کد مطلب: ۷۲۷۷۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت سیمان تغییر می‌کند؟ / تأثیر سیاست‌های جدید بر بازار

قیمت سیمان تغییر می‌کند؟ / تأثیر سیاست‌های جدید بر بازار

اعلام خبر موافقت دولت با افزایش 35 درصدی قیمت پایه سیمان نگرانی‌هایی را درباره افزایش قیمت سیمان در بازار به وجود آورده است. با این حال بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد قیمت سیمان فله‌ای و پاکتی همچنان به روال ماه‌های گذشته روند با ثباتی را طی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هرچند فعالان صنعتی از اعمال افزایش 35 درصدی نرخ پایه سیمان خبر می‌دهند، اما قیمت سیمان در بازار همچنان با تبعیت از عرضه و تقاضا روزهای با ثباتی را سپری می‌کند. ازجمله به دلیل رکود حاکم بر صنعت ساختمان‌سازی هنوز تقاضایی در بازار سیمان وجود ندارد.

از سوی دیگر، تولیدکنندگان در سال جاری به صورت کج‌دار و مریز خطوط تولید خود را فعال نگه داشتند تا بدین ترتیب عرضه سیمان از تقاضا پیشی بگیرد. بر این اساس، حتی بعید است که پس از موافقت با افزایش 35 درصدی نرخ پایه، قیمت سیمان در بازار آزاد دچار تغییر شود. اما این نگرانی هم وجود دارد که سیاست‌های جدید به بهانه‌ای در دست واسطه‌گران تبدیل شود تا به بازار شوک وارد کنند.

کمترین و بیشترین قیمت سیمان

بنا بر اعلام ا نجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با موافقت افزایش 35 درصدی قیمت سیمان نرخ پایه این محصول از 360 هزار تومان به 486 هزار تومان افزایش می‌یابد. بر این اساس هیچ تولیدکننده‌ای حق دامپینگ و عرضه محصول پایین‌تر از این قیمت را ندارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سیمان در کف بازار با ارقام بالاتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در حال حاضر قیمت هر پاکت 50 کیلویی سیمان سیاه در بازار کشور از 30 هزار تا 65 هزار تومان متفاوت است. محصولات پاکتی بسته به تقاضا و تعداد پاکت‌های خریداری‌شده بالا و پایین می‌شود. هر قدر میزان خرید بیشتر باشد خریدار قدرت بالاتری برای چانه‌زنی دارد.

قیمت‌های پایین‌تر سیمان فله‌ای

با توجه به تبعیت قیمت سیمان از عرضه و تقاضا در بازار، سیمان فله قیمت پایین‌تری نسبت پاکتی دارد. سیمان فله اکنون از 550 هزار تا نزدیک یک میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

به‌طور کلی قیمت سیمان در ایران پایین‌تر از نرخ جهانی است. چراکه میزان تقاضا به اندازه عرضه نیست و صادرات آن به دلیل سنگین بودن کالا و بالا بودن هزینه حمل صرفه اقتصادی چندانی ندارد. بنابراین امکان صادرات آن تنها به کشورهای همسایه وجود دارد.

این در حالی است که دیگر کشورهای تولیدکننده سیمان نیز در رقابت با شرکت‌های ایرانی برای سهم‌گیری از بازار موجود در کشورهای همسایه هستند.

برای مطالعه بیشتر خبر کف قیمت سیمان اعلام شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.