کد مطلب: ۷۳۳۷۱۲

ماراتن بودجه آغاز شد

ماراتن بودجه آغاز شد

سخنگوی دولت در توییتی اعلام کرد که بررسی بودجه در سه شیفت آغاز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی بهادری، سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر در رابطه با بودجه نوشت: پس از اتمام بررسی احکام بودجه در کمیسیون خاص بودجه که برای اولین بار در این دولت تشکیل شده است، امروز جلسه فوق‌العاده هیأت دولت در سه شیفت از ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب به بررسی تبصره‌های ۱ الی ۶ بودجه ۱۴۰۲ پرداخت. ( مشرق )

1 3

موضوعات مورد بحث در بودجه 1402

از موضوعات مهمی که در بودجه 1402 بسیار مورد اهمیت است بحث میزان فروش نفت، تخصیص کالابرگ الکترونیک، حذف یارانه نقدی است. به طور مثال دولت نمی‌تواند یارانه را مانند سابق عرضه کند، زیرا ارزش آن از لحاظ قدرت خرید بسیار پایین می‌آید. بنابراین دولت مجبور به ارائه یارانه به صورزت کالا برگ است.

پیشتر، احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با تجارت نیوز در رابطه با انتظارات نمایندگان از دولت در تدوین بودجه گفت: دولت برای تدوین بودجه یک سری تکالیف قانونی دارد که باید در لایحه رعایت کند. همچنین مجلس هم همیشه یکسری الزاماتی برای دولت داشته که به ویژه در لایحه بودجه 1402 بیش از همیشه مورد انتظار است.

وی درباره ضوابط و مقرراتی که باید توسط دولت در لایحه بودجه سال آینده رعایت شود، ادامه داد: خب ما سال گذشته قانون اصلاح ساختار بودجه را تدوین کردیم که مسلم است بودجه 1402 باید براساس قانون اصلاح ساختار تدوین شود و در لایحه امسال حتما باید مورد رعایت و تاکید قرار گرفته باشد.

ارکانی افزود: اما در بحث انتظارات مجلس باید بگویم که مثل همیشه و هر سال، انتظار ما این است که سهم درآمدهای نفتی در بودجه کاهش یابد که البته جزو الزامات برنامه توسعه هم هست اما معمولا رعایت نمی شود. امیدواریم حداقل در لایحه بودجه 1402 نسبت به بودجه سال 1401 سهم منابع درآمدی دولت از فروش نفت کاهش پیدا کرده باشد.

رابطه کسری بودجه با میزان فروش نفت

این نماینده تاکید کرد: دلیل کسری در همین بودجه 1401 هم این است که آنچه که به عنوان سهم نفت در منابع درآمدی قرار گرفته، محقق نشده است. یعنی اگر دولت همان رقم مصوب را محقق کند لازم نیست که امسال سهم بیشتری را در بودجه برای آن در نظر بگیرد.

وی افزود: امیدواریم امسال سهم فروش نفت در درآمدهای دولت همان سهم سال گذشته باشد و به آن اضافه نشود. همچنین دولت تلاش کند که همان سقف مصوب را هم محقق کند. در غیر این صورت این کمبود به کسری بودجه تبدیل خواهد شد.

این نماینده مجلس در رابطه با توییت سخنگوی دولت با این مضمون که «با افزایش فروش نفت، درآمدهای نفتی جایگزین خلق نقدینگی شده است»، گفت: این حرف درستی نبوده و در واقع نوعی اعتراف به این است که در سال جاری هرجا کسری درآمدی بوده دولت اقدام به چاپ پول کرده است. من تا حالا ندیدم کسی از مقامات رسمی دولت به چنین چیزی اذعان کند. بنابراین شما باید از وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی این سوال را بپرسید که آیا منظور سخنگوی دولت از این حرف این بوده که تا امروز دولت مشغول چاپ پول بوده است؟

ارکانی در رابطه با سایر منابع درآمدی دولت در بودجه گفت: دولت سه منبع درآمد اصلی دارد، فروش نفت، اخذ مالیات و فروش اموال و املاک مازاد خود. فروش نفت که منابع عمومی و انفال محسوب می‌شود و مالیات هم از جیب مردم به اخذ شده و حداکثری است. یعنی دولت تا آنجا که بتواند از مردم مالیات می‌گیرد.

وی ادامه داد: اما آن بخش که مربوط به خود دولت و واگذاری اموال و املاک آن است متاسفانه کمترین تحقق را داشته و فکر می‌کنم عملکردش زیر 5 درصد بوده است. این هیچ عنوان توسط مجلس و در کمیسیون برنامه و بودجه قابل قبول نیست که مردم و حوزه عمومی سهم خود را در بودجه به صورت حداکثری پرداخت کنند اما دولت تکالیفی که خودش تعیین کرده را انجام ندهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.