کد مطلب: ۴۲۴۹۵۰

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

محورهای کلیدی داووس ۲۰۲۰ / کدام چهره‌های سیاسی در نشست امسال شرکت نمی‌کنند؟

محورهای کلیدی داووس 2020 / کدام چهره‌های سیاسی در نشست امسال شرکت نمی‌کنند؟

اجلاس سالانه داووس 2020 با حضور بانفوذترین چهره‌های سیاسی و مدیران کسب‌وکار امروز برگزار می‌شود. دونالد ترامپ که سال گذشته به‌دلیل تعطیلی دولت در این نشست شرکت نکرده بود، اولین سخنران اجلاس 2020 خواهد بود. این در حالی است که تنها چند ساعت بعد از سخنرانی‌اش، جلسه محاکمه او در مجلس سنا آغاز خواهد شد.

نشست سالانه داووس که امسال با پنجاهمین سالگرد آغاز به‌کار مجمع جهانی اقتصاد مصادف شده، روز سه‌شنبه 22 ژانویه برگزار می‌شود و تا 25 ژانویه ادامه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این مجمع اولین‌بار در ژانویه 1971 و در شهر داووس به‌عنوان جایی برای جمع شدن رهبران کسب‌وکارها راه‌اندازی شد.

امسال سه هزار کافرما، سیاستمدار، بازرگان، آکادمیسین و نمایندگان نهادهای جامعه مدنی از 117 کشور جهان در این اجلاس حضور خواهند داشت.

از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این نشست نابرابری درآمد، چشم‌انداز تجارت و رشد اقتصادی جهانی، آینده چندجانبه‌گرایی، چالش‌های مربوط به نظام ژئوپلیتیکی، توسعه پایدار، محیط زیست و بحران اقلیمی، تکنولوژی، تجارت و انقلاب صنعتی چهارم خواهد بود.

شعار امسال این اجلاس «داشتن جهان منسجم و توسعه پایدار» است و این نشست با سخنرانی دونالد ترامپ آغاز خواهد شد.

چهار موضوع اصلی که احتمالا در اجلاس داووس 2020 توجه‌ها را به خود جلب خواهد کرد، عبارتند از:

آیا ترامپ با دیگر رهبران جهان همراهی می‌کند؟

تعطیلی دولت در سال 2019 موجب شد دونالد ترامپ نتواند در اجلاس داووس شرکت کند. در سال 2018 اما رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از فرصت سخنرانی خود در این اجلاس در جهت مبارزه تجاری استفاده کرد و این موضوع آغاز تنش‌هایی بود که در نهایت ایجاد شد.

با توجه به اینکه هفته گذشته فاز اول توافق تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان امضا شد، انتظار می‌رود ترامپ در رویداد سال 2020 لحن نرم‌تری داشته باشد. هفته گذشته او گفت: ما امیدواریم همه رهبران کسب‌وکارها به ایالات متحده بیایند.

این در حالی است که به‌دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی اخیر، اقدامات و سیاست‌های دونالد ترامپ در جهان رصد می‌شود. تصمیم اخیر او برای ترور سردار سلیمانی بار دیگر موجب بی‌ثباتی در خاورمیانه شد.

همچنین این اولین بار است که رهبران جهان از جمله آنگلا مرکل، نخست‌وزیر آلمان و پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا فرصتی برای دیدار و گفتگو در مورد تحولات جهان خواهند داشت. اما برخی از آنها از جمله امانوئل مکرون و جاستین ترودو نخست‌وزیران فرانسه و کانادا در این اجلاس شرکت نخواهند کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از جمله چهره‌های سیاسی است که در این نشست شرکت نخواهد کرد.

به‌دلیل مسائل مربوط به برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در 31 ژانویه، ساجد جاوید، وزیر خزانه‌داری بریتانیا به‌جای بوریس جانسون در این نشست شرکت می‌کند.

یکی از تضادهای قابل توجه در مورد حضور ترامپ در این اجلاس این است که اندکی پس از سخنرانی او در داووس، جلسه محاکمه‌اش در سنا آغاز می‌شود.

2- آیا رشد جهانی بهبود می‌یابد؟

اگرچه طی چند ماه گذشته لفاظی‌های دونالد ترامپ کاهش یافته، اما تنش‌هایی که به‌وجود آمده سوالات فراوانی را درباره چشم‌انداز رشد جهانی ایجاد کرده است.

صندوق بین‌المللی پول، موانع تجاری را اصلی‌ترین دلیل کاهش پیش‌بینی‌های توسعه اقتصادی این نهاد در پاییز گذشته عنوان کرده است.

در اوایل ماه جاری، بانک جهانی پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان برای سال 2020 را 0.2 درصد کاهش داد. این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی جهان در سال جاری را 2.5 درصد پیش‌بینی کرده و هشدار داده است که کاهش تنش‌های تجاری میان ایالات متحده و چین پیشرفت سریع اقتصادی به‌همراه نخواهد داشت.

بنابراین شرکت‌کنندگان در اجلاس داووس امسال به این پرسش که «آیا محرک‌ها و اقدامات تازه اقتصادی از سوی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی مورد نیاز است؟» پاسخ خواهند داد.

3- آیا شرکت‌ها به تعهدات خود پایبند خواهند بود؟

با توجه به شعار امسال «داشتن جهان منسجم و توسعه پایدار» پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا مدیران کسب‌وکارها علاوه بر سهامدارانشان توجه بیشتری به کارمندان، مشتریان و محیط زیست خواهند کرد؟

در اجلاس سال گذشته، مدیران ارشد 181 شرکت بزرگ در ایالات متحده اعلام کردند که سیاست مقدم شمردن سهامداران را کنار خواهند گذاشت. عملی شدن چنین تعهداتی اما در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست که در این اجلاس حضور خواهد داشت، خواهان آن است که رهبران سیاسی و رهبران کسب‌وکارها به اکتشاف، استخراج و تخصیص یارانه سوخت‌های فسیلی پایان دهند.

4- آیا غول‌های تکنولوژی سبب خیر خواهند شد؟

به‌گفته یک تحلیلگر، مدیران شرکت‌های تکنولوژی هم در این اجلاس شرکت خواهند کرد. آنها باید پرسش‌های متفاوتی از حریم خصوصی در دنیای دیجیتال گرفته تا مالیات را پاسخگو باشند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت هفته گذشته اعلام کرد که تصاعدات کربنی این شرکت تا یک دهه آینده منفی خواهد شد. سوندار پوچای، مدیرعامل سابق گوگل و رنگ ژنفی، بنیانگذار هواوی هم در این اجلاس سخنرانی خواهند کرد.

شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیات در فیس‌بوک نیز قرار است میزبان روزنامه‌نگاران و ناشران باشد. احتمالا او قصد دارد که با اشاره به فشارهایی که بر این شرکت از سوی واشینگتن و بروکسل وارد است، آنها را متقاعد کند که فیس‌بوک می‌تواند فرصت‌های اقتصادی را افزایش داده و با از میان بردن مرزها کشورهای دنیا را به هم نزدیک‌تر کند.

منبع: swissinfo

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • باقری

    دلار به زودی به کانال 11000 هزار تومان باز خواهد گشت.((محقق اقتصادی))