کد مطلب: ۳۷۷۷۲۸

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

قیمت واقعی دلار هشت تا ۹ هزار تومان است / بازار متشکل ارزی التهاب قیمت دلار را می‌گیرد

قیمت واقعی دلار هشت تا 9 هزار تومان است / بازار متشکل ارزی التهاب قیمت دلار را می‌گیرد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: در حال حاضر قیمت واقعی دلار بین هشت تا 9 هزار تومان است. چنانچه سال گذشته بازار متشکل ارزی راه‌اندازی می‌شد، امروز شاهد کاهش التهابات قیمت دلار در کشور بودیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا تک‌نرخی شدن ارز در نیمه نخست سال‌جاری اجرا خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: علی‌رغم اینکه از زمان تک‌نرخی شدن ارز فاصله گرفته‌ایم اما دولت تمایل دارد که با طرح اجرای بازار متشکل ارزی به سمت تک‌نرخی شدن ارز گام بردارد. این اقدام فارغ از روشن‌سازی قیمت ارز می‌تواند یک بار برای همیشه موانع پیش‌روی فعالان اقتصادی را برچیند.

حمیدرضا صالحی افزود: با توجه به دور دوم تشدید تحریم‌ها ما باید به سمت تک‌نرخی شدن ارز گام برداریم و برای رونق فضای کسب‌وکار باید موانع را برداریم. دولت و بانک مرکزی هم باید نسبت به کاهش قیمت ارز نهایی توجه لازم را داشته باشند. اینکه اصرار کنیم ارز حاصل از صادرات را در شبکه نیمایی تزریق کنیم، این نوع اقدامات اختلال در شبکه کسب‌وکار را به همراه دارد.

او با بیان اینکه اقدامات دولت و بانک مرکزی جهت تک‌نرخی شدن ارز آغاز شده است، اظهار کرد: سال گذشته زمانی‌که بحث ارز چهار هزار و 200 تومانی مطرح شد، فعالان بخش خصوصی فضای امروز اقتصاد را پیش‌بینی کردند. متاسفانه طی یک سال گذشته دولتمردان نسبت به صحبت‌های بخش خصوصی اعتنایی نشان ندادند تا اینکه امروز با افزایش نرخ تورم به این نتیجه رسیدند که نرخ ارز را به سمت تک‌نرخی شدن هدایت کنند.

صالحی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر قیمت واقعی دلار چقدر است؟ گفت: فرمول علمی قیمت واقعی ارز از طریق این معادله یعنی تورم داخلی کشور منهای تورم خارجی محاسبه می‌شود. زمانی‌که در داخل کشور تورم روند صعودی دارد، باید منتظر افزایش قیمت ارز بود. از آنجایی که ما به اقتصاد نفتی وابسته هستیم، اگر درآمد نفتی بالا باشد، قطعا قیمت ارز تعدیل خواهد شد. با این حال قیمت واقعی دلار بین هشت تا 9 هزار تومان است. چنانچه سال گذشته بازار متشکل ارزی راه‌اندازی می‌شد، امروز شاهد کاهش التهابات دلار در کشور بودیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فرشاد

    پارسال این موقع همین حرفا میزدند شد 13تومن خدا به دادمون برسه امسال بوی دلار […]تومنی میاد