کد مطلب: ۳۳۰۴۵۵

دو فعال بازار در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ دادند:

آیا قیمت موبایل واقعا ارزان می‌شود؟

آیا قیمت موبایل واقعا ارزان می‌شود؟

دو فعال بازار می‌گویند: چنانچه سیاست‌های ارزی دولت رویه باثباتی را در پیش بگیرد، بی‌شک قیمت کالاهای مصرفی از جمله گوشی‌های تلفن همراه ارزان خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی سه روز گذشته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان نشست مشترک با وزیر صنعت و معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های فعال در تنظیم بازار، از ایجاد کارگروهی برای عرضه‌ هرچه سریع‌تر گوشی‌های توقیف‌شده در گمرک خبر داد و گفت:«تلفن همراه به‌زودی ارزان می‌شود.»

حال برخی فعالان بازار با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چه مکانیزمی برای ارزان شدن گوشی‌های تلفن همراه فراهم خواهد شد؟ می‌گویند: در شرایطی که نرخ ارز تثبیت باقی بماند و همچنین دولت‌مردان به واردکنندگان گوشی تلفن همراه ارز لازم را تخصیص دهند، این کالا در آینده ارزان خواهد شد.

قیمت موبایل 50 درصد ارزان می‌شود

در همین حال، رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل گفت: چنانچه ارز نیمایی به واردات گوشی تلفن همراه اختصاص پیدا کند و واردکنندگان نیز بتوانند نیاز داخل را فراهم سازند، بی‌شک قیمت موبایل تا 50 درصد ارزان خواهد شد.

ابراهیم درستی اظهار کرد: البته بین 500 تا 600 هزار تلفن همراه دپوشده در انبارها نیز وارد بازار نشده که ترخیص این کالاها خود می‌تواند بر قیمت تمام‌شده اثرگذار باشد. ما فعالان بازار معتقدیم که چنانچه این رویه ادامه‌دار باشد و ثبات نرخ ارز به همین منوال پیش رود وضعیت بازار نیز در آینده بهتر خواهد شد.

او افزود: بنابراین ارزانی قیمت گوشی تلفن همراه قابل تحقق است و امیدواریم با تثبیت نرخ ارز نیز بازار وضعیت مطلوبی را به خود بگیرد.

قیمت موبایل ارزان می‌شود

ارزانی قیمت گوشی تلفن همراه قابل تحقق است و رئیس اتحادیه گوشی تلفن همراه می‌گوید: امیدواریم با تثبیت نرخ ارز نیز بازار وضعیت مطلوبی را به خود بگیرد.

ضرورت تخصیص ارز دولتی به موبایل

در عین حال، رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه و سیم‌کارت در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت موبایل ارزان می‌شود یا خیر؟ گفت: چندی پیش وزیر ارتباطات از ارزانی تلفن همراه خبر داد، در حالی که او درباره دلایل ارزانی موبایل سخنی به میان نیاورده است. نحوه تخصیص ارز مهم‌ترین عاملی ا‌ست که بر قیمت تمام‌شده گوشی‌های تلفن همراه اثرگذار است.

افشار فروتن لاریجانی افزود: در این بازه زمانی کاهش یا افزایش نرخ ارز بر قیمت تلفن‌های همراه اثر مستقیمی دارد. در آینده باید دید که آیا ارز مشخصی در اختیار واردکنندگان قرار خواهد گرفت یا خیر؟ چنانچه ارز دولتی در اختیار واردکنندگان قرار گیرد، بی‌شک این موضوع خود می‌تواند عاملی بر کاهش قیمت تلفن همراه باشد.

او تصریح ‌کرد: البته اخیرا هم توزیع گوشی‌های توقیفی به چرخه مصرف مطرح می‌شود. این موضوع تنها در کوتاه‌مدت می‌تواند عاملی برای ارزانی قیمت گوشی‌های تلفن همراه به شمار رود. اما در بلندمدت تاثیرگذار نخواهد بود؛ چرا که تعداد گوشی‌های توقیف‌شده از سوی دولت محدود است و بنابراین در کوتاه‌مدت می‌تواند منجر به افت قیمت موبایل باشد.

فروتن لاریجانی به چشم‌انداز قیمت گوشی‌های تلفن همراه اشاره کرد و گفت: تا زمانی که درباره نحوه واردات گوشی‌های تلفن همراه سیاست‌های یک‌پارچه‌ای در نظر گرفته نشود، کمامان شاهد نوسانات قیمتی هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.