کد مطلب: ۲۷۳۹۲۱

یک دیپلمات ایرانی هشدار داد:

محرومیت هند از امتیازات ویژه در صورت جایگزینی نفت ایران

محرومیت هند از امتیازات ویژه در صورت جایگزینی نفت ایران

یک دیپلمات ایرانی گفت اگر هند تلاش کند برای جبران کاهش خرید از ایران، نفت خود را از کشورهایی مانند عربستان سعودی، روسیه، عراق، آمریکا و سایرین تامین کند، تهران به امتیازاتی که برای هند فراهم کرده بود پایان خواهد داد.

ایران از هند برای عمل نکردن به وعده سرمایه‌گذاری برای توسعه بندر چابهار انتقاد و اعلام کرد اگر دهلی‌نو واردات نفت ایران را کاهش دهد، امتیازات ویژه را از دست خواهد داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،مسعود رضوانیان رهقی، سرپرست سفارت ایران در هند گفت: اگر هند برای جبران کاهش واردات نفت ایران بخواهد از کشورهای دیگر مانند عربستان سعودی، روسیه، عراق و آمریکا و سایرین نفت خریداری کند ایران به امتیازاتی که برای هند فراهم کرده بود پایان می‌دهد.

وی گفت: مایه تاسف است که وعده‌های سرمایه‌گذاری هند برای توسعه بندر چابهار و پروژه‌های مواصلاتی آن هنوز تحقق نیافته است. اگر همکاری و مشارکت هند در بندر چابهار از ماهیت استراتژیک برخوردار است، انتظار می‌رود که هند بلافاصله تدابیر لازم را اتخاذ کند.

رهقانی در سمیناری در خصوص ظهور چالش‌ها و فرصت‌ها در دیپلماسی جهان و تاثیر آن بر روابط دوجانبه با هند سخن می‌گفت.

بندر چابهار دروازه ای به سوی فرصت‌های طلایی برای تجارت از سوی هند و ایران و افغانستان با آسیای مرکزی به شمار می‌رود.

هند، ایران و افغانستان در ماه مه سال ۲۰۱۶ پیمانی را امضا کردند که دربرگیرنده ایجاد کریدور ترانزیت و حمل بین این سه کشور با استفاده از بندر چابهار به عنوان یک هاب منطقه‌ای برای حمل‌ونقل دریایی در ایران، علاوه بر جابجایی کالا و مسافر بین سه کشور بود.

سرپرست سفارت ایران در هند با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه تهران گفت: کشورش یک شریک انرژی مطمئن برای هند بوده و ایران همواره قیمت منطقی برای نفت را دنبال می‌کند که به نفع هر دوی صادرکنندگان و مصرف کنندگان است.

وی بر همکاری با یکدیگر برای حفظ روابط دو کشور از طریق بکارگیری ابزارها و مکانیسم‌های ضروری تاکید کرد.

ایران سومین صادرکننده بزرگ نفت به هند پس از عراق و عربستان سعودی است. ایران در فاصله آوریل سال ۲۰۱۷ تا ژانویه سال ۲۰۱۸ (۱۰ ماه نخست سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷)، به میزان ۱۸.۴ میلیون تن نفت به هند صادر کرد.

منبع:خبرگزاری پی‌تی‌آی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.