کد مطلب: ۶۶۷۳۴۰

مشکل اصناف با سازمان امور مالیاتی چیست؟

مشکل اصناف با سازمان امور مالیاتی چیست؟

پس اعلام این قانون که قرار است درصدی از گردش مالی اصناف به‌عنوان مالیات در نظر گرفته شوند، روز گذشته بعضی از کسبه لوازم خانگی در خیابان امین‌حضور امراتب اعتراض خود را به گوش تصمیم‌گیران اینا امر رساندند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس قانون جدید سازمان امور مالیاتی قصد دارد درصدی از گردش مالی اصناف را به‌عنوان مالیات در نظر بگیرد.

طی روزها گذشته با اتخاذ قوانین جدید مالیاتی و طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد برای اخذ مالیات بر تراکنش‌های بانکی اعتراضاتی از سوی برخی کسبه لوازم خانگی در خیابان امین‌حضور و بازار اراک شکل گرفته است. برخی خبرگزاری‌ها خواسته اصلی معترضان را تعدیل مالیات‌ بر تراکنش‌های بانکی اعلام کردند.

روزنامه اعتماد نوشت، قاعده قانون مالیات امسال تغییر کرد و سازمان درصدی از گردش مالی اصناف را به‌عنوان مالیات تعیین کرده است.

تورم از این پس مبنای محاسبات مالیات در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که اصناف لوازم خانگی معتقدند به همان میزان که قیمت کالا و خدمات زیاد شد، هزینه تامین آن هم برای فروشنده بالا رفت برای همین غالب اصناف قادر به تادیه مالیات‌های جدید نیستند.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در مورد اعتراضات کسبه لوازم خانگی گفت: نباید همه ۱۳۴ اتحادیه در تهران را در یک زیرگروه قرار داد. باید اتحادیه‌ها را به ۳ یا ۵ گروه تقسیم کرد. چرا باید یک فروشگاه لوازم خانگی با یک دکه گل‌فروشی یا طلافروشی در یک زیرگروه قرار گیرند؟

پازوکی با اشاره به سخنان وزیر اقتصاد گفت: ایشان اعلام کرده‌اند مالیات یک میلیون واحد صنفی صفر شده، اما واقعا سوالی که برای من مطرح شده این است که این افراد چه کسانی هستند؟ کدام صنفند و در کدام شهر یا شهرستان هستند؟ چرا مسئولان واقع‌بین نیستند؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: البته پیش از این سقف مالیات را یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان اعلام کرده بودند که پس از ۴ روز و با اعتراضات اصناف این رقم به ۴ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

او با اشاره به فرار مالیاتی افزود: فرار مالیاتی برای افردی است که اصلا پرونده مالیاتی ندارند و اداره دارایی هم کاملا به این قضیه اشراف دارد و با آمار و ارقام نیز همیشه اعلام می‌کند چند نفر پرونده مالیاتی دارند یا ندارند و مالیاتی داده‌اند یا خیر.

پازوکی با اشاره به افزایش میزان عوارض شهرداری تصریح کرد: ابتدای سال جدید ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد عوارض شهرداری افزایش داشت و جز گرانی اقلام خوراکی که همگی امروز چندین برابر شدند حال باید مالیات‌های سنگین پرداخت کنیم.

ضمن آنکه درصد سود ما را در کالاهای بزرگ ۵ درصد اعلام کرده‌اند این در حالی است که برای فروش یک کالا گاهی از سود خودمان هم کم می‌کنیم.

قدرت خرید مردم به‌ شدت افت کرده است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: مردم قدرت خریدشان به‌ شدت افت کرده است. گاهی پیش می‌آید تا ۲۰ روز هیچ کالایی نمی‌توانیم بفروشیم و در دو سال گذشته مردم به جای خرید کالای جدید به تعمیر آن روی آورده‌اند.

اکبر پازوکی تصریح کرد: سوال اینجاست که خودروی چینی ۶۰ میلیون تومانی را چه کسی گران کرد که امروز از آن مالیات می‌خواهند؟ اگر تورم باعث گرانی یک ملک یا خودرو شده آیا پرداخت این حجم از مالیات عدالت است؟

پازوکی افزود: دولت کدملی و شماره حساب بانکی همه کسبه را دارد و می‌تواند کلیه گردش مالی افراد را چک کند و بر این اساس می‌تواند مالیات را هم دریافت کند.

پازوکی با اشاره به بستن برخی مغازه‌ها نیز گفت: مغازه‌هایی که تعطیل هستند یا به دلیل عدم پرداخت مالیات بوده یا اینکه کالای قاچاق داشتند یا اینکه جواز کسب نداشتند که یکی، دو روز معمولا می‌بندند و مجددا مغازه را باز می‌کنند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

کوله‌بر قاچاقچی نیست

او در مورد اجرای طرح مبارزه با کالای قاچاق لوازم خانگی نیز تصریح کرد: این طرح از سال ۱۳۹۸ شروع شد، سوال اینجاست که آیا تولید داخل کشور می‌تواند نیاز بازار را تامین کند یا خیر؟

امروز واردکننده لوازم خانگی در خانه‌اش نشسته اما می‌توانست سرمایه خود را از کشور خارج کند و از ایران برود که این کار را نکرده است. مسلما زمانی که واردکننده وارد بازار نشود قاچاقچی اقدام به قاچاق کالا می‌کند البته ما معتقدیم که کوله‌بر قاچاقچی نیست. دولت هم اعلام کرده اگر یک قلم کالا وارد کشور شود این هم قاچاق نیست.

پازوکی تصریح کرد: هر کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود دارای کد شناسه و کد رهگیری است. ممکن است فروشنده کالا با کارخانجات هم در ارتباط باشد و به دلیل اینکه بنکدار است، نمی‌تواند کالا را داخل مغازه به نمایش بگذارد و داخل انبار نگه می‌دارد.

مامورها برای کشف کالای قاچاق یا تقلبی وارد انبار می‌شوند این کالاهای موجود ایرانی در انبار را به‌عنوان احتکار ثبت می‌کنند. در صورتی که اسم این کار احتکار نیست. اگر از سامانه جامع تجارت کالا مسئولی بیاید استعلام کالای موجود در انبار را می‌تواند بگیرد و مشخص شود این کالا برای چه کسی است؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اکبری

    به فکر خودشون هستند

  • ناشناس

    مالیات را فقط از حقوق کارمند فلک زده می‌گیرند و سرمایه دار که دارای میلیاردها دارایی در انبار هاش است می‌خواهد از دادن مالیات فرار کند … مالیات باید از ثروتمندان و بازاریان و اصناف که سالها از دادن مالیات فرار کرده اند اخذ گردد

  • ناشناس

    خب این مالیات رو میان رو جنس می کشش. فکر نکید فقط اون ها ضرر می کنند فروشنده و سرمایه دار دوست داره شما پولدار باشید تا خرید و خرج بکنید

  • ناشناس

    تولید کننده وقتی میاد قوانین مالیاتی نگاه میکنه از سرمایه گذاری و تولید منصرف میشه. سری که درد نمیکنه چرا دستمال ببنده. تولید کننده میاد خودشو درگیر اداره مالیات و بیمه تامین اجتماعی و بانک کنه؟ در آخر هم خانه کارخانه کلیه را باید بفروشه تا جرایم و بدهی بده به همان ادارات. وقتی تولید کننده سرمایه گذاری نکنه اشتغال نخواهیم داشت. وسلام نامه تمام

  • ناشناس

    فقط بیچاره ما کارمند ها و کارگر ها باید همیشه مالیات بدهیم.
    اگر قانون هست برای همه باید اجرا شود. بیچاره کارمند هر چی درمیاره قبلش مالیاتش رو ازش کم میکنن

  • ناشناس

    من دیروز یک میلیارد ضد ملییون گردش حساب داشتم که بیشترش پول به مردم داده بودم از من هفت ملییون دویست هزار تومان مالیات گرفتن.

  • ناشناس

    این دوستان کارمند که فکر میکنید فقط خودشون مالیات می‌دهند تا الان کاسبی با نرخ سود 10درصدو پول اجاره وبیمه و کارگر وبرق وعوارض های سالیانه امور صنفی و برای من که در یک شهر کوچک با این هزینه حمل و نقل و با این تورم که سرمایه ات کم میشه و برای جبران باید وام 20درصد تهیه کنیم و در آخر جنس هامون رو با نسیه بفروشیم انجام دادید

  • علیرضا

    عادلانه ترین مالیات همین مالیات براساس گردش حسابهاست چون هیچکسی نتونه فرار کنه پزشکان ومهندسان ووکلا وطلافروشان وبعضی املاکها بدجوری ازمالیات فرار می کردن دست دولت رئیسی دردنکنه واقعادستمریزاد