کد مطلب: ۵۰۹۸۱۰

معرفی خودروی تارا؛ محصول جدید ایران‌خودرو

معرفی خودروی تارا؛ محصول جدید ایران‌خودرو

با بررسی تصاویر منتشر شده از خودروی جدید تارا، می‌توان تشخیص داد که بخش‌هایی از قالب جانبی، کابین و فریم سقف این خودرو با پژو ۳۰۱ دارای اشتراک بوده و بیشترین تغییرات به وجود آمده در تارا را می‌توان در بخش جلو و عقب خودرو مشاهده کرد.

ایران‌خودرو پس از تولید و عرضه پژو ۲۰۰۸، قصد داشت دیگر محصول شرکت پژو یعنی ۳۰۱ را نیز به خطوط تولید خود اضافه کند، اما به دلیل بازگشت تحریم‌ها و قطع همکاری این شرکت فرانسوی با ایران‌خودرو، این امر میسر نشد و تنها تعداد محدودی از این خودرو به صورت وارداتی در بازار کشور عرضه شدند.

IMG 20210125 153427

تصمیم ایران‌خودرو در گام بعدی، تولید پژو ۳۰۱ ایرانی بود. برای تحقق این موضوع و استفاده از قابلیت و تخصص داخلی ابتدا داخلی‌سازی موتور ای‌سی ۵ (EC5) پژو در دستور کار قرار گرفت، این پیشرانه در واقع نسخه بروز موتور TU5 قدیمی پژو بود که از تکنولوژی CVVT (کنترل متغییر سوپاپ‌ها) نیز بهره می‌برد؛ حجم این پیشرانه، ۱٫۶ لیتر و حداکثر قدرت آن ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۵۰ نیوتن متر در ۴ هزار دوردر دقیقه است. پژو مصرف سوخت ترکیبی این خودرو با پیشرانه EC5 را ۷٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام کرده بود و توان و گشتاور موتور EC5 را نیز ۴ تا ۷ درصد بیشتر از موتور TU5 می‌دانست.

IMG 20210125 153455

پروژه تولید پژو ۳۰۱ ایرانی در ابتدا K132 نام داشت و نهایتا پس از تولید نمونه‌های اولیه این خودرو، ایران‌خودرو نام تارا را برای آن انتخاب کرد. تارا همانند ۳۰۱ بر روی پلتفرم PF1 گروه پژو سیتروئن ساخته شده است. با بررسی تصاویر منتشر شده از خودروی جدید تارا، می‌توان تشخیص داد که بخش‌هایی از قالب جانبی، کابین و فریم سقف این خودرو با پژو ۳۰۱ دارای اشتراک بوده و بیشترین تغییرات به وجود آمده در تارا را می‌توان در بخش جلو و عقب خودرو مشاهده کرد.

IMG 20210125 153517

طبق اعلام اولیه شرکت ایران خودرو قرار بود تارا با دو نوع پیشرانه وارد بازار شود. اولین پیشرانه در نظر گرفته شده موتور ۱٫۶ لیتر تنفس طبیعی EC5 با ۱۱۰ تا ۱۱۴ اسب بخار قدرت در کنار ۱۵۰ الی ۱۵۶ نیوتن متر گشتاور تولید و دومین پیشرانه در نظر گرفته شده برای تارا نیز، موتور توربوشارژ ملی ایران‌خودرو یعنی EF7 توربو شارژ بود، یک پیشرانه ۱٫۷ لیتری توربو با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر!

اولین طرح فروش خودروی تارا در تیرماه ۹۹ و در حالی که هنوز هیچ تصویر یا مشخصات رسمی از این خودرو منتشر نشده و حتی نام نهایی این خودرو نیز نامشخص بود از سوی ایران‌خودرو منتشر شد. در این طرح مبلغ پیش‌پرداخت خودروی تارا برای نسخه دنده‌ای برابر با ۱،۱۹۹،۰۰۰،۰۰۰ و برای نسخه اتوماتیک برابر ۱،۴۹۹،۰۰۰،۰۰۰ ریال لحاظ شده بود. لازم به ذکر است که در این طرح هیچ سود مشارکتی برای خریداران خودروی جدید ایران‌خودرو در نظر گرفته نشده بود!

IMG 20210125 155121

ایران‌خودرو سر انجام در ابتدای دی ماه امسال و ۵ ماه پس از اجرای نخستین پیش‌فروش، نسبت به معرفی مشخصات رسمی خودروی تارا در دو مدل با گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک اقدام کرد، اما بر خلاف پیش‌بینی‌ها، خبری از نصب پیشرانه EC5 روی این خودرو نبود و ایران‌خودرو اعلام کرد تارا با پیشرانه TU5 پلاس عرضه خواهد شد.

متاسفانه اطلاعات دقیقی از تفاوت‌های این پیشرانه با EC5 و TU5 منتشر نشده، اما اعداد خروجی TU5پلاس، شباهت بسیار این موتور با EC5 را نشان ‌می‌دهند.

IMG 20210125 153651

دور دوم پیش‌فروش این خودرو با زمان تحویل حدودا هشت الی دوازده ماه، در دی ماه امسال اطلاع‌رسانی شد. در این طرح پیش‌پرداخت تارا افزایش قابل توجهی داشت و افزایش حدودا ۲۳ میلیون تومانی نسخه دنده‌ای و ۴۳ میلیون تومان در مدل اتوماتیک نسبت به پیش فروش قبلی نوید افزایش قیمت تارا برای تمام خریداران را می‌داد. در این طرح نیز هیچ سود مشارکتی در نظر گرفته نشد. تفاوت دیگر این طرح نسبت به اولین طرح پیش‌فروش خودروی تارا نیز، زمان تحویل آن بود.

IMG 20210125 153807

قیمت تارا هنوز رسما اعلام نشده و اختلافاتی در این باره بین شورای رقابت و خودروساز در نحوه محاسبه قیمت نهایی این خودرو وجود دارد. پیش‌بینی کارشناسان و فعالان بازار خودرو از قیمت تارا در حدود کمی بیشتر از دنا پلاس در نسخه دنده‌ای است. ولی برای اطمینان بیشتر باید منتظر اعلام رسمی قیمت تارا بمانیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این تارا همون خودرویی هستش که استارت نزد.
    ضمنآ تمام اعداد و ارقام یا توضیحاتی که درمورد نه تنها این خودرو بلکه تمام خودروهای ایرانی داده میشود فقط و فقط روی کاغذ است و برای گول زدن مردم و هیچ اطمینانی نیست و هیچ شخصی گارانتی نمیکند. بیخودی دلخوش نباشید به یک مشت اراجیف مثلآ خودروسازان وطنی.

    • ناشناس

      با نظرت کاملا موافقم

    • ناشناس

      عجب مردمی هستیم ما ایرانیها نه ماشینو دیدیم نه قیمتشو میدونیم نه از کیفیت این ماشین خبر داریم بعد هرچی پیش فروش میشه رو هوا میزنیم حقمون این اشغالها رو سوار شیم چون خودمون میخوایم نمونش این پیش فروشهاست

  • علی

    نمیدونم چرا این سایت واسه این خودروها با بیانشون تبلیغ میکنه!!!

  • ناشناس

    این ماشین از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است
    در ضمن دلیل روشن نشدنش هم خوابیدن باطریش بود چون مدت خیلی زیادی خاموش مونده بود

  • ناشناس

    تا اونجا که من میدونم موتورش همون tu5 که ایرانیزه شده هستش تکنولوژیش پاینتر اومده مثلا یک موردش اضافه کردن سنسور میل سوپاپ بجای کیت داخل کویل

  • ناشناس

    نزدیک 300پول بدی سانروفم نداشته باشه

  • ناشناس

    نزدیک 300پول بدی بعد سانروفم نداشته باشه

  • جلال

    سمند 99 باید میگفتن . کلا یه سمند سمبل کردن همه رو با همون فرمون میرن

  • مهدی رنجبر

    عالیه چون یک ماشین ایرانیه تودنیابی نظیره من یکیش می خرم

  • ناشناس

    میگن خیلیی خوب قیمت نشده یکیه میگه ۳۰۰ یکی دیگه میگه 900 چند آخر