کد مطلب: ۳۵۸۵۵۱

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

قیمت کالاهای اساسی در سال آینده چه تغییری می‌کند؟

قیمت کالاهای اساسی در سال آینده چه تغییری می‌کند؟

جواد کاظم‌نسب بیان کرد: معتقدم عرضه کالابرگ الکترونیکی فساد و رانت به همراه خواهد داشت، بنابراین همین روش فعلی تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان بهترین راهکار برای تنظیم بازار کالاهای اساسی است، به شرط آنکه دولت نظارت خود را بر بازار جدی و مدون‌تر کند تا مشکلات امسال دیگر برای سال آینده رخ ندهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت با راه‌اندازی سامانه نیما خواستار تامین نیازهای ارزی واردکنندگان از طریق این سامانه بود، اما برای کمک به اقشار ضعیف جامعه و مهار افزایش قیمت کالاهای اساسی اقدام به تخصیص ۱۴ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی برای واردات کالاهای اساسی با نرخ ارز دولتی تحت عنوان یارانه ارزی کرد.

اما با وجود چنین یارانه‌ای هم قیمت کالاهای اساسی تورم قابل توجهی را متحمل شد و هم بخشی از این یارانه به گفته رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه به هدف اصلی خود نرسید.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا قیمت کالاهای اساسی مجدد در سال 98 گران‌تر می‌شود و چقدر تخصیص کالا برگ الکترونیکی به منظور کاهش قیمت کالاهای اساسی د‌هک‌های کم درآمد جامعه و کاهش شکاف طبقاتی میان دهک‌های درآمدی ضرورت دارد؟

جواد کاظم نسب، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: علاوه بر قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را در جهت تامین کالاهای اساسی برای سال آینده انجام داده‌اند، به همین جهت شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال 98 نخواهیم بود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جلسات متعددی کمیسیون کشاورزی مجلس با وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت برگزار کرده و تدابیر لازم برای عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی برای سال آینده اندیشیده شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا در سال آینده با کمبود گوشت همانند امسال مواجه خواهیم بود؟ افزود: وزارت جهاد کشاورزی به واردکنندگان حرفه‌ای مجوز واردات داده است و آنها نیز اقدام به واردات گوشت به کشور کرده‌اند، بنابراین مشکلی در خصوص تامین گوشت برای سال آینده نخواهیم داشت.

کاظم نسب تاکید کرد: معتقدم عرضه کالابرگ الکترونیکی فساد و رانت به همراه خواهد داشت، بنابراین همین روش فعلی تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان بهترین راهکار برای تنظیم بازار کالاهای اساسی است به شرط آنکه دولت نظارت خود را بر بازار جدی و مدون‌تر کند تا مشکلات امسال دیگر برای سال آینده رخ ندهد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: به طورکلی عملکرد وزارت امور خارجه تا امروز مثبت ارزیابی می‌شود و با توجه به دیدار رییس جمهور ایران با همتای عراقی خود آینده بسیار روشنی برای ایران پیش‌بینی می‌کنم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.