کد مطلب: ۴۹۶۰۸۹

عامل اصلی رشد قیمت سکه چیست؟ / آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز ۱۲ آذر ۹۹

عامل اصلی رشد قیمت سکه چیست؟ / آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز 12 آذر 99

دیروز هر قطعه سکه تمام طرح جدید به قیمت 11 میلیون و 900هزارتومان معامله شد. اما آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز 12 آذر 99 چقدر بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد دیروز سه شنبه ۱۱ آذر با 52,400 تومان افزایش، یک میلیون و 107 هزار و 900 تومان معامله شد.

در این مورد دنیای اقتصاد نوشت: قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر خوش بینی به تولید واکسن کووید-19 قرارگرفت و صعودی شد. پس از ریزش سنگین در دو روز معاملات گذشته، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری 1/ 4 درصد افزایش یافت و به 1805 دلار رسید.

این فلز گرانبها روز دوشنبه با سقوط به ۱۷۶۴ دلار و ۲۹ سنت که پایین‌ترین قیمت در 5 ماه اخیر بود، بیش از 5‌درصد کاهش برای نوامبر را ثبت کرد که بزرگ‌ترین کاهش قیمت ماهانه در چهار سال اخیر بود. به‌زعم کارشناسان، طلا مدتی‌ است که معاملات پرتقاضایی داشته است، بنابراین شاهد خروج بخشی از دارایی ها از بازار این فلز و انتقال آنها به بازار دارایی‌های پرریسک‌تر هستیم؛ زیرا فضای بازارها خوش‌بینانه‌تر شده است. این روند در صورت روشن شدن بیشتر وضعیت اقتصادی ممکن است به سرعت معکوس شود.

سکه از نیمه کانال 11 میلیونی گذشت

در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی به بالای کانال ۱۱ میلیون تومانی رفت و هر قطعه سکه تمام طرح جدید به قیمت 11 میلیون و 900هزارتومان معامله شد. که افزایش 700 هزار تومانی را نشان می دهد. به دنبال رشد سکه در بازار آزاد و نزدیک شدن قیمت آن به مرز ۱۲ میلیون تومان سکه در بورس کالا نیز روز سه‌شنبه با صف خرید در قیمت ۱۱ میلیون و ۵۳۶ هزار تومان همراه شد.

عامل اصلی رشد قیمت سکه، افزایش قیمت‌ها در بازار ارز بود. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی به6 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است که گویای افزایش 300 هزار تومانی در این قطعه ازفلز زرد رنگ است. ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.که این موارد یاد شده نیز افرایش قیمت را به ثبت رساندند.

حباب نمایانگر هیجانات

حباب سکه نشانگر میزان هیجانات بازار، در سال ۹۹، هر زمان حباب سکه بیشتر بوده، شدت تغییرات قیمتی این فلز گرانبها نیز در سطح بالایی قرار داشته است و هر زمان، میزان حباب کمتر بوده، نوسانات کوچک‌تری را تجربه کرده است. درست است که افزایش حباب و هیجانات، زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت در بازار سکه شد، ولی مساله متناقض آنجا نمایان می‌شود که دوره‌های هیجانی بازار عموما طولانی نبوده است و پس از هر هیجانی، قیمت‌ها در مسیر تعادل جدیدی قرار گرفته‌اند. در واقع، هر زمان حباب سکه بیشتر می‌شود، ریسک خرید این فلز گرانبها بیشتر می‌شود.

به‌عنوان مثال، در تاریخ ۲۲ مهرماه فاصله قیمت بازاری سکه با ارزش ذاتی آن به حدود ۲ میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان رسید. این بالاترین میزان حبابی است که فلز ارزشمند داخلی در سال ۹۹ تجربه کرده است. در این نقطه حبابی، سکه هم در بالاترین سطح خود یعنی قیمت ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نوسان کرد. با این حال، از اواخر مهرماه، به تدریج حباب سکه شروع به تخلیه و به تبع آن قیمت این فلز گرانبها شروع به کاهش کرد.

حباب سکه قبل از شروع پاییز زیر یک میلیون تومان بود و در اواخر مهر به بالای ۲ میلیون تومان رسید. در این فاصله زمانی، قیمت سکه رشد زیادی را تجربه کرد ولی پس از آن با کاهش حباب، قیمت سکه نیز کاهشی شد. در روزهای اخیر هم بار دیگر حباب سکه در مسیر صعودی قرار گرفته است، موضوعی که از یکسو می‌تواند بیانگر هیجانات بازار باشد و از سوی دیگر، خطر ورود به بازار برای آماتورها را بیشتر کند. حباب سکه در نهمین روز ماه نهم سال ۹۹، به کمترین میزان خود در پاییز با ثبت عدد ۲۷۶ هزار تومان رسید. با این حال، پس از آن سیر صعودی گرفت و در روز گذشته به بالای ۸۰۰ هزار تومان رسید.

اخبار مرتبط با طلا را در صفحه اختصاصی ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چهل ساله در حال رشد است
    علتش هم مطمئناً مردم نیستند
    ثبات اقتصادی نیست طلا سرمایه مطمئن است

  • ناشناس

    آیا طلا گران میشود یاارزان؟

  • نادر

    تا یه هفته دیگه طلا 1500 شک نکنید طلا دونبال جایگاه قبلیشه که از دست داده چون طلا بعد یه مدت کاهشی برمیگردد سر جای که قبلا بوده

    • ناشناس

      چ ربطی داره؟ بیاد بالا هم تا ۱۵۰۰ دیگ نمیاد به این زودی

  • طلا فروش

    با سلام خدمت هم وطنان عزیز.سکه وطلا دراینده به شدت صعودی میشه..الان بهترین وقت خرید هست..هرکه داره اصلا نفروشه..درپناه خدا

  • ناشناس

    از هفته دیگه دوباره همه چیز گرون میشه خرید و فروشی نبوده که بگن بازارو کنترل کردیم

  • سلطان

    سکه بالای بیست و خیلی کم صبر

  • کیارش

    سرمایه گذاری توی طلا وارز مطمئن ترین راه برای حفظ ارزش پول

  • ناشناس

    به خاطر برگشتن به برجام وافزایش صادرات نفت قیمت دلار وطلا کاهشی است

  • ناشناس

    فقط از مردم عزیز و شریف کشورم میخوام کمی اطلاعات خودشون رو ببرن بالا کمی کتاب بخونن سیاسی اقتصادی ، کمی آموزش ببینن ک اگر آگاهی مردم بره بالا یقینا این بلاها سرمون نمیاد

  • طلا فروش

    تا اخر آذر قیمت سکه وطلا با توجه به حرکت مجلس.وشروع سال نو میلادی به شدت افزایش پیدا میکنه واخرسال به مرز ۱۸ ملیون میرسه.الان بهترین زمان خرید هست.???