کد مطلب: ۸۱۲۰۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

امید به بازار نفت بازمی‌گردد؟

امید به بازار نفت بازمی‌گردد؟

بر اساس پیش‌بینی بانک‌های آمریکا قیمت نفت تحت تاثیر کاهش عرضه از سوی اوپک پلاس، روسیه و افزایش تقاضا روند صعودی به خود می‌گیرد و به 90 دلار در هر بشکه می‌رسد. البته از آن‌جایی که روند بازار طلای سیاه از ثبات چندانی برخوردار نیست، نمی‌توان با تکیه بر این پیش‌بینی‌ها روی آینده آن سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک‌های آمریکایی پیش‌بینی کردند که قیمت نفت در شش ماه دوم امسال به 90 دلار در هر بشکه می‌رسد. فرانسیسکو بلانچ، مدیر بخش تحقیقات کالای مصرفی جهان در بانک آمریکا، در این باره اظهار کرد: قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری به بالای 80 دلار در هر بشکه بازمی‌گردد و حتی ممکن است به دلیل تشدید کسری عرضه تا 90 دلار نیز پیش رود.

حال باید دید ورود قیمت نفت به کانال افزایشی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

به نظر می‌رسد طلای سیاه در سه ماه پیش‌ رو محتاطانه وارد فاز افزایشی شود. رئیس تحقیقات کالاهای BoFA (بانک امریکا) در این باره توضیح داد که انتظار می‌رود بین سه تا شش ماه آینده روند صعودی قیمت نفت آغاز شود. چراکه در همین بازه زمانی بازار شاهد کاهش عرضه و افزایش تقاضا خواهد بود و طبیعتاً این موضوع باعث افزایش قیمت نفت می‌شود. به صورت کلی می‌توان گفت قیمت نفت نهایتاً در شش تا 9 ماه آینده به بالاتر از 80 دلار برسد.

به نظر می‌رسد کسری عرضه درپی کاهش تولید اوپک پلاس، عدم واکنش صنعت شیل آمریکا به این اقدام غافلگیرکننده و کاهش 500 هزار بشکه‌ای صادرات نفت روسیه در شکل‌گیری مسیر صعودی بازار نفت بی‌تاثیر نباشد. مخصوصاً که انتظار می‌رود تقاضا در بازارهای توسعه‌یافته با کمی تغییر نسبتا افزایش پیدا کند.

بنابراین با نظر گرفتن این فاکتورها (افزایش تقاضا، کاهش تولید اوپک پلاس و عرضه روسیه و عدم واکنش شیل آمریکا به این اقدام غافلگیرکننده) پیش‌بینی می‌شود موجودی انبارهای نفت تا سال 2024 به حداقل برساند و این موضوع محرکی است برای افزایش هر چه بیشتر قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی شود.

برخی تحلیلگران نیز در تصدیق این موضوع در نظرسنجی ماهانه رویترز اعلام کردند که قیمت نفت تا پایان سال جاری به مرز 90 دلار در هر بشکه می‌رسد که ناشی از تقاضای چین و انقباض عرضه در بازار به دنبال آخرین کاهش تولید اوپک پلاس است. اما مولفه‌های تقویت افزایش قیمت نفت به آنچه ذکر شد محدود نیست و تغییر در تعداد دکل‌های آمریکای نیز در این روند دخیل است.

بیشترین کاهش هفتگی تعداد دکل‌های آمریکا

شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز در گزارش روز جمعه خود اعلام کرد شرکت‌های انرژی ایالات متحده در این هفته (هفته سوم می) حفاری 11 سکوی نفتی را متوقف کردند که این میزان بیشترین افت از سپتامبر 2021 تاکنون به حساب می‌آید. این ریزش به دنبال کاهش 17 دکل گاز طبیعی در هفته گذشته (هفته دوم می) بود که بزرگترین کاهش از ژوئن 2020 بوده است.

تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز، که نشانه‌های اولیه از تولید در آینده هستند، در هفته منتهی به 19 می با 11 مورد کاهش به 720 واحد رسید که پایین‌ترین رقم از می 2022 است. بیکر هیوز تعداد کل دکل‌ها را هشت یا یک درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته دانست.

سکوهای نفتی ایالات متحده در این هفته نیز با توقف 11 دکل به 575 دکل رسید که پایین‌ترین میزان توقف دکل از ژوئن سال 2022 به شمار می‌آید. رویترز اعلام کرد که بیشتر توقف دکل‌ها در تگزاس بود به طوری‌که تعداد کل دکل‌ها در این هفته با کاهش 9 دکل به 355 دکل که کمترین میزان از می 2022 محسوب می شود.

تگزاس با از دست دادن سه دکل در شیل ایگل فورد مجموع دکل‌ها را به 59 رساند که پایین‌ترین میزان از آوریل 2022 است. این ایالت همچنین چهار دکل در پرمین را از دست داد که مجموع دکل‌های حوضه را به 349 و کمترین میزان از مارس سال جاری رساند.

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسدچشم‌انداز بازار نفت صعودی باشد چراکه بازار با کاهش عرضه و افزایش تقاضا روبه‌رو است. با این حال بازار نفت چندان قابل پیش‌بینی نیست و هر متغییری می‌تواند تمام معادلات این بازار را به هم بریزد.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر تهاتر برق و گاز ایران با برنج و گندم عراق ! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهران افراسیابی

    بسیار عالی و امید به آینده بهتر