کد مطلب: ۴۱۴۲۱۸

جهانگیری:

مردم ایران با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتند

مردم ایران با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتند

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه شرایطی که امروز طبقه متوسط و ضعیف در آن قرار دارند جزء بدترین شرایط اقتصادی بعد از انقلاب است، گفت: ملت ایران علیرغم تمام مشکلات مقاومت کرده‌اند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند و در مقابل مشکلات کمر خم نکردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز در بیست و سومین سالروز روز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تشکر از صادرکنندگان گفت: حدود دو سال از فشار جدید دولت آمریکا علیه ملت بزرگ ایران می‌گذرد و آمریکایی‌ها بعد از اینکه ما توافق برجام انجام دادیم و فضا را برای توسعه کشور فراهم کردیم با بهانه تغییر رئیس جمهور در آمریکا به تمام توافقات پشت پا زدند و به برجام پشت پا زدند و با خروج از برجام فشار بی‌سابقه‌ای به جامعه ایرانی وارد کردند و حتی با صراحت مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک جنگ اقتصادی علیه ایران و ملت ایران آغاز می‌کنند.

وی بیان کرد: تصور آنها این بود که بر اثر این جنگ اقتصادی اقتصاد ایران به فروپاشی می رسد و اعتراضات ناشی آن به فروپاشی اقتصاد و حتی به فروپاشی تمامیت ارزی ایران هم فکر کرده بودند.

جهانگیری گفت: هر روز فشار آمریکایی‌ها بر جمهوری اسلامی ایران و فعالان اقتصادی بیشتر شده است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: مکرر گفته‌ایم که آمریکایی‌ها نتوانسته‌اند صادرات نفت کشور را به صفر برسانند ولی مرتب فشار وارد کرده‌اند و حتی کشورهای دوست ما هم جرات خرید نفت از ما را ندارند و ما برای فروش نفت کشور به روش‌های دیگری متوسل می‌شویم.

وی افزود: آنها مهمترین محصولات صادراتی مثل پتروشیمی را شناسایی کرده اند و آنها را در لیست تحریم قرار داده‌اند و حتی مثلا مجموعه فولاد کشور که برخی از نیازهای آن از خارج وارد می شود را تحریم کرده اند.

جهانگیری بیان کرد: همچنین کل شرکت‌های حمل و نقل دریایی در ارتباط با ایران را تحریم کرده‌اند و بیمه‌ها که کشتی‌ها را بیمه می‌کند تحریم کرده اند و کل نظام بانکی کشور را تحریم کرده آند و به معنای واقعی تمام گلوگاه های فعالیت اقتصادی کشور را در طول یکی دو سال گذشته بسته اند اما با این شرایط ما و ایران روی پای خود ایستاد.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: اقتصاد ما در نتیجه فشارها با مشکل روبرو شده ولی روی پای خود ایستاده ایم.

وی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در فضای تحریمی گفت: در چنین فضایی که یک صادرکننده به فعالیت خود ادامه می دهد باید دست او را بوسید.

جهانگیری اظهار کرد: آمریکایی و اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها می‌خواهند ایران را زمین بزنند اما ما نباید دچار تحلیل اشتباه شویم و حتما باید اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه صادرات نفت کم شده و درآمد ارزی حاصل از فروش نفت کم شده است، گفت: صادرکنندگان در این زمان باعث شده‌اند که ما درآمد ارزی داشته باشیم بطوری که در 8 ماهه از نظر وزنی 16 درصد رشد صادراتی داشته ایم و اگراز نظر ارزشی صادرات ما کم شده در این فضای تحریمی طبیعی است.

جهانگیری بیان کرد: در 8 ماهه امسال بیش از 88 میلیون تن صادر شده است و این به معنای آن است که علیرغم تمام مشکلات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این کالاها را به خارج برده اند.

وی بیان کرد: شرایطی که امروز طبقه متوسط و ضعیف در آن قرار دارند جزء بدترین شرایط اقتصادی بعد از انقلاب است و این حاصل فشار آمریکایی ها است.

جهانگیری اظهار کرد: در سال 91 ما از محل فروش نفت 68 میلیارد دلار درآمد فروش نفت داشتیم اما در شوک دوم در سال 97 و 98 به دلیل تورم قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

وی افزود: ما باید اقتصاد و صادرات و اشتغال را سرپا نگه داریم که به فضل الهی وضع اقتصاد کشور بسیار بهتر از آن چیزی است که آمریکایی ها برای ما خواب دیده بودند.

جهانگیری اظهار کرد: اما در بخش معیشت مردم نیازمند کار جدی تری هستیم و باید در مقابل ملت ایران بخصوص طبقات ضعیف سر تعظیم فرود آوریم که علیرغم تمام مشکلات مقاومت کرده اند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند و در مقابل مشکلات کمر خم نکردند.

وی افزود: برای تاب آوری در مقابل راهبرد آمریکا باید در راهبرد تهیه می کردیم زیرا آنچه می تواند کشور را از گردنه سخت عبور دهد یک اجماع مهم و یک همبستگی و انسجام ملی است و هیچکس نباید دنبال فرصت طلبی برای تسویه حساب باشد زیرا امروز ایران در خطر است و آمریکایی ها و سعودی ها و اسرائیلی ها برنامه برای تمامیت ارزی کشور تهیه کرده اند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: باید به صورت جدی به همبستگی کمک کرد و اعتماد و مشارک مردم مهمترین سرمایه مورد نیاز است و باید نخبگان و دانشگاهیان و جریان های سیاسی کمک کنند که مشارکت مردم افزایش یابد.

وی گفت: مشارکت معنادار در انتخابات آینده می‌تواند امنیت کشور را تضمین کند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    بدترین مقامات و مسئولین در دنیا خود شما هستید که مسبب فقر و بیکاری
    در کشور هستید و با چنین اظهاراتی در واقع نوعی فرار رو به جلو دارید!!

  • لیسانس با شغل کارگری

    راستی از حقوق های نجومی چه خبر؟؟؟بله قشر کارگر و مستضعف ایران هنوز تحمل گرانی ها را دارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!همین آقای جهانگیری چقدر حقوق ماهیانه می گیرند؟؟!!!و چقدر همرنگ مردم هستند!!!!!

  • اما خدا هست

    ای کاش به جای حرف عمل میکردین قیمت دلار بیارین پاین مشکلات حل خواهد شد بچه های ما با این اوضاع اقتصادی اینده چه بیماری های خواهند داشت