خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۸۰۸۳

ناتو قاچاقچی مواد افغانستان است

ناتو قاچاقچی مواد افغانستان است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تولید مواد مخدر در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۰۰ در کشور افغانستان بیش از ۵۰ برابر شد و طبق اسناد موثق بخشی از اینها رسماً توسط هواپیماهای ناتو قاچاق می‌شد و می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسکندر مؤمنی صبح امروز در نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل ستاد و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور با بیان اینکه مواد مخدر خودش یک آسیب و منشأ بسیاری از آسیب‌های دیگر همچون طلاق، سرقت و بیماری‌های عفونی است،گفت: اگر مواد مخدر ساماندهی شود، بسیاری از معضلات دیگر نیز ساماندهی می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در چهل سال گذشته تنها در دهه ۶۰ میزان شیوع مصرف مواد مخدر کاهش داشت و ده‌های دیگر اینگونه نبود.

وی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مواد مخدر در چهل سال گذشته، گفت: در راه مقابله با مواد مخدر بیش از چهار هزار نفر به شهادت رسیدند.

این مقام مسئول با اشاره به کشف حدود یک‌هزار و ۲۰۰ تن مواد مخدر در سال گذشته توسط جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: در چهل سال گذشته اقدامات خوبی درباره درمان و پیشگیری صورت گرفت اما طبق بررسی‌ها در حوزه فرهنگی همگام با مبارزه پیش نیامدیم، در این حوزه عقب‌ماندگی داریم و کمی هم غفلت کردیم.

مؤمنی ادامه داد: وظیفه ما این است که از ورود مواد مخدر جلوگیری کنیم اما تنها این موضوع کافی نیست، به همان میزان که در حوزه مقابله توجه داریم باید در عرصه فرهنگی نیز تلاش کنیم یعنی اگر مواد مخدر در دسترس بود باید این صیانت درونی ایجاد شود تا کسی سمت مواد مخدر نرود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر متذکر شد: کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان با اِشغال این کشور توسط امریکا چندین برابر شد به طوری که تولید مواد مخدر بنابر آمارهای سازمان ملل، در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۰۰ در کشور افغانستان بیش از ۵۰ برابر افزایش پیدا کرد و طبق اسناد موثق بخشی از اینها رسماً توسط هواپیماهای ناتو قاچاق می‌شد و می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به تصویب طرح "یاریگران زندگی"، تصریح کرد: در این طرح در حوزه‌های دولتی اولویت‌مان وزارت آموزش و پرورش و ورزش است که در این راستا بیش از ۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش این طرح قرار گرفت.

وی با اشاره به راه‌اندازی یاریگران ورزش در اواخر سال ۹۷، خاطرنشان کرد: اقدامات فرهنگی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و علاوه بر اقدامات مقابله‌ای باید به اقدامات فرهنگی نیز توجه کنیم.

مؤمنی بیان کرد: بیش از ۳۰ درصد معتادان طبق پژوهشها قدرت نه گفتن نداشته‌اند‌ و حدود ۳۰ درصد نیز گفتند فکر نمی‌کردیم با یک‌ یا دو بار مصرف مواد مخدر درگیر اعتیاد شوند.

منبع: تسنیم

آخرین اخبار جامعه را از صفحه جامعه دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام خدا کنه در ایران مواد مخدر اصلا نباشه اماافسوس که از خریدن نان هم راحت تر شده است

  • ناشناس

    بله تمام موادمخدرافغانستان راامریکا میبره وشما متونیدازنزدیک ببینید چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است