کد مطلب: ۷۲۷۳۶۳

متقاضیان خرید دلار و یورو بخوانند:

چطور ارز توافقی بخریم؟

چطور ارز توافقی بخریم؟

مردم عادی می‌توانند ارز توافقی بخرند که این ارز شامل دلار و یورو می‌شود. اما خرید ارز توافقی نیاز به طی کردن مراحلی دارد. مثلا متقاضیان باید به صورت آنلاین از یکی از صرافی‌ها نوبت بگیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ارز توافقی به ارزی گفته می‌شود که براساس توافق بین فروشنده و خریدار معامله می‌شود. در معامله ارز توافقی خرید و فروش توسط هر 2 طرف معامله انجام می‌شود.

قیمت ارز توافقی

اگر قرار باشد براساس تقسیم بندی قیمتی انواع نرخ دلار را محاسبه کرد، می‌توان اینطور قیمت دلار را به ترتیب از بیشترین به کمترین اینطور ترسیم کرد: دلار بازار آزاد، دلار توافقی، دلار صرافی ملی، دلار سنا و دلار نیما. یعنی ارزان ترین دلاری که در ایران معامله می‌شود دلار سنا و گران‌ترین دلاری که معامله می‌شود دلار بازار آزاد است.

سامانه کانون صرافان ایرانیان نرخ خرید و فروش دلار و یورو توافقی را اعلام می‎کند. در این سامانه صرافی‌ها نرخ‌های پیشنهادی و توافقی که با آن معامله انجام می‌دهند را ثبت می‌کنند.

چه کسانی می‌توانند ارز توافقی بخرند؟

دلار توافقی در واقع دلاری است که بانک مرکزی با استفاده از آن نیاز مردم عادی را برطرف می‌کند. خریداران دلار توافقی کسانی هستند که برای نیاز شخصی دلار می‌خرند، صادرکنندگان و واردکنندگان نیستند. در واقع در بازار دلار توافقی نمی‎توان دلار با حجم زیاد خرید و فروش کرد. افرادی بالای 18 سالی که کد ملی دارند می‎توانند سهمیه ارزی خود را در قالب دلار یا یورو توافقی دریافت کنند.

به نظر می‌رسد که هدف از تشکیل بازار دلار توافقی این بوده است که فشار تقاضا بر بازار آزاد کاهش یابد. اما صف‌های طولانی که جلوی صرافی‌‌ها تشکیل شده بود نشان می‌داد که بانک مرکزی نتوانسته در این امر موفق باشد.

در خصوص تعداد دلار یا یورویی که با نرخ توافقی داده می‌شود نیز باید گفت که، طبق قانون سالانه به هر شماره ملی 2000 دلار تخصیص داده می‌شود.

چطور ارز توافقی بخریم؟

تا حدود دو هفته قبل مردم می‎توانستند در روزها و ساعات اداری به یکی از صرافی‎ها مراجعه کنند و دلار بخرند. البته به دلیل تقاضای بالا معمولا افراد باید چندین ساعت را در صف‌های طولانی صبر می‌کردند تا نوبتشان برسد.

اما دو هفته قبل بانک مرکزی وارد عمل شد و اعلام کرد که، متقاضیان تنها می‌توانند از طریق سامانه برخط بازار متشکل معاملات ارز ایران اقدام به خرید ارز مورد نیاز از صرافی‌‌ها کنند. بانک مرکزی در بخشنامه‌ای تمامی صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی را همچنین موظف کرد تا سایر مراجعین حضوری را جهت خرید ارز، به سامانه مذکور راهنمایی کنند.

علاوه بر صرافی‌ها، بانک مرکزی فهرستی از بانک‌ها را معرفی کرده که متقاضیان می‌توانند برای خرید ارز مراجعه کنند. براساس اطلاعیه بانک مرکزی، امکان تأمین ارز حداکثر به میزان دو هزار یورو یا معادل آن به دلار از طریق شعب منتخب و واحدهای ارزی بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت و صادرات ایران برای اشخاص حقیقی بالای 18 سال با ارائه کارت ملی نیز فراهم شده است.

مراحل ثبت درخواست ارز توافقی

در بخش اول ثبت درخواست ارز توافقی باید وارد سایت my.ice.Ir شد و روی گزینه ورود به سامانه کلیک کرد. در این بخش باید شماره همراه و کد ملی فرد را در کادر مخصوص خود ثبت کرد.

در مرحله دوم یک کد 5 عددی پیامک می‌شود. پس از ثبت کد، فرد باید اطلاعات شناسنامه‌ای خود را وارد کند.

در مرحله سوم باید اطلاعات ارز درخواستی را انتخاب کرد. این اطلاعات شامل نوع ارز که شامل دلار و یورو می‌شود، تعداد ارز که سقف آن 2000 دلار است، تاریخ مراجعه و استان محل دریافت ارز می‌شود.

در مرحله چهارم، باید یکی از صرافی‌های پیشنهادی را انتخاب و درخواست خود را نهایی کرد. صراف حدود 30 دقیقه فرصت دارد که درخواست را رد یا تایید کند. در صورت تایید برای متقاضی پیامک ارسال می‌شود و فرد باید طبق زمان‌بندی اعلام شده برای دریافت ارز توافقی خود به صرافی مراجعه کند.

متقاضیان برای مراجعه حضوری باید کارت ملی و کارت بانکی به نام خود را به همراه داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام ایا صرافی های مجاز امکان فروش دلار به قیمت ازاد و بدون محدودیت در مقدار را دارند؟ بخاطر بحث دلار تقلبی علاقه ای به دلال کنار خیابان ندارم