کد مطلب: ۴۰۸۶۸۹

تبعات اخذ مالیات از سود سپرده در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی:

هشدار نسبت به خروج سپرده‌ها از بانک‌ها

هشدار نسبت به خروج سپرده‌ها از بانک‌ها

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: اگر سود سپرده مبنا مالیات قرار بگیرد، به خیلی از افراد ظلم می‌شود. در شرایط فعلی این اقدام معنا پیدا نمی‌کند و تبعات اقتصاد کلان وخیمی دارد؛ به تورم دامن می زند، ارزش پول ملی کم و به مردم این پیام داده می‌شود که پول خود را در بانک‌ها نگهداری نکنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مالیات بر سود سپرده مدتی است مطرح شده، اگر چه از سوی رئیس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و برخی دیگر از مسئولان تکذیب شده است اما نگرانی‌ها از اجرایی شدن آن در آینده وجود دارد.

کامران ندری، کارشناس بانکی معتقد است: سود سپرده‌ای که نظام بانکی به طور میانگین 20 درصد پرداخت می‌کند به لحاظ اسمی عدد بزرگی است، اما نرخ واقعی آن باید با توجه به نرخ تورم محاسبه ‌شود. در سال گذشته که نرخ تورم به طور متوسط 42 درصد بوده، نرخ سود سپرده منفی 22 درصد است. در سال جاری تا به حال نرخ تورم حدود 40 درصد است و اگر برای پایان سال 35 درصد را در نظر بگیریم، نرخ سود واقعی منفی 15 درصد است.

وی در این خصوص افزود: در واقع سودی نصیب سپرده‌گذار نشده و اگر قرار باشد از این 20 درصد اسمی نیز بخشی به عنوان مالیات بر سپرده برداشت شود، بنابراین آن رقم سود سپرده واقعی منفی بزرگ‌تر شده است.

ندری اثر مالیات‌گیری از سود سپرده‌های بانکی را اینطور تشریح کرد که با این کار دولت باعث می‌شود مردم تمایلی به نگهداری دارایی به شکل سپرده بانکی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: از منظر اقتصاد کلان یعنی تقاضا برای پول در اقتصاد کم می‌شود، سرعت گردش پول بالا می‌رود که می‌تواند آثار تورمی داشته باشد و به نوعی با این کار پول در اقتصاد بی‌اعتبار می‌شود. بنابراین در شرایط فعلی مالیات‌گیری از سود سپرده بانکی توجیهی ندارد.

او در ادامه عنوان کرد: اما در مجموع نظام مالیاتی کشور مشکل دارد و مالیات‌گیری درست و عادلانه اعمال نمی‌شود، باید دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی از مجموع درآمدهای فرد اطلاعات کامل داشته باشد و مالیات بگیرد. اگر دولت این اطلاعات را داشته باشد مشخص می‌شود از چه کسی باید مالیات بگیرد و به چه کسی باید یارانه بپردازد. این که ما نمی‌توانیم یارانه‌ها را ساماندهی کنیم به این موضوع برمی‌گردد که دولت اطلاعات دقیقی ندارد. یک عده هستند که نه‌تنها نباید یارانه بگیرند بلکه حتی باید مالیات بیشتری نیز بپردازند، بنابراین ساختار مالیاتی کشور با مشکل مواجه است.

این کارشناس روش درست مالیات‌گیری در اعمال سیاست مالیات بر مجموع درآمد دانست و در این خصوص افزود: چون ممکن است زنی سرپرست خانوار باشد که کار ندارد، دارایی‌اش را در بانک گذاشته و سودی را دریافت می‌کند که کل درآمد اوست، مثلا کل درآمدش در سال 15 میلیون تومان است؛ چرا باید از این فرد مالیات گرفته شود؟ گرفتن مالیات از این افراد ظلم است بنابراین باید مالیات بر مجموع درآمد درنظر گرفته شود.

به اعتقاد ندری، اگر سود سپرده مبنا مالیات قرار بگیرد، به خیلی از افراد ظلم می‌شود. در شرایط فعلی این اقدام معنا پیدا نمی‌کند و تبعات اقتصاد کلان وخیمی دارد؛ به تورم دامن می‌زند، ارزش پول ملی کم و به مردم این پیام داده می‌شود که پول نگهداری نکنند.

وی در پایان تصریح کرد: بحث مالیات بر سود سپرده به غلط مطرح شده و باید فراموش شود. اگر قرار است اصلاحی در ساختار مالیاتی کشور در نظر گرفته شود باید به سمت مالیات بر مجموع درآمد برود. تبعات این اقدام برای بانک این است که بانک‌ها ممکن است با کمبود ذخایر مواجه شوند، منتهی به اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی ختم خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.