کد مطلب: ۳۴۱۰۲۸

اویل‌پرایس بررسی کرد:

نفت ۴ دلار افزایش یافت؛ علت چیست؟

نفت 4 دلار افزایش یافت؛ علت چیست؟

به دنبال امیدها برای توافق میان ایالات متحده آمریکا و چین قیمت نفت با شروع سال نو میلادی روند صعودی به خود گرفته است. روز گذشته هر بشکه نفت خام برنت با حدود دو درصد افزایش، به 57.06 دلار رسید.

به دنبال امیدها برای توافق میان ایالات متحده آمریکا و چین، قیمت نفت افزایش یافت. بر اساس گزارش منتشرشده از سوی رویترز، با شروع سال نو میلادی، نفت روند صعودی به خود گرفته است. چین در نظر دارد در مذاکرات هفته آینده، مشکلات خود با آمریکا را در رابطه با ایجاد تعادل تجاری حل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، جنگ تجاری میان واشینگتن و پکن یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد نااطمینانی در بازار نفت بوده است. چین یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان کالا در جهان است و هر گونه نشانه‌ای مبنی بر اینکه میزان تقاضای این کشور ممکن است تغییر کند، بر قیمت نفت تاثیرگذار است.

شروع جنگ تجاری و وضع تعرفه‌ها همچنین بر میزان تقاضای سایر کشورها نیز تاثیرگذار بوده است.

جنگ تجاری موقت سه‌ماهه میان دو کشور در ماه مارس به پایان می‌رسد، اما مقامات هر دو کشور قرار است دوشنبه هفته آینده با یکدیگر دیدار کنند. اخبار مربوط به این نشست اما موجب تقویت بازار شده است.

آهسته شدن رشد اقتصاد جهانی که جنگ تجاری اخیر به آن دامن زده، هر دو کشور را تحت فشار قرار داده تا برای رسیدن به توافق جدی‌تر باشند. تحلیلگران بر این باورند که چین تمایل زیادی برای دستیابی به یک توافق با آمریکا دارد. به این ترتیب، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که احتمال اینکه هر دو طرف طی 90 روز آینده به توافق برسند، روبه‌رشد است.

از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت، کاهش تولید شیل آمریکا در سه‌ماهه چهارم سال گذشته است. پس از آنکه قیمت نفت در ماه‌های پایانی سال 2018 کاهش یافت، این مسئله تولید شیل را نیز تحت تاثیر قرار داده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد، قیمت نفت آمریکا باید دست‌کم 65 دلار به‌ازای هر بشکه باشد تا تولید شیل مقرون‌به‌صرفه شود.

از سوی دیگر، تولیدکنندگان اوپک به رهبری عربستان سعودی و متحدان غیراوپکی آنها به رهبری روسیه پس از دیدار در وین در هفته اول دسامبر -ماه گذشته- توافق کردند تا با هدف کاهش ذخایر جهانی و افزایش قیمت، 1.2 میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند. در حالی که یکی از دغدغه‌های اوپک کاهش تولید بوده، اما نگرانی و تردیدها در مورد عدم پایبندی سایر تولیدکنندگان به توافق موجب شده تا در ماه دسامبر تولید عربستان سعودی نیم میلیون بشکه در روز کاهش یابد. به این ترتیب اخبار مروبط به کاهش تولید عربستان هم تاثیر قابل توجهی بر قیمت‌ها داشته است.

بر اساس گزارش رویترز تولید نفت اوپک در ماه دسامبر به 32 میلیون و 68 هزار بشکه در روز رسیده که در مقایسه با ماه قبل از آن 460 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این بزرگ‌ترین کاهش تولید ماهانه طی دو سال گذشته محسوب می‌شود. 400 هزار بشکه از این کاهش تولید به عربستان سعودی مربوط می‌شود که این مسئله نشان می‌دهد، این کشور در نظر دارد به‌طور یک‌جانبه بازار را تقویت کند. مقامات سعودی اعلام کرده‌اند، در ماه ژانویه کاهش تولید این کشور افزایش خواهد یافت.

همچنین این احتمال وجود دارد که توافق 6ماهه کاهش تولید در نیمه سال بار دیگر تمدید شود.

روز گذشته هر بشکه نفت خام برنت با حدود دو درصد افزایش نسبت به روز قبل از آن، با قیمت 57.06 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با 1.85 درصد افزایش به 47.96 دلار رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اون توافق اوپک که تاثیری روی افزایش قیمت نفت نداشت