کد مطلب: ۶۳۸۶۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سامسونگ و اپل هم صیانت می‌شوند/ موبایل ایرانی خریدار دارد؟

سامسونگ و اپل هم صیانت می‌شوند/ موبایل ایرانی خریدار دارد؟

مصوبات این روزهای مجلس رنگ و بوی ورود جدی ایران به صنعت ساخت موبایل را می‌دهد. اما آیا با وجود اپل، سامسونگ و شیائومی، موبایل ایرانی در بازار داخلی خریداری خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، گویا اصرار مسئولان به تولید تمامی محصولات ادامه‌دار است. حتی اگر واردات به‌صرفه‌تر از تولید باشد، باز هم تصمیم‌گیران تولید را افتخار خود می‌دانند. حالا پس از محدودشدن بازار خودرو و لوازم خانگی به تولیدات داخلی، به نظر می‌رسد نمایندگان این بار با موبایل ایرانی می‌خواهند مردم را غافل‌گیر کنند.

همه چیز از طرح صیانت از کاربران ایرانی در فضای مجازی شروع شد. طرحی که با اجرای آن عملا گوشی‌های سامسونگ، اپل و شیائومی کاربرد خود را در ایران از دست می‌دهند. حالا نمایندگان با تصویب یا ارائه چند طرح دیگر، رسما به فکر تولید موبایل ایرانی افتاده‌اند تا بدین شکل از خرید گوشی‌های خارجی هم صیانت شود.

از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش تعرفه واردات موبایل تا ۳۵ درصد در صورت عدم همکاری شرکت‌های خارجی با ایران اشاره کرد.

همچنین قرار شد از سال آینده حقوق ورودی گوشی‌های خارجی صرف حمایت از تولید موبایل ایرانی شود. حال که نمایندگان اصرار زیادی برای ورود به صنعت ساخت گوشی همراه دارند، آیا برای آن خریداری هم در نظر گرفته‌اند؟

یا باز هم قرار است همانند صنایع خودروسازی و لوازم خانگی شاهد حذف کامل رقبای خارجی از بازار باشیم؟ به‌ویژه آنکه قرار است گوشی‌های بالای ۳۰۰ دلار به‌زودی به شکل تهاتر با خشکبار وارد کشور شوند. یعنی مبنای ارز تخصیصی این محصولات بر اساس ارز بازار آزاد محاسبه می‌شود.

واکنش مردم به تولید موبایل ایرانی

انتشار گزارش « گوشی‌های داخلی جایگزین سامسونگ و اپل! » واکنش مخاطبان تجارت‌نیوز را به همراه داشت و مشخص شد موبایل ایرانی طرفدار چندانی ندارد.

در ادامه واکنش برخی مخاطبان را به این خبر می‌خوانیم.

«به امید خدا اگه اینجوری پیش بریم تا چند وقت دیگه همه محصولات مرغوب خارجی وارداتشون کم می‌شه. اون‌وقت باید مثل بازار ماشین منتظر قرعه‌کشی باشیم، بینیم کی یه گوشی برنده می‌شیم.».

«واقعا اگر می‌خواهند واردات گوشی را ممنوع کنند، اون‌وقت شاهد افزایش قیمت گوشی در بازار می‌شیم.».

«فکر کنم از این بعد واسه گوشی ثبت‌نام کنیم بعد از یک سال تحویل بگیریم. قاب پشت و شارژر هم آپشن حساب می‌کنند و حذف می‌شه.».

«گوشی هوشمند پیشکش؛ حتی نمی‌تونند یه گوشی ساده و معمولی درست و حسابی بسازند.».

«گوشی‌های ایرانی تا زمانی که خدمات پس از فروش مناسبی به مردم عرضه نکنند، بهتر است تولید نشوند. من خودم گوشی ایرانی داشتم خدمات صفر، پشتیبانی صفر، قطعات صفر. آخرشم ته سطل آشغالی باید انداخته شند.».

«مزخرف‌ترین گوشی که تو عمرم خریدم. الکی پول دادم حتی سه ماه هم برام کار نکرد.».

«داریم پایین‌ترین کیفیت را با بالاترین قیمت می‌خریم. اجناس ایرانی از نظر جنس با بی‌کیفیت‌ترین‌های دنیا در رقابتند. از نظر قیمت از بهترین‌های دنیا هم گرون‌تره.».

«اول اگر تونستید یه کارت ملی دست ملت بدید بعد گوشی بزنید.».

«فقط سامسونگ و اپل. گوشی ساختنشون هم مثل ماشین‌شونه.».

«فقط و فقط سامسونگ و اپل تمام.».

این بخشی از نظرات مردم است که نشان می‌دهد اکثر آن‌ها رضایت کافی از برند سامسونگ و اپل دارند. از سوی دیگر، کمتر کسی به تولید موفق گوشی ایرانی امید دارد. بر این اساس شاید نتوان مشتری چندانی برای موبایل ایرانی در نظر گرفت.

در این بازار حتی ال‌جی هم نتوانست برای سامسونگ و اپل قد علم کند، حال ایجاد محدودیت برای واردات، نه‌تنها ساخت موبایل ایرانی را به توفیق نمی‌رساند، بلکه تنها منجر به نابودی بازار موبایل می‌شود.

برای مطالعه بیشتر خبر موبایل ایرانی به بازار می‌آید؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • داود قاسمی اذر

    اگه اونجوری بشه قیمت گوشی گرون میشه بجای واردات گوشی میان جلوشو میگیرن همه چی فیلترع تو ایران فقط مونده نفس کشیدن

  • خاک بر سر

    دوباره شروع شد. ماجرای گران فروشی و صف برای ماشین الان داره میشه موبایل. موبایل شخمی ایرانی رو باید ۱۰۰ میلیون پول بدیم

  • منصور تقی پور آبادان

    خیلی هم عالی میشه
    محصولات ایرانی عالین
    زنده باد ایران ❤

  • علی پارسی

    الان گوشی های جی ال ایکس و جی پلاس و زوم می که ایرانی هستند اومدند

  • علیرضا شریف بیگی

    قربون سامسونگ

  • محمد نصیرزاده

    سلام الان چهار سال است گوشی ایرانی مدل پارس دو دست من است خیلی خیلی از سامسونگ و شیائومی بهتر است البته کسانی که استفاده کردند میدونن نه حرفهای الکی و پوچ

    • ناشناس

      اصن کلا کسی جوابتو نده بهتره واقعا…

  • ناشناس

    نمایندگان محترم گوشی اپل خودشون رو تحویل بدن و از گوشی ایرانی استفاده کنند بعد برای ملت تصمیم بگیرن

  • ناشناس

    گوشیهای ایرانی ازهیچ لحاظی کیفیت ندارند،نبایدروی آن سرمایه گذاری کرد!!

  • عماد

    منظور از تولید گوشی ایرانی چی هستش یعنی خازن و ای سی و بورد وریز تراشه ها رو همه باید داخل کشور تولید کرد یا اینها همه از خارج وارد بشه فقط طلق جلو وقاب پشتی گوشی رو بهش بچسبونیم مگر تکنولوژی ریز تراشه ها رو شما دارید که تولید کنید دست بردار برادر اون گوشتکوب هایی که قبلا تولید شده هنوز تو انبارها داره خاک میخوره اگه میخواین شرکتهای خودتون مونتاژ کنند تعرفه بزارید ولی مردم رو نباید از تکنولوژی به بهانه مونتاژ محروم کرد

  • ناشناس

    مرگ بر صیانت