کد مطلب: ۲۵۶۷۵۴

مردم گلستان ۲ تا ۵ برابر استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند

مردم گلستان 2 تا 5 برابر استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گلستان گفت: باوجود کاهش ذخیره منابع زیرزمینی؛ مردم این استان 2 تا 5 برابر استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند.

محمدهادی رحمتی اظهار کرد: استاندارد جهانی مصرف آب 110 تا 120 لیتر طی شبانه روز است که در استان گلستان این میزان در شرایط عادی بین 220 تا 230 لیتر و در ایام پیک مصرف همچون تابستان و عید نوروز به 500 لیتر هم افزایش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ابراز داشت: با در نظر گرفتن کاهش بارش‌ها و مشکل کم‌آبی در گلستان انتظار داریم شهروندان تمام نقاط گلستان صرفه‌جویی در مصرف آب را جدی گرفته و رعایت کنند.

وی با بیان اینکه ذخیره منابع زیرزمینی گلستان کافی نیست، گفت: برداشت بی‌رویه بخش کشاورزی از چاه‌ها، کاهش بارندگی و گرم شدن هوا تا یک درجه سانتی‌گراد موجب شده تا تامین آب آشامیدنی مردم گلستان با چالش مواجه شود.

رحمتی با تاکید بر رعایت الگوی صحیح مصرف آب از سوی خانواده ها و دوری از مصارف غیر ضرور همچون شستن حیاط و خودرو، حمام طولانی و آبیاری باغچه‌ها با آب شرب، اضافه کرد: کنترل فشار آب و اصلاح شبکه فرسوده توزیع نیز باید مورد توجه قرار گیرد که اقداماتی در دست انجام است.

به گفته وی؛ سال قبل 80 میلیون مترمکعب آب آشامیدنی وارد شبکه توزیع خانگی شهرهای گلستان شد و امسال هم در همین حدود تامین خواهیم داشت که 96 درصد آن از چاه‌ها و فقط 4 درصد از منابع سطحی نظیر رودخانه و چشمه‌ها استحصال می‌شود.

وی بیشترین چالش تامین آب را در شهرهای گرگان، بندرگز، آزادشهر و فاضل آباد عنوان و خاطرنشان کرد: در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف احتمال دارد اهالی این شهرها در فصل تابستان با کمبود مواجه شوند.

مدیرعامل آبفای شهری گلستان گفت: در گرگان که بیشترین جمعیت استان را دارد به طور عادی 1500 لیتر بر ثانیه آب آشامیدنی وارد شبکه توزیع می‌شود و فقط در صورت صرفه‌جویی نگرانی به حداقل می‌رسد.

رحمتی افزود: هم‌اکنون 395 هزار مشترک در 22 نقطه شهری گلستان از خدمات شرکت آبفا بهره‌مند هستند که از همه آن‌ها در تابستان پیش رو انتظار همکاری و صرفه‌جویی داریم.

استان گلستان طبق سرشماری نفوس مسکن سال 95 حدود یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که در 33 نقطه شهری و یک هزار و 50 روستا ساکن هستند.

گفتنی است تامین آب روستاها با شرکت آبفای روستایی است.

تامین آب روستاهای گلستان را نیز به سختی انجام می شود بطوریکه هم اکنون آب آشامیدنی 110 روستا با تانکر سیار توزیع می‌شود که در فصل تابستان تا 281 روستا افزایش می‌یابد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.