کد مطلب: ۱۷۸۰۵۶

مهمترین اقدامات دولت برای حل مشکلات شبکه برق ناشی از پدیده گرد‌و‌غبار در خوزستان

مهمترین اقدامات دولت برای حل مشکلات شبکه برق ناشی از پدیده گرد‌و‌غبار در خوزستان

پدیده گرد‌و‌غبار یکی از مشکلات مردم خوزستان است و افزایش آلودگی هوا در بهمن سال گذشته باعث ایجاد مشکلات در شبکه برق و در نهایت خاموشی برق مردم این استان شد.

پدیده گرد و غبار یکی از مشکلات مردم خوزستان است و افزایش آلودگی هوا در بهمن سال گذشته باعث ایجاد مشکلات در شبکه برق و در نهایت خاموشی برق مردم این استان شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این راستا از سال گذشته اقداماتی برای جلوگیری از تکرار این مشکل صورت گرفت و اقداماتی از قبیل تعویض مقره از سرامیکی به سیلیکونی، خرید و اجرای پوشش عایقی پست انتقال برق و در نهایت شستشو آنها از اقداماتی است که صورت گرفته است و همچنان در حال انجام است.

در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از خطوط انتقال برق در معرض گرد‌و‌غبار هستند و این مساله زمانی که گرد‌و‌غبار حالت رطوبتی به خود می‌گیرند مشکلات زیادی برای خطوط انتقال برق به وجود می‌آورند.

مسعود قنواتی، معاونت بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در جمع خبرنگارانی که برای بازدید از شرکت برق منطقه‌ای این استان حضور داشتند در خصوص آخرین اقدامات وزارت نیرو برای حل مشکلات شبکه برق ناشی از پدیده گرد‌و‌غبار در خوزستان گفت: تعویض مقره‌ها از سرامیکی به سلیکونی یکی از اقداماتی بوده که از سال گذشته انجام شده است.

وی با بیان اینکه مقره های سلیکونی آب گریز و خاک گریز هستند گفت: در فاز اول ۵۱۵۰ زنجیره مقره عوض شد و تعویض ۴۹۴۴ زنجیزه مقره در فاز بعدی و ۱۳۲۰۰ مقره در فاز سوم در دستور کار است که به زودی اجرایی می‌شود.

خرید و اجرای پوشش عایقی برای دستگاه‌های پست انتقال و فوق توزیع برق از دیگر اقدامات مهمی بوده که دراین زمینه صورت گرفته است.

در حال حاضر ۸۳.۸ درصد مواد پوشش عایقی اجرا شده است. پوشش عایقی آب‌گریز و خاک‌گریز است و باعث جلوگیری از خاموشی برق در شرایط گرد‌و‌غبار می‌شود و این مساله با توجه به اینکه گرد‌و‌غبار با منشأ داخلی در این استان عمدتاً از این نوع هستند از خاموشی برق جلوگیری می‌کند.

در واقع گردوغبار در شرایطی که با رطوبت همراه باشد باعث ایجاد گل در خطوط انتقال برق و در نهایت خاموشی آن‌ها می‌شود و دراین شرایط اجرای پوشش عایقی از خاموشی برق جلوگیری می‌کند.

شستشوی خطوط و پست‌های برق انتقال و فوق توزیع برق منطقه‌ای خوزستان یکی دیگر از اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۰۷ پست و ۳۰۳۴ دکل در سال ۹۵ شسته شده است. همچنین ۶۰ پست انتقال و ۱۳۰ پست فوق توزیع در سال ۹۶ شسته شده.

آمار شستشوی دکل‌های خطوط انتقال و فوق توزیع نیز نشان می‌دهد از ابتدای سال ۹۶ تا ۱۹ آبان ماه ۴۴۸ دکل شسته شده است.

کارشناسان حوزه انرژی اقدامات وزارت نیرو را برای جلوگیری از خاموشی برق ناشی از پدیده گرد و غبار در این استان مؤثر دانسته و معتقدند پیش بینی می‌شود در صورت تکرار چنین پدیده‌ای مقاومت دستگاه‌ها بیش از پیش زیادتر شده باشد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.