کد مطلب: ۲۰۵۲۱۳

موافقت پاکستان با خرید گاز مایع و سوخت از عمان و ایتالیا

موافقت پاکستان با خرید گاز مایع و سوخت از عمان و ایتالیا

کابینه دولت فدرال پاکستان در نشست روز چهارشنبه خود با خرید گاز مایع طبیعی -ال.ان.جی- و سوخت از عمان و ایتالیا موافقت کرد.

پاکستان سالانه چهار و نیم میلیون تن گاز مایع (ال-ان-جی) وارد می‌کند و قرار بود که این میزان تا پایان سال میلادی گذشته به دو برابر افزایش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، میزان مصرف گاز در پاکستان در نیمه دوم سال که فصل سرما آغاز می‌شود، بیشتر است و فعلا قطر، اصلی‌ترین صادرکننده گاز مایع به پاکستان است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان نیاز پاکستان به گاز در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

این کشور ظرف سه سال آینده، سالانه به 20 میلیون تن گاز مایع نیاز خواهد داشت و پس از پنج سال، این رقم به 30 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

با وجود اینکه پاکستان قرارداد واردات گاز با ایران از طریق احداث خط لوله امضا کرده و اکنون نزدیک به سه سال است که از ضرب‌الاجل تعیین شده در این قرارداد می‌گذرد و به رغم نیاز شدید پاکستان به انرژی، تاکنون این کشور هیچ اقدامی در انجام تعهدات خود در قبال این قرارداد انجام نداده و هیچ گام عملی برای احداث خط لوله گاز در خاک خود نیز برنداشته است.

ایران پیش از پایان ضرب الاجل این قرارداد (پایان دسامبر سال 2014) به تعهدات خود عمل کرد و خط لوله گاز برای صادرات گاز به پاکستان را تا نزدیک مرز این کشور احداث کرد.

دومین ترمینال گاز مایع فشرده (LNG) بندر «پورت قاسم» کراچی پاکستان نیز 29 آبانماه با حضور شاهد خاقان عباسی نخست وزیر این کشور به صورت رسمی افتتاح شد.

البته پیش از این در رسانه های این کشور اعلام شده بود که دولت پاکستان در نظر دارد برای رفع نیازمندی تاسیسات و نیروگاه‌های تامین برق خود، حجم واردات گاز مایع «LNG» را به دو برابر میزان کنونی افزایش دهد.

این کشور در حال حاضر روزانه 600 میلیون متر مکعب گاز مایع فشرده از طریق پایانه ذخائر گاز در بندر «قاسم» شهر کراچی دریافت می‌کند.

پاکستان «ال - ان - جی» مورد نیاز خود را هم اکنون از کشور قطر تامین می‌کند.

با همه این مسائل، کابینه دولت فدرال پاکستان در نشست امروز - چهارشنبه - خود با خریداری گاز مایع و سوخت از عمان و ایتالیا موافقت کرد.

به گزارش رادیو پاکستان، شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان با امضای قرارداد همکاری به منظور دریافت گاز مایع و سوخت از عمان و ایتالیا موافقت کرد.

واردات گاز مایع از قطر نیازهای انرژی پاکستان را برآورده نمی‌کند و این کشور همچنان با بحران در این زمینه مواجه است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که دولت پاکستان اعلام کرد با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی قیمت سوخت در این کشور از ماه فوریه افزایش خواهد یافت.

پاکستان که سال‌ها با بحران کمبود انرژی روبه رو است، به راهی تازه برای تامین بخشی از نیاز خود به نفت و گاز فکر می کند و اخیرا نیز چشم به منابع نفت و گاز نیجریه در قاره سیاه دوخته است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.