاشیه خلیج فارس با مشکلاتی همراه است. به عنوان مثال خریداران اعلام کردند که دام‌ها نباید با لنج چوبی صادر شوند. از این‌رو استفاده از دیگر لنج‌ها هزینه صادرات را افزایش می‌دهد.

پوریان اظهار کرد: تمام دام‌ها پلاک و هویت‌گذاری شده و به لحاظ بهداشتی مشکلی ندارند. اخیرا دامپزشکی به جای اینکه صادرات دام را تسهیل کند برخی بروکراسی‌ها را ایجاد کرده است که این باعث کُند شدن صادرات دام می‌شود.

۲۰ میلیون دام روی دست دامداران مانده

او گفت: حدود یک ماه است که دام‌ها را برای صادرات قرنطینه کردیم اما با این حال هنوز اتفاقی برای صادرات دام‌ها نیفتاده است. برخی فکر می‌کنند پروسه صادرات دام آسان است. در حالی که این دام‌ها ابتدا باید با تائیدیه از اتحادیه خریداری شوند. بعد فرایند قرنطینه شکل گیرد. این درحالی است که در این مسیر برخی سنگ‌اندازی‌ها می‌شود.

بنابراین گزارش حدود ۲۰ میلیون راس دام روی دست دامداران مانده است. قرار بود دام‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور صادر شود اما پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور گفته بود:« ما نسبت به برنامه دولت انتقاد داریم.»

برای مطالعه بیشتر خبر صادرات دام چه شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حجت

    توی مملکت ما اینقدر گوشت گرونه که افراد زیادی هستن که نمیتونن گوشت بخورن اونوقت میخوان صادرات انجام بدن. چوب خدا صدا نداره
    دارن از شکم مردم بدبخت میزنن که صادرات کنن خدا لعنتتون کنه

  • دلسوزنظام اسلامی

    گوسفندپرخاصیت راصادرکنید بجای آن گوشت آلوده یخزده گاوی برزیلی واردکنیدکی این تصمیمات احمقانه تمام میشود

    • ناشناس

      دقیقا همین

  • حسین

    خدا ازشون نگذره ک دامدار رو فلج کردن

  • حسین

    دست مسئولین درد نکنه ک میخوان دام رو صادر کنن ک کمکی بشه ب عشایر ک واقعا فلج شدن

  • هانی

    چطور ما که سهامدار بورس هستیم سهامهامون نسبت به پارسال یک دهم شده و مفت شده من خودم سهم خریدم ۲۶۰۰ تومن الان شده ۳۰۰ تومن ! گوشت و دیگر اقلام خوراکی هم باید قیمتشون پایین بیاد گوشت باید کیلویی ۲۰۰۰۰ بیست هزار تومن باشه نه صد هزار تومن

    • ناشناس

      جناب شما از هزینه مخارج ونگهداری دام خبر داری

  • ناشناس

    وقتی در کشور خودمان گوشت گران است ومردم توان خرید ندارن گوسفند فروشی به اعراب معنایی نداره

  • ناشناس

    واقعا هزینه دامداری سرسام اور رفته بالا دامدار هر قیمتی بفروشه بازم براش نمیصرفه خیلی ها دچار ضرر و زیان سنگین شدن و دامداری کنار گذاشتن دولت هیچ حمایتی از دامدار نکرده باید دولت حمایت کنه هزینه دامدار بیاد پایین ک براش صرفه اقتصادی داشته باشع قیمت گوشتم باز بیاد پایین مردم بتونن بخرن و گرنه چند سال دیگه با ورشکستی دامداری و واردات گوشت شاهد قیمت سرسان اور گوشت خواهیم بود

  • ناشناس

    خدا کنه که دامهای ایران را نخرند تا خدایی کنه قیمت گوشت کمی پایین بیاید دام که صادر شو که چیزیش به دام دار نمی رسه همش به جیب دلالان پولدار که پایی تر از قیمت بازار از دام دار خری داری میکنند به اسم دامدار و جیب دلالها

  • دامدار بدبخت

    خدایا من غلط کردم دامداری کردم کاشی بموندم داخل همون شرکت چهار سال زن بچه هامو آواره کوه و بیابان کردم روم سیاه جلو زن بچه ام ??????

    • ناشناس

      دادا نگواین حرفو من تازه یه هفته پیش ازشرکت خداحافظی برای دامداری

  • ناشناس

    بنظرم خود دولت به دامدار خوراک دام بده با توجه به تعداد دام بعد گوشتش تضمینی بخره و برای بعضی مثل ما که نداریم گوشت تعاونی بده تاهم دامدار ضرر نکنه هم ما سالی یکبار گوشت بخوریم اونقدر چرخکرده اشغال خوردیم که بوی کند گرفتیم البته اگر اقایون جیبهاشون پر شده