کد مطلب: ۴۳۶۰۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حاشیه‌های عرضه اولیه شگویا ادامه دارد / معامله‌گران از چه گلایه دارند؟

حاشیه‌های عرضه اولیه شگویا ادامه دارد / معامله‌گران از چه گلایه دارند؟

عرضه اولیه شگویا در حالی روز شنبه انجام شد که اختلال در هسته بورس و سیستم پرداخت وجه و ثبت سفارش در بسیاری از کارگزاری‌ها باعث شد تا به بسیاری از معامله‌گران هیچ سهمی از شگویا تعلق نگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرضه اولیه پتروشیمی تندگویان در حالی روز شنبه انجام شد که اختلال در هسته بورس و سیستم پرداخت وجه و ثبت سفارش در بسیاری از کارگزاری‌ها موجب شد تا به بسیاری از معامله‌گران هیچ سهمی از شگویا تعلق نگیرد. موضوعی که موجب اعتراض برخی از سهام‎داران شده و در پی تغییر کارگزاری خود برآمده‌اند.

این در حالی است که در عرضه‌اولیه‌های قبلی بسیاری از کارگزاری‌ها به صورت خودکار و حتی اعتباری سهام عرضه اولیه را برای کاربران خود خریداری می‌کردند اما این بار نه تنها چنین اقدامی از سوی کارگزاری‌ها صورت نگرفت بلکه بسیاری از سفارشات معامله‌گران در روز عرضه نیز ثبت نشد.

از سوی دیگر بسیاری از کاربران در فضای مجازی نیز به شدت نسبت به نحوه انجام این عرضه اولیه واکنش نشان دادند و برخی نیز از خرید حقوقی در این سهم و همچنین زمان آخرین معامله (9 شب) ابراز تعجب کردند. در عرضه اولیه شگویا نزدیک 600 هزار تومان به هر کد تخصیص یافت و عرضه اولیه نسبتا بزرگی محسوب می‌شد، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شد تقاضا برای آن بیش از عرضه اولیه‌های دیگر باشد، اما در پایان عرضه خبری از رکوردشکنی نبود.

صدای اعتراض سهامداران حتی در نظرات خبر تخصیص سهمیه عرضه اولیه شگویا در تجارت‌نیوز نیز به چشم می‌خورد.

مخاطبی نوشته است : «من پولی که تو کارگزاری مبین ریختم و شب قبل از عرضه شگویا چک کردم فردا به جای یک میلیون و سیصد فقط سیصد هزار تومن بود و مجبور شدم دوباره پول بریزم و هنوزم پول برگشت نخورده، چه کسی جوابگوی من و پولم است. »

فردی دیگر نوشته : «دوستان کارگزاری من هم آگاه هست و با توجه به اینکه حسابم هم شارژ بود ولی برای من سهامی خریداری نکرد. به هیچ عنوان این کارگزاری را انتخاب نکنید. احتمالا با اعتباری که از سرمایه مردم رو حسابشان هست الان تو بانکها دنبال وام هستند.»

فردی دیگر انگشت اتهام را به سمت سازمان بورس نیز گرفته و گفته : «بابت عرضه اولیه شگویا چه کسی جوابگوست. بابت کسانیکه آنلاین اقدام به خرید کردند ولی درنهایت برایشان خریداری نشد. در این حالت نه سازمان بورس جوابگوست نه کارگزاری‌های مربوطه.»

کاربری دیگر نیز این نظر را زیر خبر مندرج در سایت تجارت‌نیوز نوشته است : «همه کارگزاری ها به نحوی مشکل دارن و شاید با حقوقی ها دستشان تو ی کاسه باشه.کارگزاری من آگاه است و اصلا ازش راضی نیستم دیروز هم عرضه اولیه شگویا را برای من خریداری نکرد با اینکه بیش از ۷ میلیون نزدش پول دارم. فقط باید بگویم خدا دست دزدان را از این مملکت کوتاه کنه ان شاالله

فرد ناشناس دیگری نوشته: «از روز پنجشنبه با یک برنامه‌ریزی دقیق مانع از چک کردن پروتفوهای 12 کارگزاری برتر با قطع کردن نرم‌افزار رایان هم‌افزا بنا به دلایل مسخره بروزرسانی سیستم، شدند که تا پایان معاملات 17 اسفند این موضوع ادامه داشت و عده زیادی از حقیقی‌ها را مسخره بازی سیاسی اقتصادی کردند. »

این اعتراضات در سایت‌های دیگر نیز به چشم می‌خورد، بخشی از نظرات در خصوص عرضه اولیه شگویا در وبسایت سهام‌یاب که به عنوان توئیتر بازار سهام مطرح است به شرح زیر است:

کاربر Grn نوشته : «من هم حسابم شارژ بود هم روز قبل سفارش گذاشتم ولی امروز پول برگشت خورده برام خرید نکرده فارابی کسی دیگه هست با این شرایط؟»

کاربر دیگری به نام Hafez نیز نوشته است: « سلام من کارگزاری فارابی هستم ..سفارش زده بودم وحسابم پول بود ولی الان هیچی نگرفته؟دیگه نمیده؟»

اما Miss Mina در جواب اعلام کرده : «برا منم نداده فارابی زنگ زدم اسکرین شات دادم و گفتم شکایت میکنم گفت میدیم بهتون ولی طول میکشه»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام. منم کارگزارآگاه اصفهان را دارم. پول هم تو حسابم بود وافلاین خرید کردم از حسابم هم کم کرد و روز بعد پولم برگشت شد ولی خریدی برام نکرد?‍♂️?‍♂️?‍♂️

  • ح ز

    سلام واقعا متاسفم برای مسیولین امر ما به هزار بدبختی خواستیم با اندک پس انداز مان در بورس که میگفتن حلال و حرام سرشان میشه و رانتی در کار نیست سرمایه گذاری کنیم ولی عرضه های اولیه ظاهرا برای رانتی ها میباشد چرا عدالتو رعایت نمکنید که همه بعد از عرضه شدن بتونن خرید کنن مگر شما چه دینی دارید که همش فکر دزدی خودتون هستی فقط کرونا میتونه اختلاصگران را به سزای اعمالشون برسونه.باید پیش کی شکایت کنیم ایا رسیدگی میشه؟

  • قباد

    بنده کار گذاریم مفیده والا خود پیام میده حتی شنیدم که اگه پول هم کم داشته باشی برات خرید میکنه که بعد یکی دو روز دیگه پولشو واریز کنی حتی توی پیامهاش آمده بود که اگه بدهی دارید واریز کنید ممنونم از مفید د راضیم و باز برای مفید تبلیغ میکنم که برای بورس کارگذری مفید را انتخاب کنند

    • ناشناس

      کارگزاری مفید علی رقم اینکه امروز در خرید پیزد همه چی رو درست پر کردم در انتهای ساعت کاری پیام خطا زد و من نتونستم عرضه اولیه بگیرم در صورتی که اول ثبت سفارش شده بود

  • قباد

    در کار گذاری مفید برای عرضه اولیه ها پیام میده حتی شنیدم که اگه هم پول کم داشته باشی خودش برات خرید میکنه و بعد باید واریز کنی من خودم در پیامش دیدم که گفته بود که اگه بدهی دارید تصفیه کنید من از مفید راضیم و دوستان را با کارگذاری مفید آشنا میکنم

  • شهروند مشتری بدون ارزش

    تلفن کارگزاری آگاه اصلا قابل ارتباط نیست . در مورد فعال نشدن کد بورسی به کی باید بگیم ؟ میشه انصراف داد و به کارگزاری دیگه رفت ؟

  • بهزاد

    منم دیروز سفارش فروش زدم اما پولی برام واریز نشده و فقط تعداد سهم صفر شده نمی دونم چکار کنم

  • ناشناس

    کارگزاری من مفید هست و سهام شستا رو به اندازه 5 میلیون خرید زدم و حتی پولم بلوکه شد و روز بعد پولم برگشت خورد به حسابم باید کارگزاریمو عوض کنم چون این کارش افتضاح بود.

  • ناشناس

    کارگزاری مفید چرا پولم بعد از خرید روز بعد به حسابم برگشت داده شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    کارگزاری مفید بعد از ثبت سفارش و تخصیص شستا سهم ساعت 9 شب همان روز سهام های تخصیص یافته از پنل ام کسر شد و در بخش گزارش سفارشات وضعیت ان به صورت “منقضی شده” در امد.
    در روز شنبه 30 فروردین موضوع را از کارگزاری پیگیری کردم، و با جواب های کارگزاری متناقض بود، یکی از پاسخگویان اعلام کرده که این خطا نشات گرفته از خطای کلاینت هست به این معنی که “بعلت اینکه شما برای اولین بار در سیستم معاملات ثبت سفارش نموده این، از سمت سازمان بورس همه سفارشات ملغی میشود، حالا بر روی هر سهمامی که میخواهد باشد.” پاسخگوی دیگر در همین کارگزاری کاملا رد کرد این موضوع را.
    این گونه جواب دادن، و دست به سر کردن مشتری، برای همچین ساز و کار و سیستمی اصلا خوشایند و اخلاقی نمیباشد.
    مشکل را از از طریق شماره تماس 6375-021 سازمان بورس پیگیری کردم، و کارشناس مربوطه کاملا موضوع خطای کلاینت را رد کرد
    و پیشنهاد داده اند موضوع را از سامانه شکایت سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری کنم.
    اشخاصی مثل من تعدادشان کم نیست، پس همه لطفا شکایت خود را از لینک زیر ثبت کنن.
    https://shekayat.seo.ir

  • ناشناس

    کارگزاری فارابی افتضاحه و چندین بار سر قضایای مختلف به من خسارت زده از جمله همین عرضه اولیه

    • ناشناس

      باسلام وخسته نباشید خواهشمند است تایم معاملات نماد شگویا در ساعات عادی قرار گیرد. این تایم یک ساعته فعلی باعث عدم کشف قیمت واقعی روزانه و فشردگی صف فروش میگردد. لطفا در جهت حفظ حقوق سهامداران شگویا تایم معاملات این نماد را به حالت نرمال برگردانید. باتشکر 27اردیبهشت1399