کد مطلب: ۴۱۲۴۳۳

مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز:

مالیات بر عایدی سهام به نفع سهام‌دار است / رایزنی با بورس شانگهای به منظور خرید سامانه معاملات

مالیات بر عایدی سهام به نفع سهام‌دار است / رایزنی با بورس شانگهای به منظور خرید سامانه معاملات

مدیرعامل بورس تهران با تاکید بر اینکه مالیات بر عایدی سهام به نفع سهام‌دار است، عنوان کرد: «اگر کسی سهام بخرد و ضرر کند، دیگر مالیاتی نمی‌پردازد. اما در حال حاضر اگر کسی در ضرر، یک سهم را به فروش برساند، باید نیم درصد مالیات آن را به بپردازد.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، در مدت اخیر، نگرانی‌ها و پرسش‌هایی برای سهام‌داران بازار سرمایه در خصوص مسائل مختلف به وجود آمده است؛ مسائلی همچون مالیات بر سهام، وضعیت سامانه معاملات و صورت‌های مالی شرکت‌های خودروسازی. در همین راستا علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران، در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی کیش اینوکس، به سوالات تجارت‌نیوز پاسخ داد.

وی در ابتدا به مساله «مالیات بر عایدی سهام» اشاره کرد و گفت: «در این زمینه قانون فعلا بر مبنای قبل باقی خواهد ماند، همچنین ریاست سازمان بورس نیز بر این موضوع تاکید کردند که تغییری نخواهیم داشت. اما در گذشته لایحه‌ای آمده بود مبنی بر اینکه مالیات بر سود فروش سهام گرفته شود.»

صحرایی تصریح کرد: «در حال حاضر مالیات بر فروش سهام داریم که نیم درصد است، اما مالیات بر عایدی سهام تنها زمانی دریافت می‌شود که فرد از افزایش یک سهم سود کرده باشد.»

وی با تاکید بر اینکه مالیات بر عایدی سهام به نفع سهام‌دار است، عنوان کرد: «اگر کسی سهام بخرد و ضرر کند، دیگر مالیاتی نمی‌پردازد. اما درحال حاضر اگر کسی در ضرر، یک سهم را به فروش برساند، باید نیم درصد مالیات آن را به بپردازد.»

مدیرعامل بورس تهران در بخش بعدی اظهارات خود و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علت حذف بند زیان انباشته از صورت‌های مالی شرکت‌های خودروسازی چیست؟ عنوان کرد: «ما برای افشای صورت‌های مالی، استاندارد داریم و هیچ‌گونه اجازه‌ای به شرکت‌ها مبنی بر تخطی از گزارش‌ نویسی صورت‌های مالی داده نشده است. بنابراین باید صبر کرد و منتظر ماند که گزارش‌های حسابرسی شده این شرکت‌ها منتشر شود، پس از آن نتیجه‌گیری کنیم.»

تا یک ماه دیگر به ساختمان جدید می‌رویم

صحرایی در خصوص زمان ورود به ساختمان جدید شرکت بورس در سعادت آباد عنوان کرد: «ما در حال حاضر در این ساختمان مستقر شدیم، اما ایستگاه‌ها و تالار معاملاتی در حال تکمیل شدن است. در همین راستا اگر امور فنی و دیوارهای تالار آماده شوند، تا یک ماه دیگر ساختمان جدید به طور رسمی افتتاح خواهد شد.»

با توجه به اختلالاتی که اخیرا در سامانه معاملات پیش آمده بود، لزوم راه‌اندازی یک سامانه بومی حس می‌شود؛ در همین راستا، شرکت‌ مدیریت فناوری بورس تهران در سال‌های گذشته اقدام به انتشار یک آگهی مناقصه برای راه‌اندازی یک سامانه بومی معاملات کرده بود. علی صحرایی در خصوص سرانجام این آگهی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه هیچ‌گونه شرکت داخلی قدرتمندی حضور نداشت که بتواند این طرح را اجرا کند. چرا که نوشتن سامانه معاملات برخلاف تصوری که برخی از کارشناسان حوزه آی تی دارند، کار بسیار دشواری است.»

وی در همین راستا گفت: «یکی از شرکت‌های حوزه آی تی که سهام خود را عرضه اولیه کرده بود، در صحبتی که با بنده داشتند، عنوان کردند که ما می‌توانیم برای شما این سیستم را طراحی کنیم. بنده هم به ایشان گفتم در زمانی که سهام شما عرضه اولیه شد، شما پشت سیستم ما بیایید و روند کار را مشاهده کنید. پس از اینکه سهم عرضه شد، یک و نیم برابر بیش از تعداد سهامی که آنها عرضه کرده بودند، تقاضا ایجاد شد. پس از این مساله، ایشان به عنوان مدیر ارشد یک شرکت تخصصی آی تی عنوان کردند که بنده تخصصی ندارم که این تعداد تراکنش را در یک بازه زمانی محدود مدیریت کنم.»

مدیرعامل بورس تهران در ادامه افزود: «این مدیر ارشد عنوان می‌کرد که در حوزه بانکی، در عرض 24 ساعت تراکنش‌های بسیار زیاد صورت می‌گیرد، اما در بورس بازه زمانی به یک دقیقه کاهش پیدا می‌کند و مدیریت کردن آن کار بسیار پیچیده‌ای است.»

وی با ابراز تمایل نسبت به انجام این کار توسط یک شرکت داخلی تصریح کرد: «در همین راستا در جلساتی که با برخی از متخصصان دانشگاه تهران داشته‌ایم، مقرر شده که نوع کسب و کار و فعالیت این سامانه را به آنها آموزش دهیم، آنها هم با دانشی که دارند، برای راه‌اندازی این سیستم تلاش کنند. گفتنی است که این کار از یک سال پیش آغاز شده و تا به امروز جلسات متعددی را با این افراد برگزار کرده‌ایم.»

همکاری با بورس شانگهای

صحرایی در ادامه به تفاهم‌نامه همکاری مابین بورس تهران و بورس شانگهای اشاره کرد و گفت: «سامانه معاملات این بورس آسیایی با توجه به مختصاتی که چینی‌ها دارند، شباهت زیادی به بورس تهران دارد، چرا که در این کشور همانند ما دارای تعداد بسیار زیادی کد آنلاین هستند که شخصا اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «بنابراین طی رایزنی‌هایی که با این بورس انجام می‌دهیم قصد داریم که در این زمینه سامانه معاملات آنها را خریداری کنیم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دستتون را از جیب مردم در بیارین. شرکت مالیات میده و ما سهم شرکت را داریم. تولید کنید و کشور را اداره کنید نه با جیب مردم.

  • ناشناس

    مدیران بورس و فرابورس متاسفانه بسیار خودشیفته تشریف دارند و این همه تصمیمات غلط مثل تغییرات بازار پایه یا محدودیت دامنه نوسان یا … همه ناشی از بی لیاقتی بی کفایتی آنان است. ما را به خیر این جماعت هیچ امیدی نیست بلکه برعکس از تصمیمات نابخردانه شان، تنمان دایما در لرزه است!

  • ناشناس

    خروج نقدینگی از بازار سرمایه.چرا اینها نمی فهمند که سود مردم در بازار سرمایه موجب رونق کسب و کار و اقتصاد هستش.و جهت حفظ ان باید تلاش کنند.و نباید کار ناشایستی انجام بدهند که نقدینگی مردم در دلار و صلا و سکه بلوکه بشه

  • بی پول

    آقایی که هر روز با این طرح ها جیب خودتون پر پول میکنین جیب ما مردم خالی، فک کنم جیبتون سوراخه چون هیچ وقت پر نمیشه .
    شما به فکر مردم نیستین به فکر جیب خودتونین.

  • ناشناس

    لطفاً کاربکار سیستم نداشته باشید شما ها جز خرابکاری و بهم ریختن اوضاع چیزی بلد نیستید و با هر روش میخواهید از مردم پول بیشتری گرفته و به عیشو نوش خودتان برسید بی خیال این قانون شوید خواهشا

  • ناشناس

    اولا . این مدیران بورسی دلسوز بازار سرمایه و فعالان آن نیستند اگر بودند باید هرروز فعالیت خودشون را در توسعه بازار معطوف می کردند بدون توجه به تبعات تصمیمات غیرمنطقی بازار پابه را ترکوندندو بدنبال آن نا اطمینانی را به بازار اصلی وارد کردندو نتیجه اش منفی شدن و درجا زدن بازار شد مالیات از شرکتها داره کم میشه و اگر راست میگید بدون تغییر درصد مالیات فعلی بر فروش ,مالیات برسهام زیان ده را نگیرید تا بازار روانتر شود و همچنین مالیات بر فروش سهامی که از قبل مجمع نزد سهامدار بوده نیز حذف گردد چون مالیاتش را شرکت پرداخت کرده . محدودیت دامنه و دخالت در بازار اطمینان سرمایه گذار را سلب می نماید اطلاعات و ریسک ها را دراختیار عموم قراردهید بزارید عرضه و تقاضا قیمت سهام را تعیین کنند شفاف سازی کنید اطلاعات رانتی قبل از انتشاراخبار در سامانه کدال در اختیار از مابهترون نزارید بازار روان و توسعه پیدا می نماید بخش عمده ای از کل بازارها در اختیار تعداد قلیلی است که با اخبار رانتی نو به ای بازارها را قبضه می کنند یکروز بازار سرمایه و روزهای دیگه سایر بازارها و در مدت کوتاهی جیب مردم را خالی می کنند و زیان می زنند اینا دنبال منافع خودشون هستند و پایداری و توسعه هیچ بازاری مد نظرشون نیست چون از آب گل آلود بیشتر میشه ماهی گرفت .

  • رضا

    مطمئنا با تصویب این قانون سرمایه های زیادی از بورس خارج و متاسفانه وارد بازارهای دلالی (بدون مالیات) مثل دلار و…. خواهد شد .

  • ناشناس

    این دیگه نوبره واقعا
    مالیات بر ارزش سهام?تو این کشور فقط دلالی?اینقدر فشار رو تولید کننده هست که هر که میره دنبالش ورشکسته برمی گرده

  • ناشناس

    خوب بلدن چجوری مردمو فریب بدن …این کار به نفع سهمامداره خخخخخ حال کردم …به شخصه میرم دلالی پهن و پولمو از بورس میکشم بیرون

  • بهروز

    شما بیجاکردی که به نفع سهامدار هست ! اینطوری طرف بدون فکر میفروشه و به همه ضرر میزنه