کد مطلب: ۷۲۹۳۳۴

مشاغلی که از پرداخت مالیات معاف هستند

مشاغلی که از پرداخت مالیات معاف هستند

طبق ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، برخی کالاها و خدمات از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند که این معافیت ۱۷ خدمت مختلف را در بر می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این مشاغل از پرداخت مالیات معاف هستند.

به نقل از اقتصاد 100-قانون مالیات بر ارزش افزوده که با عنوان لایحه به مجلس تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی دوم خردادماه سال گذشته و تایید شورای نگهبان توسط مجلس به دولت ابلاغ شد و بند ((ب)) ماده ((۹)) قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده درمورد خدماتی است که معاف از مالیات هستند.
بر این اساس خدمات درمانی، تشخیصی و پیشگیری، خدمات توانبخشی و حمایتی و خدمات آرامستان‌ها نخستین دسته خدماتی هستند که مشمول معافیت می‌شوند. دومین گروه خدمات مربوط به خدمات درمانی و پیشگیری دامی و گیاهی، واحدهای ماشینی کردن _مکانیزاسیون) آب کشاورزی، کشت بافت و تولید اندام‌های تکثیری گیاهان است.

اسامی مشاغلی که از مالیات معاف شدند

خدمات زینک، چاپ، انتشار روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها به استثنای موسسات کمک آموزشی و کنکور و هرگونه تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه ها و نشریات سومین گروهی هستند که از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده‌اند. ارائه خدماتی که مابه‌ازای آن به صورت حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود در صورتیکه مشمول فصل مالیات بر درآمد حقوق موضوع قانون مالیاتهای مستقیم باشد نیز در این دسته قرار دارد. البته این مورد یک تبصره دارد و آن این است که: ارائه خدمت توسط شرکت‌های تأمین نیروی انسانی و شرکت‌هایی که از طریق قراردادهای حجمی خدمات خود را با در اختیار گذاشتن نیروی کار به متقاضی ارائه می‌کنند (مانند شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرستاری و خدمات نظافتی)، بخشی از قرارداد که مربوط به هزینه‌های حقوق ودستمزد می‌شود، معاف است. حکم این بند مشروط به تایید میزان حقوق و دستمزد و مزایا توسط سازمان بیمه‌گر است. عملیات و خدمات بانکی شامل دریافت سپرده، اعطای تسهیلات و یا ایجاد اعتبار، ارائه ضمانت نامه و انتقال وجه در چهارچوب قوانین مربوط و مصوبات شورای پول و اعتبار پنجمین خدماتی است که معاف از مالیات هستند. ششمین خدمات نیز خدمات اعتباری قرض‌الحسنه صندوق‌های قرض‌الحسنه دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا سایر مراجع مورد تأیید بانک مذکور و همچنین صندوق‌های قرض‌الحسنه که به موجب قانون تأسیس شده یا می‌شوند؛ است.

خدمات مالی و اعتباری اعطای تسهیلات توسط صندوق‌های حمایتی، ضمانت صادرات، سرمایه‌گذاری، بیمه‌ای و پژوهش و فناوری که به موجب قانون یا با مجوز قانون تأسیس شده یا می‌شوند در چارچوب اساسنامه آنها هستند نیز جزو خدمات مذکور محسوب می‌شوند. هشتمین خدمات شامل خدمات بیمه‌های زندگی، خدمات بیمه‌های محصولات کشاورزی، خدمات بیمه اجتماعی و درمان تکمیلی می‌شوند. خدمات بازار سرمایه شامل خدمات معاملات وتسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس به تشخیص شورای عالی بورس و اوراق بهادار نیز معاف از مالیات هستند.
دهمین خدمات مربوط به خدمات انتشار و نقل و انتقال سهام، حق تقدم، سهم الشرکه و سایر اوراق بهادار موضوع بند (۲۴) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب یکم آذرماه سال ۱۳۸۴ ۴با اصلاحات بعدی است. صدور و ابطال، نقل و انتقال واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مجوز ازسازمان بورس و اوراق بهادار یازدهمین، منحصرا سود تسهیلات اعطایی شرکت‌های واسپاری (لیزینگ) دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مشتریان (مصرف کنندگان) دوازدهم و خدمات حمل و نقل (اعم از بار و مسافر) درون و برون شهری و بین‌المللی جاده‌ای، ریلی و دریایی سیزدهمین خدمت معاف از مالیات هستند.

خدمات آموزشی، پژوهشی و ورزشی چهاردهیمن گروهی محسوب می‌شوند که از مالیات معاف شده‌اند./ خدمات اقامتی هتل‌های سه ستاره و پایی‌نتر، مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه‌های ذی ربط پانزدهمین، قدرالسهم هزینه مشترک (شارژ) دریافتی توسط شرکت‌های خدماتی موضوع قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امورشهرک‌های صنعتی مصوب ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی مستقر در شهرک‌های صنعتی بابت ارائه خدمات به آنها شانزدهمین و خدمات فنی، بازسازی، تعمیر ونگهداری کالاهای موضوع جزء (۱۷) بند «الف» این ماده که توسط مرکز وابسته به دستگاههای نظامی، انتظامی و امنیتی ارائه می شود، مطابق فهرستی که با تصویب وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ می‌شود هفدهمین گروهی هستند که از مالیات معاف شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.