کد مطلب: ۷۳۶۰۳۴

گزارش تجارت از بازار آخر فصل؛

قیمت شیرینی شب یلدا کام مردم را تلخ کرد

قیمت شیرینی شب یلدا کام مردم را تلخ کرد

هر سال، تقاضا برای خرید شیرینی در آستانه شب یلدا افزایش می‌یابد، اما مسئولان صنفی تاکید می‌کنند، قیمت شیرینی در شب یلدا افزایش نخواهد یافت. این در حالی است که قیمت شیرینی از ابتدای سال به حدی افزایش یافته که در صورت عدم افزایش قیمت همچنان دست بسیاری از مردم از خرید آن کوتاه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عدم درج نرخ‌نامه مصوب قیمت شیرینی در سایت اتحادیه این صنف منجر به این شده که امکان بررسی قیمت وجود نداشته باشد. از آخرین به‌روزرسانی نرخ‌نامه اتحادیه شیرینی‎‌فروشان حدود یک سال می‌گذرد؛ این در حالی است که قیمت شیرینی از ابتدای سال جاری با افزایش بیش از 100 درصدی همراه شد.

قیمت شیرینی چند؟

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، قیمت هر کیلو شیرینی تَر در آستانه شب یلدا، بین 110 هزار تا 150 هزار است. قیمت شیرینی خشک شامل دانمارکی، پاپیونی، مارمالاد بین 90 هزار تا 110 هزار تومان عرضه می‌شود.

در این بین، قیمت شیرینی برخی از شیرینی‌فروشی‌های معروف سطح شهر به مراتب بالاتر است. طوری که اختلاف قیمت در این شیرینی‌فروشی‌ها نسبت به سایر هم‌صنفی‌های خود حتی تا بالای 70 هزار تومان در هر کیلو نیز می‌رسد.

برای مثال، قیمت هر کیلو شیرینی مخلوط بین 110 هزار تا 120 هزار تومان است، اما برخی از شیرینی‌‌فروشی‌ها این نوع شیرینی را در سایت‌های فروش آنلاین، کیلویی بالای 220 هزار تومان عرضه می‌کنند.

لازم به ذکر است با حذف ارز ترجیحی و افزایش نرخ ارز که منجر به کاهش قدرت خرید مردم شد، تقاضا در بازار شیرینی نیز به مانند بسیاری از کالاها بشدت کاهش یافت. طوری‌که گفته می‌شود خرید شیرینی مناسبتی شده است.

کاهش 50 درصدی خرید شیرینی

برخی از فعالان صنفی نیز از کاهش 50 درصدی خرید شیرینی نسبت به سال گذشته خبر می‌دهند.

فعالان صنفی دلیل افزایش قیمت شیرینی را افزایش سرسام‌آور مواد اولیه در کنار سایر هزینه همچون کرایه واحد صنفی، حقوق و دستمزد، افزایش هزینه آب و برق، مالیات و … عنوان می‌کنند.

همین مسئله باعث شد قیمت شیرینی در اوایل سال جاری افزایش 100 درصدی را تجربه کند. تولیدکنندگان می‌گویند: این افزایش قیمت در حالی رخ داد که قیمت روغن (10 کیلویی) از 180 هزار تومان به بالای 600 هزار تومان، قیمت شکر از حدود 6500 تومان به حدود 14 هزار تومان رسید و آرد با یک افزایش پنج برابری همراه شد.

گرچه در آستانه شب یلدا و افزایش تقاضا، بیم افزایش قیمت شیرینی وجود دارد، اما علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، عنوان کرد که قیمت شیرینی در شب یلدا افزایش نخواهد یافت.

او در این باره به باشگاه خبرنگاران گفت: قیمت در مواد مصرفی شیرینی پزی مشاهده نمی‌شود، به همین سبب قیمت شیرینی در شب یلدا تغییری نخواهد کرد. از این رو، مدیریت عرضه و تقاضا قیمت و رقابت قیمت باعث تعادل بازار می شود.

برای مطالعه بیشتر گزارش قیمت میوه خشک شب یلدا میلیونی شد را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.