کد مطلب: ۴۱۸۵۲۶

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

تهدید تعطیلی بنگاه‌ها پس از گرانی بنزین / آمار تعطیلی بنگاه‌های صنعتی محرمانه است

تهدید تعطیلی بنگاه‌ها پس از گرانی بنزین / آمار تعطیلی بنگاه‌های صنعتی محرمانه است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر بسیاری از واحدهای صنعتی و خدماتی ما در مرحله تعطیلی یا نیمه تعطیل قرار گرفتند. با افزایش قیمت بنزین مراکز خدماتی رفاهی مثل هتل‌ها در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش قیمت بنزین حالا به یک دغدغه بزرگ برای فعالان کسب و کار تبدیل شده است؛ چرا که بر خلاف اینکه نمایندگان دولت می‌گویند قیمت بنزین بر افزایش قیمت تمام شده کالاها اثر گذار نیست اما فعالان اقتصادی معتقدند که گرانی قیمت بنزین روند فعالیت واحدهای تولیدی را کُند کرده است و باعث شده بخشی از بنگاه‌های صنعتی روند تعطیل یا نیمه تعطیل را در پیش بگیرند. حال افزایش قیمت بنزین چه تعداد واحد صنعتی را تعطیل یا نیمه تعطیل کرده است؟

صنعت هتلداری در معرض تعطیلی

در همین حال، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت بنزین در تعطیلی یا کاهش میزان تولید کارخانه‌ها نقشی داشته است یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: افزایش قیمت بنزین بر نامساعد شدن فضای کسب و کار بی‌تاثیر نبوده است. علی‌رغم برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه تاثیر قیمت بنزین در فضای کسب و کار اندک است، اما در عمل این طور نیست. معتقدیم قطعا تاثیر افزایش قیمت بنزین تنها بر حمل‌ونقل نخواهد بود؛ چرا که هیچ تولیدی مستقل از حمل‌ونقل نیست.

یلدا راهدار در ادامه اظهار کرد: در تمام مقاطع مواد اولیه تولیدکنندگان وابسته به حمل‌ونقل است. بنابراین گران شدن حامل‌های انرژی بر قیمت تمام شده محصولات اثرگذار است که این موضوع می‌تواند بخشی از بنگاه‌ها را به مرحله تعطیلی یا نیمه تعطیلی برساند؛ چرا که افزایش قیمت بنزین در بلندمدت قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را افزایش می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود که صاحبان بنگاه‌ها دیگر توانی برای رقابت با کالاهای خارجی نداشته باشند. بنابراین در یک بازه زمانی از گردونه رقابت خارج خواهند شد.

تاثیرگذاری گرانی بنزین بر عملکرد بنگاه‌ها

او در پاسخ به این پرسش که کدام صنایع از افزایش قیمت بنزین تاثیر پذیرفته‌اند؟ پاسخ داد: در حال حاضر بسیاری از واحدهای صنعتی و خدماتی ما در مرحله تعطیلی یا نیمه تعطیل قرار گرفتند. بخش توریسم دچار مشکل شده است. ورود توریست به کشور هم کاهش یافته است. با افزایش قیمت بنزین مراکز خدماتی رفاهی مثل هتل‌ها در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند.

راهدار در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در استان فارس چه تعداد واحد صنعتی تعطیل شده‌اند؟ گفت: در فصل پایش فضای کسب و کار قرار داریم. آنچه که مشهود این است که افزایش قیمت بنزین بخش اعظمی از بنگاه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و وضعیت آنها را نابه‌سامان کرده است. در حقیقت بحث حامل‌ها انرژی برای اکثر واحدهای صنعتی به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است. در خصوص تعطیلی بنگاه‌ها باید اعلام کنیم که متاسفانه آمار تعطیلی بنگاه‌های صنعتی محرمانه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.