کد مطلب: ۲۴۵۶۲۲

مذاکره با روسیه برای ساخت هواپیمای ایرانی

مذاکره با روسیه برای ساخت هواپیمای ایرانی

برای اجرای طرح بهینه‌سازی هواپیمای ایران ۱۴۰ نیاز به بودجه ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلاری داریم و با روسیه برای ساخت قطعات هواپیمای ۱۰۰ نفره وارد مذاکره شده‌ایم.

منوچهر ناطقی، درباره عملکرد این مرکز در طول دو سال گذشته در پیاده سازی و اجرای بندر انتقال دانش ساخت برخی از قطعات هواپیما در قرارداد با ایرباس و ای. تی. آر اظهار داشت: در قرارداد با ایرباس و ای. تی. آر توافق همکاری در بخش آموزش، تعمیرات و انتقال دانش ساخت برخی از قطعات هواپیما امضا شد که یکی از بندهای قرارداد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: اما اجرای آن بستگی به اجرای قرارداد خرید هواپیما از این شرکت‌ها دارد و در این مدت کمیته مشترکی برای اجرای این بند ایجاد شد. این کمیته زمانی شروع به کار می‌کند که این مجموعه و این قرارداد فعال شود.

رئیس مرکز ملی فضایی ایران و رییس سابق سازمان صنایع هوایی در پاسخ به این سوال که آیا برای ادامه پروژه ساخت هواپیمای ملی با شرکت‌های سازنده خارجی وارد مذاکره شده‌اید و این پروژه به چه مرحله‌ای رسیده است؟ گفت: برای ساخت هواپیمای با ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر با ۱۰ شرکت خارجی در حال توافق هستیم.

منطقی در پاسخ به این سوال که آیا پس از خروج آمریکا از برجام این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت، گفت: همه این ۱۰ شرکت از کشورهای برجامی نیستند و می‌توان همکاری‌ها را با آن کشورها ادامه داد.

وی ادامه داد: یکی از کشورهایی که با آن وارد مذاکره برای ساخت قطعات هواپیمای مسافری ۱۰۰ نفره شده‌ایم، روسیه است.

رییس مرکز ملی فضایی ایران درباره مقدمات به اجرا رسیدن این توافق‌ها اظهار داشت: برای اجرایی شدن توافق‌ها باید مراحلی از جمله ارزیابی‌های فنی را پشت سر بگذاریم تا این اطمینان حاصل شود که ما استانداردها و دستورالعمل‌های مورد نیاز بین المللی را داریم.

منطقی درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ گفت: برنامه بهینه ‌سازی هواپیمای ایران ۱۴۰ تهیه شده است اما اجرای آن نیاز به ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار بودجه دارد.

وی با بیان اینکه یکباره نمی‌توان هواپیما ساز شد، ادامه داد: هیچ شرکتی یک روزه هواپیما ساز نشده است و در طول حداقل ۵۰ سال صاحب برند هواپیماسازی شده‌اند.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.