خبر مهم:

کد مطلب: ۴۱۳۳۹۵

مایکل بلومبرگ کیست؟ / میلیاردری که می‌خواهد رئیس‌جمهور آمریکا شود

مایکل بلومبرگ کیست؟ / میلیاردری که می‌خواهد رئیس‌جمهور آمریکا شود

دارایی‌های مایکل بلومبرگ بیزنس‌من 77 ساله که پیش از این سه دوره شهردار نیویورک، بزرگ‌ترین شهر آمریکا بوده، 54 میلیارد دلار برآورد شده است. او روز یکشنبه به‌صورت رسمی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا ثبت‌نام کرد. چه موانعی بر سر راه او برای رقابت با دونالد ترامپ قرار دارد؟

مایکل بلومبرگ، میلیاردر و شهردار سابق نیویورک روز یکشنبه به‌صورت رسمی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا ثبت‌نام کرد و بلافاصله با راه‌اندازی یک کارزار تبلیغاتی که ده‌ها میلیون دلار هزینه داشت، قدرت و ثروت خود را به نمایش گذاشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بلومبرگ به نامزدهای حزب دموکرات پیوسته است تا برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده با دونالد ترامپ رقابت کند.

او در حال حاضر به دلیل ثروت هنگفتش مورد انتقاد رقبای خود قرار گرفته است. از جمله انتقاداتی که به او وارد شده این است که بلومبرگِ میلیونر قصد دارد نامزدی در انتخابات را بخرد.

به‌نظر می‌رسد آنچه توجه‌ها را درباره کاندیداتوری بلومبرگ به خود جلب کرده، ثروت اوست.

مایکل بلومبرگ کیست؟

مایکل بلومبرگ بیزنس‌من 77 ساله، پیش از این سه دوره شهردار نیویورک، بزرگ‌ترین شهر آمریکا بوده است. مجموع دارایی‌های او پیش‌تر از سوی نشریه فوربس 54 میلیارد دلار برآورده شده و این میزان از ثروت او را به یکی از ثروتمندترین مردان جهان تبدیل کرده است.

او مبالغ قابل توجهی را صرف اهداف سیاسی خود از جمله مبارزه با تغییرات اقلیمی و حمایت از اصلاحات مورد نیاز در آموزش و پرورش کرده است. در سال 2018، او 95 میلیون دلار به نامزدهای فدرال، احزاب سیاسی و دیگر کمیته‌ها اهدا کرد.

درحالی‌که پیشتر شایعاتی مبنی بر حضور بلومبرگ در انتخابات ریاست‌جمهوری شنیده می‌شد، او روز یکشنبه به‌‌طور رسمی کاندیداتوری خود را اعلام کرد.

بلومبرگ چگونه این ثروت را به‌دست آورده است؟

بلومبرگ پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه کسب‌وکار هاروارد (Business School) در بانک سرمایه‌گذاری برادران سالمون مشغول به کار شد. در سال 1981 اما او اخراج شد و شراکتش با برادران سالمون خاتمه یافت.

بلومبرگ در این شرکت 10 میلیون دلار سهم داشت و از این رقم برای شروغ کسب‌وکار خود -بلومبرگ‌نیوز- استفاده کرد.

بلومبرگ‌نیوز که اخبار، تجزیه و تحلیل و داده‌ها را با تعرفه‌های قابل توجهی در اختیار شرکت‎های مالی قرار می‌داد، به‌تدریج به یکی از بزرگ‌ترین غول‌های رسانه‌ای بین‌المللی تبدیل شد.

در حال حاضر رسانه بلومبرگ بیش از دو هزار و 700 گزارشگر و خبرنگار در سراسر جهان دارد.

بلومبرگ چقدر برای مبارزات انتخاباتی‌اش هزینه خواهد کرد؟

هوارد ولفسون، مشاور بلومبرگ در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی در پاسخ به این پرسش گفته است: مایک برای شکست دونالد ترامپ هر آنچه که دارد را هزینه می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، او 37 میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی و 100 میلیون دلار برای تبلیغات در فضای مجازی در ابتدای کار اختصاص داده است.

بلومبرگ در رقابت‌های پیشین خود برای شهردار شدن در مجموع 268 میلیون دلار هزینه کرد.

تاریخ درباره کاندیداهای ثروتمندی که وارد رقابت انتخابات می‌شوند، چه می‌گوید؟

فهرستی طولانی از کاندیداهای متمول در هر دو حزب وجود دارد که مشاوران بسیاری را ثروتمند کردند اما موفق نشدند، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شوند.

راس پروت، در انتخابات سال 1992 به‌عنوان نامزد مستقل و استیو فوربس به‌عنوان نامزد جمهوریخواه در سال 2000 در انتخابات شرکت کردند و هر کدام معادل کمی بیش از 110 میلیون دلار (با ارزش دلار امروز) هزینه کردند اما پیروز نشدند.

تام استیر دیگر کاندیدای ثروتمند انتخابات 2020 و مایکل بلومبرگ اگر با همان سرعت برای کارزار انتخاباتی هزینه کنند می‌توانند رکورد آنها را بشکنند.

البته استثنائاهایی هم وجود دارد. ریک اسکات جمهوریخواه 63.6 میلیون دلار خرج کرد و در سال 2018 موفق شد سناتور منتخب فلوریدا شود.

سوال اما این است که آیا بلومبرگ هم می‌تواند یکی از این استثناها باشد؟

آیا بلومبرگ واقعا یک دموکرات است؟

مایکل بلومبرگ روز یکشنبه به‌عنوان یک دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ثبت‌نام کرد. او تا سال 2001 و پیش آنکه شهردار شود یک دموکرات بود. در سال 2001 زمانی‌که در انتخابات به‌عنوان صد و هشتادمین شهردار نیویورک پیروز شد، خود را جمهوری‌خواه لیبرال خواند.

در سال 2008، دو سال پس از آنکه برای دومین بار شهردار شود، این بار برای مبارزات انتخاباتی به‌عنوان کاندیدای مستقل فعالیت سیاسی کرد.

بلومبرگ در سال 2016 به‌عنوان یک نامزد مستقل برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری اقدام کرد؛ با ظهور ترامپ اما او نتیجه گرفت که یک نامزد خارج از سیستم دوحزبی نمی‌تواند پیروز شود و بار دیگر به حزب دموکرات پیوست.

بلومبرگ اندکی پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در سال 2018 به‌عنوان یک دموکرات ثبت‌نام کرد.

چه موانعی بر سر راه بلومبرگ قرار دارد؟

گفته شده از آنجا که بلومبرگ دیرتر از سایر کاندیداها پا به عرصه این رقابت گذاشته، چهار رای‌گیری مقدماتی درون‌حزبی دموکرات‌ها که سال آینده میلادی در ایالت‌های آیوا، نیوهمپشایر، و نوادا برگزار می‌شود را از دست داده است. بنابراین او فقط در رای‌گیری «سه‌شنبه بزرگ» که سوم ماه مارس 2020 برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. این رای‌گیری همزمان در 14 ایالات آمریکا برگزار می‌شود. برخی تحلیلگران این هدف را یک استراتژی ناموفق برای حزب دموکرات و البته شخص او توصیف کرده‌اند.

در عین حال، ثروت بلومبرگ مشکلی بزرگ در این انتخابات محسوب می‌شود؛ آن هم زمانی که قرار است بخش عمده‌ای از مناظره‌های نامزدهای دموکرات به شکاف طبقاتی و نابرابری درآمد اختصاص یابد.

به‌نوشته لس‌آنجلس‌تایمز ، علاوه بر مجموعه مشکلات اقتصادی، اظهارات توهین‌آمیز او به زنان در گذشته و اجرای سیاست‌های غلط و دیدگاه‌های نژادپرستانه از دیگر چالش‌هایی است که او پیش رو دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پس نتیجه برنده شدن امثال این افراد ایجاد مشکلات فراوان و پیچیده برای کشورهای صاحب منابع طبیعی مثل ایران و … چون قطعا اول باید پولی ک خرج کرده در بیاره و بعد چون در اصل کاسبن سود هم عایدخودشون و طرفدارهای پولدار ی بشه ک اونها هم کلان خرج کردن