کد مطلب: ۶۵۳۳۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

میانگین حقوق حسابدار در سال ۱۴۰۱

میانگین حقوق حسابدار در سال ۱۴۰۱

حسابداران چرخ‌دنده‌های حیاتی در دنیای تجارت هستند و همان‌طور که ماهیت تجارت و امور مالی در حال تکامل است، نقش این مشاوران مالی حرفه‌ای نیز در حال گسترش است. امروزه وظیفه حسابداران خیلی بیشتر از محاسبه و متعادل کردن سوابق تجاری است.

حسابداران چرخ‌دنده‌های حیاتی در دنیای تجارت هستند و همان‌طور که ماهیت تجارت و امور مالی در حال تکامل است، نقش این مشاوران مالی حرفه‌ای نیز در حال گسترش است. امروزه وظیفه حسابداران خیلی بیشتر از محاسبه و متعادل کردن سوابق تجاری است. پرتفوی شغلی آن‌ها گسترش‌یافته است و همین توسعه مسئولیت در این رشته باعث افزایش حقوق آن‌ها شده است. معمولاً همه افراد به خصوص حسابداران و کارفرمایان به دنبال پاسخ برای سؤالات این‌چنینی هستند. یک حسابدار چه مبلغی را به‌عنوان دستمزد باید دریافت کند؟ چه عواملی بر میزان حقوق یک حسابدار مؤثر است؟ ما سعی کرده‌ایم در این مقاله پاسخ این سؤالات را بدهیم پس با ما همراه باشید.

وظایف یک حسابدار چیست؟

حسابداران، محاسبات مالی را برای شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهند. برخی از وظایف رایج آن‌ها عبارت‌اند از ایجاد گزارش فروش و جریان نقدی، مدیریت حقوق و دستمزد، حفظ ترازنامه، انجام فعالیت‌های صورت‌حساب، مدیریت بودجه و نگهداری موجودی است. همچنین حسابدار ممکن است مسئول ثبت مالیات برای شرکت و بررسی گزارش‌های گذشته برای ایجاد پیش‌بینی درآمد باشد.

درآمد حسابداران چقدر است؟

در جواب این سؤال که "درآمد حسابداران چقدر است؟" باید گفت که بسته به نوع حسابداری (سازمان خصوصی، دولتی یا غیرانتفاعی)، حقوق حسابدار تا حدودی متفاوت خواهد بود. حقوق حسابدار می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل متعددی از جمله تحصیلات، سابقه کاری، توانایی و مهارت قرار بگیرد. کسی که دوره حسابداری جامع را گذرانده باشد، تخصص بیشتری نسبت به یک کارآموز حسابداری دارد و حقوق بیشتری دریافت می‌کند. حسابداری صنعت گسترده‌ای است که خدماتی مانند حسابرسی داخلی و خارجی، تهیه مالیات و تهیه گزارش مالی را در بر می‌گیرد. حقوق یک حسابدار همچنین به صنعتی که در آن کار می‌کند، بستگی دارد.

1 4

میانگین حقوق یک حسابدار در ایران

حسابداری نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا به‌عنوان یک شغل پُردرآمد شناخته شده است. به‌طورکلی متوسط حقوق دریافتی یک حسابدار در ایران، ماهی ۸ میلیون است و هرچقدر در کار خود ماهرتر باشد، این مبلغ به ۱۰ تا ۲۰ میلیون در ماه می‌رسد.

میانگین حقوق حسابدار تازه کار و کارآموز حسابداری

همان‌طور که می‌دانیم رشته حسابداری علاوه بر تحصیلات آکادمیک نیاز به تجربه کاری دارد. به همین منظور میانگین حقوق حسابدار تازه‌کار (و کارآموز حسابداری) در سال ۱۴۰۱ بر اساس حقوق وزارت کار محاسبه می‌شود. شخصی که به تازگی از آموزشگاه حسابداری فارغ شده، نمی‌تواند انتظار دریافت حقوق بالایی را داشته باشد.

میانگین حقوق حسابدار ساده

کمترین حقوق دریافتی مربوط به حسابدار ساده است. به دلیل اینکه حسابدار ساده مسئولیت‌های یک حسابدار ارشد یا مدیر مالی را ندارد، منطقی است که از حقوق و مزایای کمتری هم برخوردار باشد. به‌طورکلی حقوق حسابدار ساده ۵ میلیون تومان در ماه است. این میزان حقوق دریافتی می‌تواند بر اساس نظر کارفرما تغییر کند.

میانگین حقوق حسابدار دولتی

حسابداران دولتی برای شرکت‌هایی کار می‌کنند که خدمات حسابداری را به شرکت‌های دیگر ارائه می‌دهند. آن‌ها به مشتریانی مانند افراد، دولت‌ها یا شرکت‌ها در تهیه صورت‌های مالی و اظهارنامه مالیاتی کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین نهادهای مشمول سایر مقررات دولتی را حسابرسی می‌کنند و به‌عنوان مشاوره هم نیز کار می‌کنند. شرکت‌های حسابداری دولتی، برای برآوردن نیازهای خاص مشتریان مختلف به مهارت‌های بسیار تخصصی نیاز دارند. چون که حسابدار دولتی جز افراد متخصص در این حرفه شناخته می‌شود، از حقوق خوبی هم برخوردار است.

میانگین حقوق حسابدار ارشد

شرکت‌ها به دنبال حسابداران سطح بالا هستند که بتوانند صورت‌های مالی و بودجه را تهیه کنند و کنترل‌های داخلی را ارزیابی کنند. این کارها جزو توانایی‌های حسابداران ارشد محسوب می‌شود. کسانی که دوره حسابداری پیمانکاری یا دوره مشاور مالیاتی را دیده باشند، می‌توانند به عنوان حسابدار ارشد و متخصص هم کار کنند. حسابداران پیمانکاری در شرکت‌های پیمانکاری استخدام می‌شوند. مشاوران مالیاتی هم در کنار تمام شرکت‌های بازرگانی، تولیدی، خدماتی و… حضور دارند.

میانگین حقوق مدیر حسابداری

یک مدیر حسابداری فراتر از نظارت ساده بر امور مالی سازمان است. این متخصصان مالی گزارش‌های مالی ایجاد می‌کنند، مسئولیت فعالیت‌های سرمایه‌گذاری را بر عهده دارند و برنامه‌های مالی بلندمدت را برای سازمان خود تدوین می‌کنند. همچنین آن‌ها بر کار سایر حسابداران نظارت می‌کند. حقوق حسابدار در رده مدیریت از بالاترین میزان دستمزد برخوردار است.

کدام حسابداران بیشترین حقوق می‌گیرند؟

حسابدارانی که بیشتر حقوق می‌گیرند عبارت‌اند از:

مدیر ارشد مالی

یک مدیر ارشد مالی یا CFO، ریسک‌های مالی یک سازمان را پیش‌بینی، تحلیل و مدیریت می‌کنند، اهداف و پیش‌بینی‌های مالی کوتاه‌مدت و بلندمدت را برای شرکت تعیین و شرکت را در تصمیم‌گیری‌های مالی حمایت می‌کنند. آن‌ها همچنین بر نگهداری سوابق مالی و گزارش‌دهی نظارت می‌کنند. مدیر ارشد مالی غالباً برای مدیریت بودجه شرکت، ایجاد پیش‌بینی‌های مالی و تأمین منابع مالی، با مدیرعامل یا مدیر عملیاتی شرکت از نزدیک همکاری می‌کند.

مدیر مالی

مدیران مالی، امور مالی سازمانی را که در آن کار می‌کنند، کنترل می‌کنند و با ارائه مشاوره‌های مالی به مدیریت به رشد و توسعه شرکت کمک می‌کنند. وظایف یک مدیر مالی می‌تواند بسیار گسترده باشد. این وظایف شامل ارائه و تفسیر اطلاعات مالی، تهیه صورت‌های مالی و گزارش‌ها، نظارت بر کارمندانی که گزارش‌های مالی و بودجه‌بندی را انجام می‌دهند، توسعه استراتژی‌های مالی برای یک شرکت و حمایت از مدیریت در همه امور مالی است. این شغل از موقعیت مدیریتی بالایی برخوردار است به مدیریت شرکت کمک می‌کند از ریسک اضافی اجتناب کند، کارایی را به حداکثر برساند و امور مالی را به بهترین شکل مدیریت کند.

معاون مالی

معاونان امور مالی در کنار رئیس و مدیر اجرایی شرکت، کار می‌کنند. مسئولیت‌های اصلی آن‌ها شامل هماهنگی بودجه، تعیین اهداف مالی واقع‌بینانه و نظارت بر کارمندان سطوح پایین‌تر در بخش مالی است.

کنترل‌کننده شرکت

حسابدار کنترل‌کننده، اغلب یک پله پایین‌تر از مدیر مالی یک سازمان است. آن‌ها دارای مسئولیت‌های گسترده‌ای در داخل شرکت هستند. مسئولیت آن‌ها از تهیه بودجه و مدیریت گزارش مالی تا نظارت بر حقوق و دستمزد شرکت را شامل می‌شود. کنترل‌کننده همچنین ممکن است در استخدام و آموزش به کارکنان جدید در بخش حسابداری کمک کند.

حسابدار ارشد

حسابداران ارشد معمولاً از سمت حسابدار کارکنان یا متخصصان حساب‌های پرداختنی ارتقا می‌یابند. آن‌ها مسئول فعالیت‌های حسابداری مالی برای شرکت‌های کوچک و بزرگ هستند. وظایف آن‌ها همچنین شامل تهیه گزارش‌های مالی، تهیه بودجه و پیگیری امور مالی یک سازمان است.

22 1

حسابدار مالیاتی

این متخصصان با دستمزد بالا ممکن است برای خودشان کار کنند یا در یک شرکت حسابداری استخدام شوند. حسابداران مالیاتی در تهیه و ارائه اسناد مربوط به مالیات برای مشتریان خود تخصص دارند. وظایف خاص آن‌ها عبارت‌اند از مشاوره به مشتریان در مورد تعهدات مالیاتی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی است. برای تبدیل‌شدن به یک حسابدار مالیاتی، باید حداقل مدرک لیسانس حسابداری داشته باشید.

حسابرس

حسابرس پرونده‌های مالی یک کسب‌وکار یا یک فرد را بررسی می‌کند تا مطمئن شود محاسبات صحیح است و تمام امور مالی در نظر گرفته شده است. حسابرسان برای ارزیابی تصادفی مدیریت مالی و در موارد خاص که مشکوک به جرایم مالی هستند، فراخوانده می‌شوند.

شرایط استخدام حسابدار با حقوق بالا

حسابداران، معاملات مالی را ثبت می‌کنند و دفاتر مالی را نگهداری می‌نمایند. آن‌ها همچنین ممکن است بر حساب‌های پرداختنی و دریافتنی نظارت کنند، حقوق و دستمزد را پردازش و تراکنش‌های مالی را ردیابی کنند. در جواب این سؤال، باید بدانیم که چطور از یک حسابدار تازه کار به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شویم؟

برای تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ای، باید دانش کافی در ریاضی، توجه شدید به جزئیات و مهارت‌های سازمانی قوی داشته باشید. حسابداری اغلب برای افرادی جذاب است که از کار با اعداد، حل مشکلات و مواجهه با چالش‌ها لذت می‌برند.

حسابداران نقش حیاتی در امور مالی هر شرکتی دارند. این حرفه به تحصیلات دانشگاهی نیاز دارد، زیرا نقشی که دارند مستلزم درک کامل امور مالی است. اگر تحصیلات آکادمیک ندارید، می‌توانید از دوره‌های تخصصی آموزشگاه حسابداری پکت برای کسب مهارت در این رشته کمک بگیرید. میزان درآمد شما به عوامل زیادی از جمله توانایی، وظایف شغلی، تجربه و تحصیلات دانشگاهی شما بستگی دارد. برای دریافت بیشترین حقوق باید به عنوان مدیر مالی، مدیر حسابداری، حسابدار ارشد و حسابدار مالیاتی استخدام شوید و کار کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.