کد مطلب: ۴۵۰۷۴۲

سخنگوي دولت:

متعهد به تبادل نفت با ونزوئلا هستیم / تصمیم جابه‌جایی وزیر سابق صمت یک شبه نبوده است

متعهد به تبادل نفت با ونزوئلا هستیم / تصمیم جابه‌جایی وزیر سابق صمت یک شبه نبوده است

علی ربیعی گفت: هیچ کشوری ملزم به رعایت تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیست و ما هم مایل به داشتن رابطه تجاری و مبادله نفت با ونزوئلا هستیم. ما می‌خواهیم از عدم راهزنی دولت آمریکا که مسبوق به سابقه است مطمئن شویم و امیدواریم که جامعه جهانی هم در این زمینه کارهای لازم را انجام دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی ربیعی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با اشاره به برگزاری جلسات ستاد ملی کرونا و بررسی موضوع برگزاری مراسم شب‌های قدر در آن تاکید کرد: در جلسات گذشته ستاد ملی کرونا به ایجاد شرایط مناسب برگزاری مراسم احیا به طور جمعی و با رعایت پروتکل‌ها اصرار شد و این موضوع یکی از دغدغه‌های جدی رئیس‌جمهور و همه اعضای ستاد کرونا بود.

وی افزود: یکی از نگرانی‌هایی که وجود داشت رعایت نکردن پروتکل‌ها و رعایت نکردن برخی از متولیان یا ارائه برخی از گزارش‌ها بود که اقداماتی برای برگزاری تجمع‌های پرجمعیت بدون هماهنگی‌ها صورت گرفته است که با ورود رهبری انقلاب و تأکیدشان بر اینکه باید تابع نظرات کارشناسی ستاد ملی کرونا باشیم، این اطمینان خاطر ایجاد شد و مردم بیش از سایرین مسائل بهداشتی را مراعات کردند و همان نگرانی‌های کم هم برطرف شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در گزارشاتی که داشتیم، نشان می‌داد مراسم شب‌های قدر به خوبی برگزار شده که زمینه را برای مراسم‌های مذهبی دیگر و برای بررسی وضعیت زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی آماده کرد تا بتوانیم تصمیمات جدیدتری را اتخاذ کنیم.

مناطق سفید ما به ۲۸۰ شهرستان افزایش پیدا کرده است

ربیعی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در تاکید کرد: مناطق سفید ما به ۲۸۰ شهرستان افزایش پیدا کرده است و در روند بهبودی و درمان بیماران مبتلا به کرونا پس از کشور چین و سوییس در رتبه سوم جهانی قرار داریم. میانگین بهبودی ما بسیار خوب است، به طوری که تقریبا ۹۴ درصد افرادی که مراجعه کردند، بهبود یافته‌اند در حالی که میانگین جهانی آن ۸۴ درصد است.

وی با اشاره به آخرین گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: این گزارش نشان می‌دهد که عدد مولد نسلی یا به تعبیری RE در کمتر از ۴ هفته به زیر عدد یک رسیده است؛ یعنی میزان انتقال از یک نفر به ۳ نفر در اسفند ماه امروز به کمتر از یک نفر رسیده است که این شاخص بسیار خوبی است که یک نفر حتی یک نفر را مبتلا نمی‌کند و عدد کمتری از یک نفر انتقال پیدا می‌کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: گزارش‌ها در ستاد ملی نشان می‌داد که از مرحله مدیریت و کنترل بیماری عبور کردیم و امروز کادر وزارت بهداشت و درمان و تمام دستگاه های همراه وارد فاز مهار بیماری شده اند که به طور قطع نیازمند تداوم همکاری بالای ۸۳ درصدی که تا امروز داشتیم، با پروتکل‌های بهداشتی است.

ربیعی تاکید کرد: ناچار هستیم اقتصاد خود را در شرایط کرونایی هم سرپا نگه داریم. تجارب کشورهای دیگر که بعد از ما تصمیماتی اتخاذ کردند نشان داد که فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند یک استراتژی صحیح بوده و این استراتژی صحیح قطعاً با همکاری صاحبان صنایع و کارگران در محیط های تولیدی و افرادی که در بخش‌های خدماتی هستند و همچنین کارمندان دولت در همه مجموعه ها و همه شهروندان امکان پذیر است.

وضعیت صادرات نفت به ونزوئلا

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اقدام احتمالی آمریکا برای ممانعت از عبور تانکرهای حامل بنزین ایران به ونزوئلا و نامه محمد جواد ظریف به دبیرکل سازمان ملل و هشدار وزارت امور خارجه مبنی بر واکنش قاطع و فوری علیه این اقدام گفت: هیچ کشوری ملزم به رعایت تحریم‌های یکجانبه و دلخواهانه آمریکا نیست و ماهم متعهد به انجام تبادل عادی با ونزوئلا هستیم.

سخنگوی دولت افزود: ارسال تانکرهای حامل بنزین به سفارش دولت ونزوئلا انجام گرفته و متکی به اراده آزاد کشورها در مبادلات مرسوم بین‌المللی است. می‌خواهیم نسبت به امنیت این محموله‌ها از خطر راهزنی دریایی دولت آمریکا -که در گذشته هم سابقه داشته است - اطمینان حاصل کنیم.

ربیعی یادآور شد: انتظار داریم جامعه بین‌المللی نسبت به این بدعت در آزادی آبراهه‌های بین‌المللی و حفاظت از ترددها حساسیت بالا و واکنش مناسب نشان دهد. بدعت و دست‌اندازی رژیم آمریکا، در پایمال کردن مقررات و قوانین حقوقی به وقاحت بی‌مانندی (ناگزیر از استفاده از این کلمات هستم) رسیده است.

وی اضافه کرد: وزیرامور خارجه هشدارهای لازم را داد و در دولت و شورای عالی امنیت ملی هم این موضوع بررسی شد. امیدواریم که آمریکا دچار چنین خطایی نشود. اما در هر صورت ما همه احتمالات را در نظر خواهیم گرفت و برای بدترین آن آماده هستیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: اگرچه خیلی زود است که درباره واکنش ایران به راهزنی احتمالی آمریکا اظهارنظر کنیم اما در صورت ارتکاب چنین اشتباهی همه گزینه‌ها را برای خودمان محفوظ می‌دانیم و برای حفاظت از آزادی دریانوردی و بالا بردن هزینه بی‌سابقه قانون شکنی واکنش‌های متناسبی را اتخاذ خواهیم کرد.

وزارت بازرگانی چه شد؟

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که علت استفاده از برخی نمایندگان فعلی مجلس پس از پایان مسئولیت در دولت چیست، گفت: در فضای مجازی اظهاراتی در این زمینه شد که متاسفانه قلب واقعیت است و آنچه بیان شده غیر از این است. ما در دوران تحریم که زندگی روزمره مردم نیاز به کنترل بازار و تامین مایحتاج مردم داشت وقتی قصد کردیم که وزارت بازرگانی را ایجاد کنیم گفتند که به دنبال ایجاد وزارت رانت هستند.

ربیعی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از فشار دستگاه‌ها و باز بودن دست آنان برای نه گفتن، دولت تصمیم گرفت که این مورد با تشکیل یک کمیته در دفتر رئیس‌جمهوری بررسی شود؛ البته دستگاه‌ها حق بکارگیری نمایندگان سابق مجلس را ندارند ولی افرادی هم هستند که الان نماینده‌اند و پس از پایان این دوره به همان کار قبلی خودشان که کارمندی دولت بوده برگردند همچنین افرادی هم هستند که ظرفیت‌های انسانی ما هستند.

استقرار نماینده رئیس‌جمهور در استان خوزستان

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با نزدیکی تعطیلات عید فطر در استان‌هایی که شیوع کرونا وضعیت حادی دارد، محدودیت عبور و مرور انجام می‌شود یا نه، گفت: ما در تهران و آذربایجان شرقی مسئله حادی نداریم؛ اما احتیاط را داریم. در استان سیستان و بلوچستان در مورد یک روستا نگرانی داریم و در استان خوزستان هم این نگرانی وجود دارد که نماینده رئیس‌جمهوری هم در این استان مستقر شده و محدودیت‌های داخل استانی را هم در نظر گرفتیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همچنین در آن روستای مورد نظر در استان سیستان و بلوچستان هم غربالگری در حال انجام شدن است و امیدواریم در هر دوی این مناطق به شرایط قبل برگردیم، اما بدانیم که در مناطقی که وضعیت مناسب هست نیز اگر احتیاط و مراعات انجام نشود به شرایط بحرانی برمی‌گردیم.

ربیعی یادآور شد: خوشبختانه استان تهران در روزهای اخیر و مشخصا از ۳۰ بهمن تاکنون میزان مرگ پایینی در تهران ثبت شده است که باید شکرگزار باشیم و از مردم نیز درخواست کنیم همچنان احتیاط و مراعات را انجام دهند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا محدودیت ترددهای بین استانی در نقاطی مانند تهران و خوزستان برای تعطیلات عید فطر انجام می‌شود یا نه، تصریح کرد: فعلا بنایی برای اعمال محدودیت های بین استانی نداریم و همین محدودیتهای داخل استانی را در نظر گرفته و لازم تشخیص داده شده است.

همچنین ربیعی با اشاره به افزایش نرخ ارز گفت: دولت بنا به افزایش نرخ ارز ندارد و این ایده در هیچ جلسه دولت مطرح نبوده است. راه حل قرار گرفتن نقدینگی‌ها در مسیر صحیح، بورس است و دولت منابع خود را از طریق اوراق و مواردی که در بودجه مطرح شده تامین می‌کند. بالا بردن نرخ ارز مطلوب دولت نیست.

سخنگوی دولت تاکید کرد: با سیاستگذاری آقای همتی و با وجود مشکلات تحریم و کرونا بازار‌های پول تحت مدیریت است و شرایط بهبود پیدا می‌کند.

او بیان کرد: تصمیم جابجایی وزیر سابق صمت ناگهانی و یک شبه نبوده است. در دوران تحریم نیازمند استراتژی مناسب برای تولید و صنعت و نیازمند توسعه صادرات غیرنفتی هستیم که این موارد نیازمند تحول مدیریتی بوده است.

خبر تکمیل می‌شود…

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علي

    وزیر صمت و زودتر از اینها باید برکنار میکردید
    وزیری که وقتی ازش امار صادرات و میپرسن جواب بده صادرات به داخل یا صادرات به خارج ! معلومه دیگه چیه !