کد مطلب: ۳۳۲۲۷۹

مقاومت لیبی و نیجریه در برابر درخواست کاهش تولید اوپک

مقاومت لیبی و نیجریه در برابر درخواست کاهش تولید اوپک

لیبی و نیجریه ممکن است در هر گونه توافقی که اوپک هفته جاری در خصوص کاهش تولید نفت خواهد داشت، نقش مهمی ایفا کنند.

لیبی و نیجریه ممکن است در هر گونه توافقی که اوپک هفته جاری در خصوص کاهش تولید نفت خواهد داشت، نقش مهمی ایفا کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سایر اعضای اوپک خواهان حذف معافیت این دو کشور از کاهش تولید و پیوستن آنها به پیمان نفتی برای مقابله با اشباع عرضه بازار نفت هستند.

هیچ‌کدام از این دو کشور با اشاره به ادامه ریسک‌های امنیتی، حاضر نیست چنین کاری را انجام دهد اما این دو کشور تولیدشان را در دو سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند و درخواستشان ممکن است نادیده گرفته شود. نمایندگان اوپک به «اس‌اندپی گلوبال پلاتس» گفتند: اگر اوپک در نشست روز پنج‌شنبه وین به توافق جدیدی درباره کاهش تولید برسد، از لیبی و نیجریه خواهند خواست سهمیه کاهش تولید را بپذیرند.

یک نماینده اوپک که مایل نبود نامش فاش شود، گفت: ما امیدواریم که آنها این بار پا پیش بگذارند و درک کنند که همه باید با یکدیگر تولیدشان را کاهش دهند. این نماینده افزود: تولید هر دو کشور از زمانی که توافق کاهش تولید برای نخستین بار در ژانویه سال ۲۰۱۷ به اجرا درآمد، بهبود چشمگیری پیدا کرده و این بار نوبت آنها رسیده تا در کاهش تولید مشارکت کنند.

زمانی که کشورهای عضو اوپک و متحدانشان موافقت کردند کاهش تولید ۱.۸ میلیون بشکه در روز را به مدت یک سال اجرا کنند، لیبی و نیجریه به دلیل مشکلات داخلی از مشارکت در کاهش تولید معاف شدند.

تولید لیبی ۵۲۰ هزار بشکه در روز یا بیشتر از دو برابر نسبت به سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۶ رشد کرده است در حالی که تولید نیجریه در همین مدت ۲۱۰ هزار بشکه در روز یا معادل ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته استفن برنوک، تحلیلگر شرکت «پی‌وی‌ام اویل آسوشیتش»، هر دو کشور منبع ابهام مانده‌اند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در هفته‌های اخیر به لیبی و نیجریه سفر کرده تا این کشورها را در خصوص معافیت‌شان تحت فشار قرار دهد اما آنها هیچ قول علنی نداده اند.

فالح ماه گذشته پس از دیدار با امانوئل کاچیکو، همتای نیجریه‌ای خود اظهار کرد که بعضی از اعضای اوپک در تابستان از این که لیبی و نیجریه تولید بیش از حدی دارند و در افزایش تولید اوپک مشارکت کرده‌اند معترض هستند. ما شاهد ثبات و بازگشت فعالیت صنعت نفت این دو کشور به وضعیت عادی هستیم.

کاچیکوو از زمانی که برای شرکت در نشست اوپک به وین رسیده است، با خبرنگاران صحبت نکرده است. مصطفی سانالا مدیر رییس شرکت ملی نفت لیبی که نماینده لیبی در دیدار اوپک است قرار است اواخر روز چهارشنبه وارد وین شود. وی صریحا اعلام کرده که لیبی انتظار دارد معافیتش حفظ شود زیرا تولید این کشور به دلیل بی‌ثباتی سیاسی بی‌نهایت آسیب‌پذیر مانده است.

رشد تولید نفت لیبی، درآمد مورد نیاز این کشور را تامین کرده اما رشد بیشتر آن به ثبات امنیتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی منوط است.

طبق جدیدترین نظرسنجی پلاتس، لیبی در نوامبر ۱.۰۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که همچنان کمتر از نرخ تولید ۱.۶ میلیون بشکه در روز پیش از سال ۲۰۱۱ است.

سانالا ماه گذشته به روزنامه اماراتی نشنال گفت: تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در دو سال گذشته به خوبی وضعیت لیبی را درک کردند و از ادامه تولید ما حمایت کردند.

یک نماینده دیگر اوپک گفت: این سازمان نیازهای لیبی را درک می‌کند اما همچنان از این کشور می‌خواهد در کاهش تولید مشارکت کند.

برای نیجریه نیز کاهش تولید نفت به این سادگی نخواهد بود. تولید این کشور با آغاز فعالیت یک میدان بزرگ با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز، تا اوایل سال ۲۰۱۹ به حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

تولید نفت نیجریه پس از این که در اواسط سال ۲۰۱۶ به دلیل حملات شبه نظامیان به زیرساخت نفتی در منطقه دلتای نیجر، به پایین‌ترین حد در ۳۰ سال گذشته سقوط کرد، به طور مستمر بهبود یافته است. اما شرکت ملی نفت نیجریه اخیرا هشدار داده است خرابکاری در تاسیسات این کشور رو به رشد است.

بر اساس گزارش پلاتس، کاچیکوو پس از دیدار با فالح گفته بود:‌ هنوز زود است درباره معافیت صحبت شود اما در ادامه اظهار کرده بود با کمیته نظارتی مشترک اوپک و غیراوپک از نزدیک همکاری خواهد کرد تا تضمین کند نیجریه تلاش‌های ائتلاف را برهم نخواهد زد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.