خبر مهم:

کد مطلب: ۷۸۸۳۰۶

قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۲۴ اسفند ۱۴۰۱

قیمت دلار مبادله‌ای امروز 24 اسفند 1401

در پنجمین روز هفته، قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله در کانال ۴۰ هزار تومان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در معاملات امروز (چهارشنبه ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به رقم ۴۰۳۰۰ تومان و نرخ حواله دلار نیز به رقم ۳۶۷۰۰ تومان رسیده است.

این در حالی است که قیمت هر اسمکناس یورو نیز در مرکز مبادله ایران ۴۳۲۱۲ تومان و نرخ حواله یورو نیز ۳۹۳۵۲ تومان است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات ۱۰۹۷۳ تومان ارزش گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۹۹۹۳ تومان است.

دلار صرافی ملی در کانال ۴۲

در معاملات امروز صرافی ملی، نرخ خرید اسکناس دلار ۴۲۰۷۵ تومان و قیمت فروش دلار به متقاضیان نیز به رقم ۴۲۵۰۰ تومان رسیده است.

از تابلوی صرافی‌ها چه خبر؟

در حال حاضر در تابلوی صرافی‌های مجاز سراسر کشور، میانگین نرخ خرید دلار ۴۲۲۲۰ تومان و میانگین نرخ فروش دلار نیز ۴۲۶۳۹ تومان است.

سیگنال افزایش قیمت بازارهای موازی

قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا که در روزهای قبل، حداقل کاهش ۳۰۰ تومانی قیمت را داشت، امروز 23 اسفند نسبت به روز گذشته بدون تغییر و در سطح 40 هزار و 300 تومان باقی ماند.

قیمت دلار در بازارهای موازی نیز سیگنال افزایش قیمت به تهران دادند. دلار سلیمانیه با ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. دلار هرات دو هزار تومان گران شد و به قیمت ۴۷ هزار تومان رسید. درهم امارات به کانال ۱۳ هزار تومان بازگشت و با ۵۰۰ تومان افزایش قیمت، با نرخ ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

بسیاری از معامله‌گران معتقدند که بازار ارز فعلا تحت تاثیر هیچ خبری نیست و روال معمول خود را طی می‌کند و فعلا در حال کانال‌سازی است. به عبارتی معامله‌گران حرفه‌ای انتظار ندارند که روند رشد قیمت دلار دائمی باشد و دلار ، هر روز رکورد قیمتی جدیدی را ثبت کند. از نظر آنها این افت و خیز و نوسان محدود، روند طبیعی دلار است.

اثر خبردرمانی کوتاه‌مدت است

در همین راستا فردین آقابزرگی تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به اخبار سیاسی هفته گذشته و تاثیر آن بر بازار ارز به تجارت‌نیوز گفت:«با وجود خبردرمانی و اقداماتی نظیر راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا، دولت همچنان متولی تعین قیمت دلار است. این موضوع اختیار هر گونه پیش‌بینی را سلب می‌کند. هر چند توجه به این موضوع که خبر درمانی تاثیر طولانی مدتی بر قیمت دلار ندارد نیز مهم است.»

وی به رشد اقتصادی یک درصدی کشور اشاره کرد و افزود:«در شرایطی که نفت هم فروختیم اما رشد اقتصادی از چهار درصدی که در برنامه پیش‌بینی شده بود خیلی عقب‌تر است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه معیار و مبنای محاسبه قیمت دلار بعد از عرضه و تقاضا باید تورم باشد خاطرنشان کرد:«در شرایطی قرار داریم که این مثال مصداق پیدا می‌کند، مثل اینکه ما انتظار داریم هوا گرم شود اما ابزار گرم کننده نداریم و سعی می‌کنیم درجه دماسنج را بالا ببریم. نرخ ارز هم با صحبت و ارزپاشی پایین نمی‌آید و این پایین‌ آمدن‌ها موقتی و دستوری است.»

وی افزود:«ارزپاشی دوره بسیار کوتاه‌مدتی قیمت را پایین می‌آورد و رانت ایجاد می‌کند و بلافاصله بازار با نظامِ عرضه و تقاضا و سایر متغییرها تعادل خود را به دست می‌آورد.»

آقابزرگی درباره راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی بازار ارز و مدیریت قیمت‌ها گفت:«کاهش هزینه تولید، کنترل حجم نقدینگی، انضباط مالی و اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی مواردی است که باید برای کنترل قیمت ارز رعایت شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.