کد مطلب: ۸۱۰۸۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سایه نااطمینانی بر بازار نفت/ طلای سیاه در سردرگمی به‌ سر می‌برد

سایه نااطمینانی بر بازار نفت/ طلای سیاه در سردرگمی به‌ سر می‌برد

بازار نفت تحت تاثیر مؤلفه‌های مختلف روند ثابتی ندارد و روند نااطمینانی بر این بستر سایه‌ انداخته است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا و برخی بانک‌های بین‌المللی چشم‌انداز ضعیفی را برای تقاضا در بازار طلای سیاه متصور می‌شوند. در مقابل بسیاری از تحلیلگران معتقدند رونق به بازار باز‌می‌گردد و قیمت نفت در مدار صعودی قرار می‌گیرد. اما در نهایت کدام فرضیه محقق می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در چشم‌انداز کوتاه‌مدت خود پیش‌بینی کرده است که تقاضای نفت روزانه 1.6 میلیون بشکه افزایش پیدا کند. اما برخی بانک‌های بین‌المللی نگاه چندان خوش‌بینانه‌ای به آینده بازار ندارند و رشد تقاضا در سال جاری میلادی را تنها 1.2 میلیون برآورد می‌کنند. موضوعی که پیش‌بینی‌ها از نفت 100 دلاری را تقریباً نقش بر آب می‌کند.

اکنون البته دیدگاه دیگری در بازار وجود دارد و آن چشم‌انداز صعودی است. ۴۰ تحلیلگر رویترز معتقدند که با افزایش ترددها و سفرهها در چین، رونق تقضا به بازار نفت بازمی‌گردد و این محصول دوباره در ریل پیشرفت قیمت قرار می‌گیرد.

با این حال بازار نفت روند ثابتی ندارد و نمی‌توان به تحقق قطعی هیچ یک از فرضیه‌های بالا تکیه کرد. در حال حاضر نیز وضعیت عدم اطمینان بر بازار نفت سایه انداخته و تنها مولفه‌‌ای که می‌تواند کمی به اطمینان‌بخشی و ایجاد ثبات در این بازار برای روشن شدن ادامه مسیر کمک کند جلسه وزیران اوپک در چهارم ژانویه است.

چشم‌انداز بازار نفت در ابهام

تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets، گفت: قیمت نفت همچنان تحت تاثیر فشارهای کند تقاضا پیشرفتی نکرده است. زیرا بازگشایی اقتصادی چین هنوز به ثبات نرسیده است و نامتعادل به نظر می‌رسد.

وی افزود: البته سرمایه‌گذاران آمارهای اقتصادی چین قرار است تولید صنعتی، سرمایه‌گذاری‌های ثابت و خرده فروشی در هفته آینده را بررسی کنند. با مشخص شدن این فرایند چشم‌انداز از بهبود تقاضا برای نفت روشن‌تر است.

تحلیلگران موسسه مالی آی جی نیز اعلام کردند که نگرانی‌ها درباره کاهش رشد اقتصادی آمریکا و بحران بدهی و سقف هزینه‌های دولت این کشور همراه با نامتعادل بودن وضعیت اقتصادی چین، باعث بروز رکود در بازار طلای سیاه شد. با این حال، عرضه جهانی نفت نیز ممکن است در نیمه دوم امسال کاهش یابد زیرا اوپک پلاس در حال کاهش تولید و عرضه نفت به بازارهای جهانی است.

این گروه در ماه آوریل اعلام کرد که برخی از اعضا تولید خود را حدود 1.16 میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد و حجم کل کاهش را به 3.66 میلیون بشکه در روز می‌رسانند. البته حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق گفت، بغداد انتظار ندارد اوپک پلاس تولید نفت را در نشست ژوئن خود کاهش دهد. به این ترتیب باید منتظر ماند و دید بالاخره کدام یک از احتمالات مذکور عملی می‌شود؟

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا روز پنجشنبه به قانونگذاران گفت، ایالات متحده می‌تواند پس از تکمیل فروش اجباری کنگره در ژوئن، خرید مجدد نفت برای ذخایر استراتژیک نفت را آغاز کند. این اظهارات با گزارش هفتگی شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز همراه بود که نشان می‌داد دکل‌های حفاری نفت ایالات متحده در این هفته با دو مورد کاهش به ۵۸۶ عدد رسیده است. این رقم پایین‌ترین میزان از ژوئن ۲۰۲۲ به حساب می‌آید.

با این حال باید منتظر ماند و دید سرانجام کدام فرضیه در پیش‌بینی‌ بازار نفت محقق می‌شود و طلای سیاه چه مسیری را برای آینده انتخاب می‌کند.

برای مطالعه بیشتر در حوزه انرژی خبر قیمت نفت رکوردشکنی می‌کند ؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.