کد مطلب: ۴۷۶۹۱۵

ماجرای ۲۲ مرداد ۹۹ در بورس چه بود؟

ماجرای ۲۲ مرداد ۹۹ در بورس چه بود؟

«برگردیم به ماجرای ۲۲ مرداد و آن چهارشنبه تاریخی.درحالی که بازار بعد از اصلاحی منطقی برای رشد بیشتر خیز برداشته بود اتفاقی عجیب همه معادلات را به هم می‌ریزد. حقوقی‌ها متحد،یکصدا و در یک ساعت مشخص برای بازاری که آماده پرواز شده بود، زیرپا کشیدند و سمت و سوی بازار سرمایه را جناحی کردند،غافل از آنکه بازی که آن روز حقوقی‌ها راه انداختند بازی با تشت آتش بود و بازار را به هم ریختند.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص بازار سهام پس از رشد چشمگیر تا پیش از اواسط مرداد ماه امسال، ناگهان روندی متفاوت از خود نشان داد و پس از آن ریزش‌های پی در پی داشت. هنوز برای برخی این سوال است که دقیقا چه اتفاقی رخ داد که از میانه مرداد ماه روند بازار سرمایه تغییر کرد؟ چه کسانی بیشترین نقش را در این اتفاق داشتند؟

در یکی از یادداشت‌های امروز روزنامه دنیای اقتصاد به نکاتی قابل توجهی در این مورد اشاره شده است.

مهدی حسینی، کارشناس بازار سرمایه در این مورد نوشته است: آن دسته از کارشناسان و اقتصاددان‌هایی که رشد شاخص بورس را عامل تورم و افزایش قیمت‌ها می‌دانستند به این موضوع اشاره نمی‌کنند که اگر این سیل نقدینگی به سمت بازار ارز هدایت می‌شد قیمت دلار افزایش سرسام‌آوری می‌یافت. سیل شدیدی از نقدینگی سرگردان که در جامعه وجود داشت با حمایت دولت وارد بازار سهام شد و در طبیعی‌ترین حالت ممکن می‌خواهد از ارزش آن محافظت کند.

مساله‌ای که از اذهان برخی کارشناسان دور مانده این است که بازی با بازاری که از حساسیت بسیاری برخورداراست و بر سیاست‌های کوتاه مدت و بلندمدت دولت تاثیرگذاراست، اما متاسفانه با وجود هشدارهایی که داده می‌شد سیاست‌گذاران به این امر واقف نبودند و برنامه مدون و برگ برنده‌ای برای این بازار ارائه ندادند. این در حالی است که در این ۴۰ سال بازار سرمایه تجربه این حجم از سرمایه‌گذار مردمی را در بورس به خود ندیده بود.

از این رو بازار سرمایه بازاری استراتژیک است. برگردیم به ماجرای ۲۲ مرداد و آن چهارشنبه تاریخی.درحالی که بازار بعد از اصلاحی منطقی برای رشد بیشتر خیز برداشته بود اتفاقی عجیب همه معادلات را به هم می‌ریزد. حقوقی‌ها متحد،یکصدا و در یک ساعت مشخص برای بازاری که آماده پرواز شده بود، زیرپا کشیدند و سمت و سوی بازار سرمایه را جناحی کردند،غافل از آنکه بازی که آن روز حقوقی‌ها راه انداختند بازی با تشت آتش بود و بازار را به هم ریختند.

اگرچه بازار موجودی زنده است اما در وضعیت بحرانی فعلی لازم است تا مجلس با بازخواست حقوقی‌ها و بازگرداندن بخشی از سرمایه‌ای که توسط حقوقی‌ها از بازار خارج شده بود، هم آرامش را به بورس بازگرداند و هم درس عبرتی باشد برای کسانی که دنبال منفعت‌طلبی‌های جناحی در بازار سرمایه هستند. اگر مجلس حل بحران بازار سرمایه را در حد شعار باقی بگذارد کلاف سردرگم این بازی پیچیده‌تر خواهد شد.

بنابراین توصیه ما به سیاست‌گذاران کلان کشور این است که جلوی کسانی که قصد «پروژه کردن» بازار را دارند، بگیرند تا بازار روند طبیعی‌اش را حفظ کند. رئیس مجلس روز گذشته به مردم این اطمینان را داده که با کمک وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی، شورای عالی بورس و کمیسیون‌های مجلس شاهد تحولات جدیدی دربورس خواهیم بود؛ اما به نظر می‌رسد بازار سرمایه اگر از شر تدابیر حقوقی‌ها خلاص شود بتواند راه خود را پیدا کند و نیازی به این جلسات و کمک‌ها نباشد.

آخرین اخبار درباره بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ماجرای ۲۲ مرداد له شدن دستوری افراد تازه واردی بود که زیر پای گردن کلفت های بازار پول یک عمر زحمت کشی شون به باد رفت و بدتر اینکه این جریان ریزش شرکتهای کوچیک تمومی نداره….

  • مرتضی

    کاش بجای بورس در خرید ارز سرمایه گذاری میکردم. لااقل دست خودم بود

  • ناشناس

    اعتماد مردم را با حلوا حلوا کردن نمی توانند بدست بیاورند تاکنون هم عملی وچیزی دیده نشده

  • ناشناس

    شما را به خدا هر طور میتونید شاخص هم وزن منفی را مثبت کنید .
    یک ماهه که قرمزه . بابا مردم له شدن . ای خدا یعنی این آقایونی که تو بورس موهاشونو سفید کردن ، نمیدونن که نباید فقط از ده تا شرکت بزرگ خودشون حمایت کنن . بقیه شرکتهایی موثر در شاخص هم وزن، بیلیط بخت آزمایی بوده؟؟؟؟چرا از بقیه بازار حمایت نمیشه؟؟؟؟؟؟
    بسه دیگه بسه

  • ناشناس

    الان 24 هستیم.دنبال قاتل بروسلی میگردین.بجای اینکه انجا بیاید خاله زنک بازی دربیارید.برید روند معاملات رو ببینید.یه چیزی یاد بگیرید

    • ناشناس

      پس شما خودت اینجا چکار داری

  • ناشناس

    من که تو این 50 روز بازار نظاره‌گر از بین رفتن سرمایه خودم و دیگران بودم ولی فکر کنم اونهایی که امسال به بورس آمدند و فرصت خروج پیدا کردند، رفتند دیگر به سمت بازار سرمایه نخواهند برگشت و این بی اعتمادی عواقب سنگینی برای سهام داران دارد.

    • ناشناس

      بازار مثبت بشه دوباره همه میان متاسفانه.

    • ناشناس

      وقتی با پولش زمین یا طلایی خریده که ارزش ذاتی داره و خیالش راحته، خودآزاری باید داشته باشه تا بخواد برگرده، مگر با پول جدید و خرده ریز!!

    • ناشناس

      ایرانی فراموشکاره. صب کن میفهمی

  • ناشناس

    هر شخص حقیقی یا حقوقی با نیت خاص قصد دخالت و برهم زدن هر نوع بازار. حالا. بازار. سرمایه ارز. و غیره رو داشته باشه مفسد اقتصادی هست

    • ناشناس

      و باید محاکمه شود

  • ناشناس

    کاملا درسته و چیزی که دیدم این مدت اینه که هیچکس بفکر مردم نیست و دلش برای مردم نمیسوزه

    • ناشناس

      دیر اینو نفهمیدید…احیانا

  • ناشناس

    به نظر شما این حقوقی هایی که خالی کردن از دولت بودند ؟؟؟؟ پس امیدی به وعده مجلس نیست !!!!

  • ناشناس

    استاد گرامی حقوقی کیه مگه ،من وشما که حقوقی حساب نمیشیم
    همین حضراتی که میخوان حمایت کنن حقوقیند