کد مطلب: ۳۶۹۳۰۷

نحوه سپردن اموال قیمتی به صندوق امانات بانک‌

نحوه سپردن اموال قیمتی به صندوق امانات بانک‌

بسیاری از مردم پول، طلا و سکه‌های خود را در خانه نگهداری می‌کنند که همواره خطر دزدی آنها را تهدید می‌کند، اما آیا راه بهتری از این اموال وجود دارد؟

به گزارش تجارت‌نیو ز، نگه داشتن پول، سکه و طلا در خانه یکی از مواردی است که همیشه نیروی انتظامی درباره آن هشدار می‌دهد. از آنجایی که آمار سرقت از خانه‌ها بسیار بالاست، توصیه نیروی انتظامی به مردم این است که طلا، سکه و وسایل قیمتی خود را به صندوق امانات بانک‌ها بسپارند.

با توجه به قیمت بالای گاوصندوق‌ و این‌که امکان سرقت از گاوصندوق‌ هم وجود دارد، به نظر می‌رسد بهترین راه برای حفظ اموال گرانبها سپردن آنها به صندوق امانات بانک‌ است. در این مطلب شما را با نحوه سپردن اموال قیمتی به صندوق امانات بانک‌ آشنا می‌کنیم.

*هیچ‌کس ازجمله بانک از محتویات صندوق شما مطلع نخواهد شد و این‌طور نیست که لازم باشد به بانک بگویید در صندوق چه چیزی خواهید گذاشت. البته بانک‌ها قوانینی دارند که شما را از گذاشتن موارد خطرناک و مجرمانه منع می‌کنند.

*ودیعه‌ای که برای صندوق امانات پیش بانک می‌گذارید، باید رقم آن هم هشت برابر میزان اجاره سالیانه باشد. قیمت صندوق‌ها براساس حجم آنها با شما محاسبه می‌شود. تدابیر امنیتی در صندوق‌ امانات بانک‌ بالاست و به‌علاوه آنها سیستم‌های ضد حریق و دیگر موارد حفاظتی و امنیتی را نیز در سطح بالایی دارا هستند.

*برای گرفتن صندوق امانات شخصی از بانک‌ به شناسنامه، کارت ملی و کپی از هر کدام و چند قطعه عکس نیاز دارید. اگر می‌خواهید برای شرکت‌تان صندوق امانات بگیرید هم رونوشتی از اساسنامه شرکت و روزنامه رسمی آخرین تغییرات و صاحبان حق امضا ازجمله مدارکی است که احتمالا بانک از شما می‌خواهد.

*برخی بانک‌ها شرایط خاصی برای دریافت صندوق اجاره‌ای ندارند، اما بعضی دیگر از بانک‌های ارایه‌دهنده این سرویس ممکن است شرایط خاصی نیز داشته باشند. نخستین شرطی که احتمالا خواهید شنید، داشتن حساب در همان بانک است، بنابراین ممکن است لازم باشد یک حساب هم در بانکی که در آن صندوق امانات گرفته‌اید، بازکنید. ممکن است نداشتن چک برگشتی و بدهی غیرجاری از دیگر شرایط باشد. بعد از بررسی مدارک شناسایی و واریز هزینه‌ها می‌توانید کلید صندوقتان را دریافت کنید.

*یکی از شرایط بانک‌ها در مورد صندوق امانات این است که مشتری فقط در ساعات اداری مجاز به استفاده از صندوق امانات است. این یعنی اگر به هر دلیلی در خارج از ساعات اداری نیاز فوری به دسترسی به صندوقتان داشته باشید، باید تا روز کاری بعد صبر کنید.

*این‌که فقط خودتان می‌توانید از صندوق استفاده کنید، بدیهی‌ترین ویژگی و البته امتیاز صندوق است که بانک محتویات آن را به هیچ‌کس جز شما و احیانا وکیلی که خودتان به‌صورت حضوری آن را به بانک معرفی کرده باشید، تحویل نمی‌دهد.

*صندوق‌های اجاره‌ای در ابعاد و اندازه‌های مختلف و هر یک‌ به ‌دو قفل مجهز است؛ یک قفل مربوط به مشتری و یک قفل متعلق به بانک که هر قفل دارای یک کلید اصلی و یک کلید یدکی است. هر دو کلید قفل مشتری، در موقع اجاره به او تحویل خواهد شد.

*هر دو کلید قفل مشتری نزد مشتری خواهد بود. اگر در نتیجه مراقبت نکردن مشتری، هر دو کلید او مفقود و بانک ناچار به شکستن صندوق شود، مشتری ملزم به پرداخت مبلغی برابر بهای قفل و دو کلید طبق تعرفه بانک بابت خسارت شکستن و هزینه‌های تعمیر و رنگ و بهای کلیدها و قفل صندوق است. البته مشتری می‌تواند برای باز کردن صندوق و گذاشتن و برداشتن اشیا و اسناد و امور دیگر مربوط به صندوق به شخص دیگری وکالت بدهد.

منبع: روزنامه شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام. پس الان ‌توی خبرا اومده بانک از مقدار ارزش این 250 صندوقی که از بانک ملی روبرو ی دانشگاه تهران سرقت شده اطلاع دقیقی نداره که ؟ یعنی امکان داره به کاهدون زده باشند ؟ حقیقت چیه ؟