کد مطلب: ۳۰۴۸۲۹

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران پاسخ داد:

مقصر گرانی گوجه کیست؟

مقصر گرانی گوجه کیست؟

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران می‌گوید که گرانی گوجه فرنگی و سیب‌زمینی تنها به موضوع صادرات ارتباطی ندارد. بلکه این کامیون‌داران هستند که به موقع کالای مردم را به بازارهای مصرفی نمی‌رسانند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران درباره علت گرانی گوجه و سیب‌زمینی به تجارت‌نیوز گفت: امسال تولید گوجه فرنگی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است؛ چرا که طی سال‌های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان گوجه فرنگی در کشور متضرر شدند. بنابراین گرانی اخیر این دو قلم صیفی‌جات به کاهش دمای هوا، اختلال‌هایی که در حوزه حمل و نقل و تردد کامیون‌ها وجود دارد، مرتبط می‌شود. چالش اخیر کامیون‌داران منجر به آن شده که عرضه به بازار مصرف کمتر شود. اما طی روزهای اخیر برخی‌ عمده‌ترین علت گرانی صیفی‌جات را رونق صادرات به خصوص در بازارهای روسیه می‌پندارند. ما هم منکر صادرات این دو قلم کالا نیستیم. اما صادرات در گرانی این دو قلم کالا نقش کمرنگ‌تری را داشته است.

سیدرضا نورانی به قیمت گوجه فرنگی در بازارهای حوزه خلیج فارس اشاره ‌کرد و افزود: امروز در بازار حوزه خلیج فارس قیمت یک سبد 10 کیلویی گوجه فرنگی به 10 درهم یعنی معادل هر کیلو چهار هزار تومان می‌رسد. بنابراین صادرات نقشی در گرانی این قلم کالاهای خوراکی ندارد، مگر اینکه کمبودی در آنها احساس شود و افراد هم نخواهند بازگو کنند.

او گفت: دولت هم صادرات این کالا را به بازارهای جهانی ممنوع کرده است. امیدواریم با ممنوعیت صادرات این کالا پیش‌بینی‌ها درست از آب در آید و قیمت‌ها روند کاهشی به خود بگیرند. سال گذشته همین افراد به تولیدکنندگان گوجه و سیب زمینی جوایز صادراتی اعطا کردند. چطور می‌شود که در یک سال این چنین برخورد کرد و در سال بعد رفتار قهری را با حوزه تجارت خارجی داشت؟

نورانی درباره قیمت عمده گوجه فرنگی در بازار اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت این محصول صیفی در بازار عمده فروشی بین 3 هزار 500 تا 4 هزار و 500تومان باشد اما در ادامه مسیر باید دید که آیا با ممنوعیت صادرات قیمت این محصول و دیگر میوه‌ها روند کاهشی را به خود خواهند گرفت یا خیر؟

او با اشاره به بی‌اعتمادی مشتری های خارجی نسبت به کالای ایرانی گفت: علاوه بر ایران دیگر بازارهایی هستند که گوجه فرنگی تولید می‌کنند. با این رفتارها مشتری‌های خارجی روز به روز اعتمادشان نسبت به ما سلب خواهد شد. حال امیدواریم به تبع ممنوعیت صادرات برای گوجه فرنگی، میوه را هم مشمول این قانون کنند تا ببینیم قیمت‌ها در ماه‌های آتی ارزان خواهد شد یا خیر؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بابا این کامیوندارا حداقل دستشون به دهنشون میرسه اونی که باید اعتصاب کنه کارگر و کارمنده که حقوقش یک سوم شده

  • ناشناس

    مشکل ایرانی اینه که هر کی به فکر خودشه مردم با همبستگی ندارن و هیچکی به ایه قران توجه نمی کنه ان من المومنون اخوه.یا مذهبی باشیم اگر نیستیم انسان باشیم.